شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زیست ۵۲ گونه پستاندار در منطقه «بزمان»

زیست بوم

زیست ۵۲ گونه پستاندار در منطقه «بزمان»

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع 52 گونه پستاندار از 38 جنس و 19 تیره در منطقه شکار ممنوع بزمان زیست می‌کنند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

غلامرضا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: از گونه‌های فوق شش گونه متعلق به گونه‌های اعلام شده توسط اتحادیه بین‌المللی طبیعت و منابع طبیعی هستند.


معاون پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: طبق مطالعات در مجموع 164 گونه پرنده تمام یا بخشی از سال را در زیستگاه بزمان می‌گذرانند.


به گفته نوری نکته حائز اهمیت در این رابطه آن است که این 164 گونه پرنده به 46 تیره و 104 جنس تعلق دارند و فاصله تعداد جنس و گونه در پرندگان همچون گیاهان بسیار کم و نیاز شدید مدیریت محلی در این رابطه اجتناب‌ناپذیر است.


وی تصریح کرد: پوشش گیاهی این ناحیه جزء قلورچی است و گیاهان مهم مراتع اسپستی از قبیل درمنه، یادام و بنه گونه‌های غالب هستند.


استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پوشش گیاهی منطقه بزمان نشات گرفته از عوامل اکولوژیکی توبوگرافی، اقلیم و خاک است.


وی تاکید کرد: 67 گونه گیاهی متعلق به 29 تیره و 59 جنس با ارزش‌های گوناگون خوراکی، دارویی، حفاظتی و فرم‌های رویشی گوناگون از علفی تا درختی و گونه‌های یکساله و چند ساله در این منطقه شناسایی شده است.


وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که فاصله نزدیک تعداد جنس و گونه، حساسیت زیست محیطی گونه‌های گیاهی منطقه را بیشتر می‌کند.


نوری خاطرنشان کرد: حیات وحش منطقه بزمان به دلیل کوهستانی و دشت بودن منطقه متنوع است که در آن حیواناتی همچون خارپشت گوش بلند، حشره خوربلوچی، انواع متعدد خفاش، گونه‌های مختلف موش، کفتار، راسو و خرس سیاه زیست می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه