سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب استیل آستارا خشک می‌شود؟!

زیست بوم

تالاب استیل آستارا خشک می‌شود؟!

با توجه به خشک شدن آب بخش عظیمی از تالاب استیل عباس‌آباد شهرستان مرزی و بندری آستارا در آستانه یک بحران جدید زیست محیطی قرار گرفت.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

شهروز قلی نژاد، رئیس اداره محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اداره حفاظت محیط زیست آستارا با همکاری طبیعت دوستان، برنامه احیای تالاب یکصد هکتاری «آق» در پناهگاه حیات وحش لوندویل که به دلیل پیشروی آب دریای مازندران در معرض نابودی قرار داشت را عملیاتی می‌کرد، خشک شدن بیش از 70 درصد آب شیرین تالاب استیل عباس آباد، بحرانی جدید بر پیکره طبیعت زیبا و بی نظیر این منطقه تحمیل کرد.

وی با اشاره به اینکه تالاب استیل عباس آباد به تالاب درختان توسکای شناور مشهور است، ادامه داد: کاهش شدید بارندگی سبب شد تا منابع تغذیه کننده آبهای سطحی و زیرزمینی این تالاب تا حد قابل توجهی کم شود.

رئیس اداره محیط زیست آستارا، مصرف آب استیل به منظور سیراب کردن شالیزارهای شهرستان را از دیگر عوامل خشک شدن بخش وسیعی از این تالاب، عنوان و اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در صورت ادامه وضعیت کنونی و عدم بارش، شاهد خشک شدن کامل و تلف شدن جانوران آبزی مختص این تالاب بی‌نظیر در چند روز آینده باشیم.

وی با تأکید به اینکه دوران نیاز مزارع برنج به آب به پایان رسیده و فصل برداشت آغاز شده است، هشدار داد: در راستای کنترل وضعیت، کلیه ارگان‌ها و مردم از هرگونه بهره برداری از آب باقیمانده این تالاب خودداری کنند.

قلی‌نژاد توضیح داد: ابعاد بحران خشکسالی امسال در منطقه تا حدی وسیع است که علاوه بر خشک شدن تعدادی از چاه‌های عمیق شهرستان که مصرف کشاورزی داشتند، آبگیرهای ویرمونی و خانه‌های آسیاب به شکل کامل خشک شدند و رودخانه‌های چلوند، لوندویل، خواجه کری و ویرمونی منابع و چشمه‌های تأمین آب خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، تالاب استیل با وسعت 138 هکتار در بخش جلگه‌ای غرب استان گیلان واقع شده است و در گویش محلی آستارا به آن «هستل» می‌گویند.

از ویژگی‌های اکوتوریستی منحصر به فرد این تالاب که در سال 1384 به عنوان یکی از پنج منطقه مهم نمونه گردشگری گیلان شناخته شده است می‌توان به واقع شدن در میان کوهپایه، شالیزار و جنگل و وجود درختان زیبای «توسکا» که ریشه آنها در آب شناور است، اشاره کرد.

این تالاب، زیستگاه انواع حیوانات از قبیل «نوتریا» نوعی موش جونده و ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی، محل زاد و ولد انواع پرندگان بومی و تحت حفاظت که از مناطق سردسیر و به خصوص اروپای مرکزی به این منطقه خوش آب و هوا مهاجرت می‌کنند، است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه