پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دو قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل اسفراین تصویربرداری شد

زیست بوم

دو قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل اسفراین تصویربرداری شد

خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از فیلم برداری و تصویربرداری از دو قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل در این استان خبر داد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Clothes Online , Shoes Online , Giftofvision

علی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از عکاسان و دوست داران حیات وحش خراسان شمالی موفق شد در مدت 48 ساعت پنج مرتبه به صورت همزمان از دو قلاده پلنگ ایرانی شامل یک قلاده ماده و یک توله پلنگ فیلمبرداری و تصویربرداری کند.

وی با اشاره به این که این دوست دار حیات وحش توانسته از سایر گونه های حیات وحش پارک ملی ساریگل نیز فیلمبرداری کند، افزود: در سال جاری گروه های مختلف گردشگری در این پارک مؤفق شده اند به دفعات مکرر از پلنگ ایرانی در این منطقه تصویربرداری کنند.

به گفته مطهری مشاهده پلنگ در ساعت روز در این پارک نشان دهنده امنیت منطقه و وجود زیستگاه بکر و مناسب برای زندگی این گونه منحصر به فرد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه کرد: پارک ملی ساریگل منطقه ای با زیستگاههای متنوع بود که وجود مناطق کوهستانی مرتفع سرد، تپه ماهورهای معتدل و سطح  جلگه ای با اقلیمی نسبتا گرمتر، ساختار شکل زمین و تنوع توپوگرافی امکان زیست گونه های گیاهی و جانوری متعددی را فراهم کرده است.

مطهری یادآور شد: دو پارک ملي و دو منطقه حفاظت شده سالوک و ساريگل در شهرستان اسفراين از زیستگاههای قوچ و میش و کل و بز استان محسوب می شوند و به همین دلیل یکی از مناطق مناسب برای زیست پلنگ ایرانی در کشور به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دو میلیون و 800 هزار هکتار وسعت دارد که 194 هزار و 141 هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه