پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نابودی 4 تن برنج با هر هکتار تغییر کاربری

زیست بوم

نابودی 4 تن برنج با هر هکتار تغییر کاربری

در ماراتن حفظ‌کنندگان زمین‌های حاصلخیز و زمین‌خواران در گیلان چه کسی به خط پایان می‌رسد؟

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | college women in nike tempos basketball - 103 - Latest Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز، روابطی انجام می‌شود و به مراجع قانونی نمی‌رسد و حال باید دید در این ماراتن نفس گیر متولیان حفاظت از زمین‌های حاصلخیز گیلان زودتر به خط پایان می رسند یا زمین‌خواران.


محمدرضا برجی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اگرچه کمیسیون متشکل از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و دادگستری متولی بررسی تغییر کاربری‌های زمین‌های کشاورزی هستند و در این کمیسیون هم سخت‌گیری می‌شود اما این واقعیت را باید قبول کرد که در برخی از مواقع موضوع تغییر کاربری‌های غیرمجاز به کمیسیون نمی‌رسد و پنهانی انجام می‌شود.


وی اضافه کرد: به شدت برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها خلاء قانونی داریم.


برجی با بیان اینکه باید از هرگونه سهل‌انگاری در موضوع تغییر کاربری پرهیز شود، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می‌شود تاسیساتی در اراضی کشاورزی ساخته می‌شود و چون ساخت آن تمام شده به جای تخریب اقدام به صدور مجوز می‌شود که خسارتی غیرقابل جبران برای استان و کشور است.


علیرضا شعبان‌نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در حاشیه بازدید از شالیزارهای شهرستان صومعه سرا و فومن به خبرنگار ایسنا گفت: جلوگیری از تغییر کاربری شالیزارها از مواردی بود که با شالیکاران صحبت شد. این شهرستانها از جاذبه‌های زیادی برای خوش‌نشین‌ها برخوردار است. امیدواریم شالیکاران استان در برابر وسوسه‌های خوش‌نشین‌ها مقاومت کنند و مانند رزمندگان دفاع مقدس که اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور از کف برود، از وجب به وجب شالیزارهای گیلان محافظت کنند.


وی با بیان اینکه تغییر کاربری هر هکتار شالیزار به طور متوسط نابودی حدود 4 تن برنج استان را به دنبال دارد، تصریح کرد: گیلان حاصلخیزترین خاک کشاورزی را دارد و از 430 هزار هکتار زمین زراعی و باغی در گیلان سالانه حدود 2 میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

شعبان‌نژاد تصریح کرد: در گذشته فروش نرفتن محصولات کشاورزی و پایین بودن قیمت تولید از جمله دلایل فروش و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اعلام می‌شد، اما این روزها قیمت برنج بومی منطقی شده و تمایل کشاورزان برای فروش شالیزارها رو به کاهش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه