سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گرما در کمین قطب تولید پسته جهان - کشاورزی کرمان با افزایش ناگهانی دما می‌سوزد

زیست بوم

گرما در کمین قطب تولید پسته جهان - کشاورزی کرمان با افزایش ناگهانی دما می‌سوزد

خبرگزاری مهر: رفسنجان به عنوان قطب سنتی پسته جهان یکی از ارز آورترین شهرهای کشور به واسطه تولید این محصول محسوب می‌شود اما در حالی که تنها چند روز به برداشت محصول زمان باقی مانده است گرم شدن ناگهانی هوا، 12 هزار تن محصول این شهرستان را از بین برد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Buy now Converse RUN STAR MOTION HI - 171545C

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان تا چند سال قبل قطب نخست تولید پسته در جهان بود تا اینکه عده‌ای از کشاورزان این استان کشت پسته را به سمت بیابان‌های فلوریدا بردند و کشاورزان آمریکایی نیز مزه سود پسته زیر دندان‌شان رفت و حالا آمریکا به تولیدکننده اصلی پسته در جهان تبدیل شده است.

با این وجود رفسنجان همچنان به صورت سنتی پایتخت تولید پسته جهان می باشد و استان کرمان رتبه دوم تولید پسته جهان را در اختیار دارد و به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان سالانه بین 1.2 میلیارد دلار تا 1.7 میلیارد دلار سود خالص صادرات پسته عاید پسته کاران است.

این رقم چشمگیر در حالی پسته را به یکی از استراتژیک‌ترین محصولات غیرنفتی کشور تبدیل کرده است که حفظ و نگهداری از این صنعت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

در حالی دبیرکل انجمن پسته ایران در گفتگو با مهر از افزایش حدود 30 درصدی تولید پسته در سال جاری خبر داد و گفت که امسال در کشور 220 هزار تن محصول برداشت می شود که قریب 70 درصد آن صادر خواهد شد اما از باغهای پسته قطب تولید پسته استان کرمان خبرهای خوبی به گوش نمی رسد.

هم اکنون برداشت پسته نارس از باغهای پسته استان کرمان آغاز شده است که مشتری پر و پا قرص این نوع پسته به دلیل چربی گیاهی و غنای بالای آن کشورهای عربی هستند و بازار خرید فروش این نوع پسته کم‌کم داغ می‌شود.

در همین شرایط به گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گرمای هوا به تهدیدی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است.

پسته راه خرما را می رود

تغییر اقلیم در استان کرمان طی سالهای اخیر در کنار خشکسالی به یکی از تهدیدهای اقتصاد کشاورزی تبدیل شده است به گفته مدیرجهاد کشاورزی ریگان تنها در شرق کرمان و به دلیل پدیده خشکیدگی خوشه های خرما بر اثر گرمای ناگهانی خسارات هنگفت به کشاورزان وارد شده است.

اما این بار گرمای هوا در مرکز استان و رفسنجان به بلای جان کشاورزان تبدیل شده و چند روز قبل از برداشت پسته بخشی از پسته را اصطلاحا پوک کرده است.

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار داشت: متاسفانه به دلیل گرم شدن ناگهانی هوا در روزهای گذشته خسارات جبران ناپذیری به محصول پسته رفسنجان وارد شده است.

رضا بمانی افزود: این افزایش دما بیش از 15 درصد محصول سال جاری را خراب کرده است و بخشی از این محصول به صورت پوک و غیر قابل مصرف در آمده است این درحالی است که برداشت محصول باید از چند روز آینده آغاز می شد.

پسته کله قوچی در راس گونه های خسارت دیده

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در سال‌های گذشته بیشترین خسارات را به اقتصاد پسته رفسنجان وارد کرده است و بیشترین خسارات نیز به پسته کله قوچی وارد شده است که از محصولات صادراتی و با کیفیت است.

بمانی افزود: دمای هوای بالای 35 درجه برای پسته خطرناک است و موجب بروز ضرر و خسارت در باغهای پسته می شود.

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان ادامه داد: در رفسنجان 90 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که 27 هزار هکتار کله قوچی است.

وی تصریح کرد: 12 هزار هکتار باغها خسارت دیده اند و برداشت محصول باید در سطح 70 هزار هکتار باغ انجام شود.

کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند

وی از خسارات تغییرات اقلیمی و سرمازدگی در فروردین ماه نیز اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال نیز خساراتی به محصول وارد شد.

بمانی به کشاورزان توصیه کرد که هشدارها و راهکارهای کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند و از گرمازدگی و سرمازدگی محصول خود جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: دمای هوا متاسفانه در روزهای گذشته تا 42 درجه نیز افزایش یافته است و موجب تبخیر رطوبت محصول شده است.

وی گفت: سال جاری از جمله سال‌های پر محصول بود و در ابتدای سال پیش بینی برداشت تا 100 هزار تن را می دادیم که این میزان کاهش یافته است.

سطح آب سالانه 70 سانتیمتر کاهش می یابد

بمانی خشکسالی را نیز از دیگر مشکلات کشاورزان رفسنجانی دانست و افزود: سطح آب در رفسنجان به دلیل برداشتهای بی رویه و عدم بارندگی مطلوب سالانه 70 سانتیمتر کاهش می یابد و بسیاری از چاههای آب با بافت شدید مواجه هستند و کیفیت آب نیز کاهش یافته است.

مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی هواشناسی استان کرمان گفت: اقلیم استان کرمان در سال های اخیر شاهد تغییراتی بوده است که می‌توان به کاهش بارندگی و افزایش روزهای گرم هوا و کاهش روزهای سرد اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بیشترین تغییر اقلیم در شرق استان روی داده است و موجب خشکیدگی خوشه های خرما شده است و خسارهای زیادی به جای گذاشته است این پدیده در سالهای اخیر روی داده است و در گذشته کمتر شاهد این مشکل بودیم.

روزهای گرم سال در کرمان افزایش یافته است

سلاجقه افزود: هم اکنون نیز پیش‌بینی می‌کنیم خشکیدگی خوشه های خرما طی روزهای آینده احتمال بروز دارد.

وی در خصوص تغییر اقلیم رفسنجان نیز گفت: تغییر اقلیم در رفسنجان نیز تاثیر گذار بوده است و گرمای هوا در این مناطق افزایش یافته و از پسته کاران می خواهیم با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان توصیه های کارشناسان کشاورزی را برای جلوگیری از گرمازدگی محصول جدی بگیرند.

وی گفت: در روزهای گذشته شاهد افزایش دمای هوا در رفسنجان بودیم.

وی ادامه داد: در کنار خشکسالی تغییرات دمایی نیز از عوامل خسارت به مزارع استان کرمان و محصولات کشاورزی است و کشاورزان به همین دلیل باید کشاورزی علمی را بیشتر جدی بگیرند.

.....................................

گزارش: اسما محمودی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه