پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وجود درختان با ارزش و کمیاب در ایلام/ از لرگ تا سرو 3300 ساله

زیست بوم

وجود درختان با ارزش و کمیاب در ایلام/ از لرگ تا سرو 3300 ساله

خبرگزاری مهر: وجود درختان با ارزش و کمیاب از مجموعه درختان لرگ تا سروهای 3300 ساله در استان ایلام باعث شده این منطقه جایگاه بسیار مهمی در حوزه درختان در کشور داشته باشد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، شرایط آب و هوایی استان از گذشته و تا کنون باعث شده درختان کمیاب و با ارزشی در منطقه به مرور زمان رشد کنند، هرچند بیش از 90 درصد جنگلهای استان را درختان بلوط تشکل می دهد  و این درخت نماد استان است.

درختان از گذشته و زمانهای بسیار دور جایگاه  ویژه ای نزد مردم استان داشته اند و مردم استان نیز به درخت علاقه بسیار زیادی دارند به طوری که برای تفریح بیشتر زیر درختان بلوط در مناطق استان می روند.

سروهای 3300 ساله در روستای بان سرو

اولین مجموعه با ارزش درختی در استان ایلام بدون شک درختان سرو 3300 ساله روستای بان سرو در بخش چوار هستند که این درختان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند ولی بسیار ناشناخته مانده و نیازمند توجه و مراقبت است.

این درختان  بر روی تپه ای در روستای بان سرو قرار دارند که قطعا با ایجاد راه دسترسی مناسب و امکانات می توان زمینه حضور گردشگر را در این منطقه فراهم کرد.

این محوطه متشکل از 18 اصله نهال" سرو زربین" است که قدمت آنها به 3300 سال پیش بر می گردد و توسط میراث فرهنگی استان ایلام در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

زیتون 2 هزار ساله

در منطقه چوار و در منطقه بان سرو ایلام درختان دیگری نظیر زیتون وجود دارد که ریشه تاریخی داشته و از قدمت بالایی برخوردار هستند و در روستای "مورت" چوار نیز درخچه هایی با قدمت بالا وجود دارد.

در ارتفاعات شای ماران چنان منطقه ارکوازی بخش چوار، با 1060 متر ارتفاع از یک باغ زیتون محلی وجود دارد که طبق گفته اهالی محل و نیز اعلام نظر کارشناسان ، قدمت آنها به حدود 2000 سال می‌رسد.

این زیتونها از نوع محلی‌اند که به دلیل آب و هوای مناسب محل (گرم و خشک) در طول سالیان متمادی همچنان به پابرجا مانده‌اند.

در کنار این باغ کوچک یکی از محوطه‌ها و قبرستانهای دوره تاریخی (احتمالاً اشکانی ـ ساسانی) وجود دارد که وجود این باغ در کنار این محوطه ادعای دو هزار سال قدمت این درختان را تأیید می‌کند.

این درختان با قطر ریشه بیش از 2.5 متر و ارتفاع بیش از سه متر همواره در طول سالیان متمادی بر اثر شرایط آب و هوایی و نیز عوامل انسانی و طبیعی، خشک و دوباره رشد کرده‌اند.

این درختان سرو و درختان زیتون در کل کشور نمونه‌اند و اگر بتوان روی آنها مطالعات دقیق انجام داد، می‌توان در مورد قدمت استان و کشاورزی موجود در این استان در گذشته اطلاعات فراوانی به دست آورد.

ذخیره گاه جنگلی "لرگ" در پشت لارت ایلام

در منطقه پشت لارت واقع در شهرستان بدره از توابع استان ایلام بخشی از منطقه حفاظت شده کبیرکوه واقع شده و ذخیرگاه گونه نادر و کمیاب "لرگ" وجود دارد چراکه این گونه در کشور در مناطقی خاص قابل رشد است.

گونه درخت "لرگ " از گونه‌های خاص منطقه مربوط خزر از شمال کشور است تنها از نظر ژنتیکی و قابلیت رشد آن در این منطقه حائز اهمیت برای محققان است.

درختان ارغوان

در دره ای سر سبز در شمال شهر ایلام درختان ارغوان وجود دارند که بدون تردید  یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی را به وجود آورده اند .

 این دره جزو مناطق سردسیر استان بوده و در فصل تابستان و بهار و به ویژه در اردیبهشت ماه پذیرای مسافران زیادی است.

البته زادگاه اصلی درختچه  ارغوان تنگه گاوز در شمال شرقی شهر ایلام بوده و معمولا شاخه های این درختچه ی زیبا نازک و شکننده هستند.

درخت چنار روستای چنار باشی

فلسفه نامگذاری روستای چنارباشی وجود یک درخت چنار در روستا است که شاید حدود 500 سال و شاید هم بیشتر باشد.

مرحوم باشی از افراد قدیمی روستا یک اصله نهال چنار کاشته و بعد از سالها این درخت با عظمت هنوز سالم است و نماد روستای چنار باشی است.

این درخت نیاز به آب زیاد دارد و همچنین وسایل مناسبی که بتوان به راحتی از درخت حفاظت کرد که نماد روستا خشک نشود این در حالی است که اکثر درختان بلوط این منطقه خشک شده اند.

وجود گونه های بسیار نادر درخت در استان ایلام

معاون فنی منابع طبیعی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگلهای استان ایلام حدود 642 هزار هکتار از کل استان را در بر می‌گیرد که جزو جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه‌خشک سلسله جبال زاگرس است.

حجت الله فتحی بیان داشت: استان ایلام با داشتن بیش از هزار گونه گیاهی و 150 نوع درخت و درختچه یکی از منابع غنی کشور از  حیث داشتن منابع طبیعی را داراست چراکه گونه های کمیاب و نادر این منطقه از لحاظ علمی بسیار پر اهمیت هستند.

وی بیان داشت: 10 گونه با ارزش ژنتیکی در 18 منطقه در سطح استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت حفاظت و حمایت واقع می شود.

این مسئول تصریح کرد: درختان سرو زربین، ارغوان، سماق، گلابی وحشی، بادام کوهی، لرگ، پده، محلب و زبان گنجشک از گونه های منحصر به فرد استان ایلام به شمار می روند که در کشور کمیاب هستند.

وی عنوان کرد: گونه های نادر و کمیاب گیاهی، درختی، جانوری و..در استان ایلام با توجه به کوهستانی بودن منطقه و 641 هزار هکتار جنگل بی شمار هستند و در این استان ذخیرگاه های کمیاب گونه های مختلف دیگر نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: بادام کوهی یکی از گونه های نادر در کشور است که در استان ایلام به دلیل شرایطی آب و هوایی از رشد مناسبی برخوردار بوده و افزایش بی رویه بهره برداری از گونه بادام کوهی سبب از بین رفتن اغلب درختچه های این گونه در استان ایلام شده است.

فتحی ظهار داشت: مناطقی هستند که به ‌دست اداره‌ کل منابع طبیعی استان ایلام شناسایی می‌شوند تا گونه‌های ژنتیکی و بسیار کمیاب در آن‌ها، زیر چتر نگهداری بیشتر جای بگیرند که یکی از این گونه‌ ها، درختان سرو زربین هستند، این سروهای کهنسال بنابر گفته‌ کارشناسان، سنی نزدیک به 3300 سال دارند.

وی اظهار داشت: در استان ایلام درختان متنوعی وجود دارد که در نواحی سخت کوه ها قرار دارد و دارای فرآوده های قابل خوردن است که یکی از آنها درخت زالزالک است که به زبان کردی به زالزالک اسامی دیگری اطلاق می شود که این میوه ها در بین مردم از جایگاه بالایی برخودار است.

فتحی تصریح کرد: در ارتفاعات کبیرکوه، شنه‌چیر، مانشت و در اکثر مناطق کوهستانی استان ایلام درخت "ون" که محصول آن بنه یا پسته کوهی بدست می‌آید، به چشم می‌خورد.

حجت فتحی بیان داشت: گونه های منحصر به فرد گیاهی و درختی در استان ایلام وجود دارد و در کشور کمیاب و نادر هستند.

وی بیان داشت: گونه درختی و درختچه ای در استان ایلام وجود دارد که بیش از 95 گونه از این تعداد بومی خود استان است که در نوع خود بی نظیر است.

این مسئول اظهار داشت: بیش از 18 ذخیرگاه جنگلی در استان ایلام شناسایی شده که هر یک از آنها دارای گونه های نادر و کمیابی هستد که تحت حفاظت منبع طبیعی استان ایلام قرار دارند.
.................................
گزارش: لیلا کایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه