پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هیرمند، شاهرگ تالاب بین‌المللی هامون

زیست بوم

هیرمند، شاهرگ تالاب بین‌المللی هامون

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رود هیرمند شاهرگ حیاتی تالاب بین‌المللی هامون است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور به منزله سرمایه‌های با ارزشمند است که تنظیم آب‌های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تامین منابع تعلیف دام و همچنین حصیربافی و غیره در گرو حفاظت منطقی از آنهاست.


عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حفظ این سیستم‌های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی‌شمار اقتصادی، تفرجگاهی، ژنیتیکی و غیره تنها منوط به مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است.


به گفته نوری تالاب‌ها که در شمال، مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان گسترده شده‌اند علاوه بر ذخیره میلیاردها مترمکعب از آب‌های سیلابی در زمان بارندگی‌های ناگهانی بخصوص فصل زمستان و بهار، سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر از کشورهای دور و نزدیک هستند که برای زمستان گذرانی به آب‌های استان مراجعه می‌کنند.


وی تصریح کرد: هامون هیرمند، هامون صابری، تالاب لوکلدان، تالاب هامون جازموریان و تالاب هامون ماشکیل تعدادی از تالاب‌های استان هستند.


عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: رودخانه هیرمند فعلی از دیرباز شاهرگ حیاتی منطقه بوده و همراه تالاب هامون موجب رونق زندگی مردم این منطقه شده است.


نوری تاکید کرد: اکوسیستم تالاب هامون از شاهکارهای بی‌نظیر طبیعت است.


وی اضافه کرد: تالاب‌ها نه‌تنها از نظر تنوع زیستی بسیار با ارزش هستند، بلکه به عنوان یک میراث منحصر به فرد فرهنگی نیز تلقی می‌شوند.


عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان افزود: تالاب‌ها از جمله پرتولیدترین محیط های جهان هستند و ارزش اقتصادی آنها سالانه 4.9 تریلیون دلار است و از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان بیش از 40 درصد آنها در تالاب‌ها زندگی می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه