پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب میقان به یغما می‌رود

زیست بوم

تالاب میقان به یغما می‌رود

‌تالاب میقان اراک با مساحتی برابر با 26 هزار هکتار یکی از جاذبه‌ها و شگفتی‌های اراک محسوب می‌شود، منطقه‌ای که سالانه میزبان 15 هزار پرنده مهاجر است. در دل این تالاب معدن بزرگی از سولفات سدیم جای گرفته که تهدید جدی برای تالاب میقان اراک به شمار می‌رود.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهره‌برداری قابل توجه از منابع سولفات سدیم تخریب‌های شدیدی را به تالاب تحمیل کرده و اکوسیستم منطقه را به چالش کشیده است.

جاده ایجاد شده به واسطه شرکت ایران تالاب را به دو بخش تقسیم کرده است و حتی ایجاد کانال‌های ارتباطی بین دو بخش تالاب دردی از میقان دوا نکرده، بلکه تنها مرگ تالاب را تسریع کرده است.

زون کویری تالاب میقان هر روز در زیر چرخ‌های کامیون‌ها له می‌شود و نفس‌هایش به شماره می‌افتد اما، فریادی کسی بلند نمی‌شود.


هدیه فعالیت‌های شرکت املاح ایران در منطقه میقان به مردم اراک جز ریزگردهای شیمیایی چیزی دیگری نیست.


به گفته‌ی سیاوش آقاخانی مدیرعامل موسسه زیست محیطی کیمیای سبز اراک این ذرات سولفات سدیم هستند که از فعالیت معدن سولفات سدیم کشور به سمت شهر اراک روانه و در ریه افراد به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود. خطر این ریزگردهای داخلی به شدت از خطر ریزگردهای خارجی بیشتر است، چراکه غبارهای خارجی ذرات ریز رس هستند اما، غبارهای داخلی شیمیایی‌اند و آثار بدی را برای بدن به دنبال دارند.


فعالیت این شرکت، بکر بودن منطقه را از بین برده است و هیچ یک از اقدامات اصلاحی در این منطقه مؤثر نیفتاده است. اکوسیستم منطقه کاملاً تغییر کرده است، تنوع زیستی آن در مخاطره قرار دارد و سطح آب آن روز به روز کاهش می‌یابد.


به گزارش ایسنا، چندی پیش محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی نیز در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با بیان اینکه 30 سال از فعالیت این شرکت در تالاب میقان می‌گذرد اما، تاکنون عوارضی به اراک پرداخت نکرده است، افزود: این شرکت در مضان اتهام آلودگی شهر اراک قرار دارد چراکه با فعالیت‌ها و تردد کامیون‌های این شرکت در تالاب، این منطقه را با شرایط بحرانی مواجه کرده است که تنها دود آن به چشم مردم اراک می‌رود.


عباس رجایی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در بحث شرکت املاح متأسفانه از آخرین ضرب‌العجلی که تعیین شد تاکنون همکاری مؤثری از جانب استانداری مرکزی صورت نگرفته است و به همین دلیل فعالیت این شرکت همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر تأمین منابع مالی و مواد اولیه شوینده‌ها به مصالح عمومی استان و همچنین سلامت مردم یک کلان شهر ارجحیت داده شده است، گفت: علیرغم اینکه طبق قانون باید کار مجموعه‌هایی که فعالیت آنها به محیط زیست آسیب می‌زند متوقف شود اما، این شرکت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به حمایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از ادامه فعالیت این مجموعه اشاره کرد و افزود: به منظور پیگیری این امر از رئیس سازمان محیط زیست کشور درخواست شد که با جدیت شخصاً با این امر برخورد کند و همانگونه که دریاچه ارومیه اهمیت دارد این ارزش را برای تالاب میقان اراک نیز قائل باشد.


رجایی با تأکید بر اینکه اکوسیستم تالاب میقان باید به حالت قبل خود بازگردانده شود، گفت: از نظر عقلی، قانونی و اجتماعی اعتقاد دارم که فعالیت این شرکت باید به صورت کامل متوقف شود و این موضوع به صورت جدی پیگیری خواهد شد.


به گزارش ایسنا؛ شرکت یادشده یکی از شرکت‌های ایران است که در سال ۱۳۶۳ و با هدف اکتشاف، استخراج و فرآوری نمک‌های صنعتی بخصوص سولفات سدیم و کلرور سدیم تأسیس شد. این شرکت دارای دو سایت بهره‌برداری از املاح معدنی در شهرهای گرمسار و اراک است.

فعالیت این شرکت در تالاب میقان ساختار و بافت زون کویری میقان را برهم زده است. علیرغم اینکه این تالاب از نظر طبیعی و گردشگری بسیار برای شهر اراک مهم است و حیات این شهر وابسته به حیات تالاب است اما، هیچ کس تاکنون در مقابل این اقدام واکنشی نشان نداده و این شرکت به راحتی با کامیون‌های خود تالاب را به یغما می‌برد و تشدید فعالیت‌های شرکت املاح شرایط را بغرنج کرده است.

مسئولان حفاظت از محیط زیست استان نیز بارها در جلسات و مصاحبه‌های مختلف در خصوص خطرات ناشی از آسیب‌های وارده به تالاب سخن گفته و حمایت از این سرمایه ملی را خواستار شده‌اند.


گزارش از: آذر اسفندیاری، خبرنگار ایسنا - منطقه مرکزی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه