پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بزرگترین یخچال طبیعی ایران تَرَک برداشت/ کلاردشت در معرض سیل

زیست بوم

بزرگترین یخچال طبیعی ایران تَرَک برداشت/ کلاردشت در معرض سیل

شکاف‌های ایجاد شده در سمت راست بزرگترین یخچال طبیعی ایران نگرانی را برای حاشیه نشینان و دامنه نشینان آن در کلاردشت ایجاد کرده است.

LTB - JuzsportsShops | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

به گزارش مهر، شکاف‌های ایجاد شده در یخچال‌های علم کوه، دومین قله بلند ایران علاوه بر شگفتی کوهنوردانی که به منطقه صعود می‌کنند، دلمشغولی‌هایی نیز برای مدیران شهرستانی ایجاد کرده است و این درحالیست که هنوز خاطره سیل سال 90 و خسارت کلان آن در کلاردشت از یاد نرفته و آسیب‌های ناشی از آن جبران نشده است.

روند روزافزون دما در 30 سال گذشته به تاکید برخی کارشناسان سبب ایجاد شکاف‌هایی در بزرگترین یخچال طبیعی ایران شده است، شکاف‌هایی که اگر تدوام یابد، خطر بروز سیل و آبگرفتگی دامنه‌های این یخچال دور از ذهن نخواهد بود.

قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دوّمین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود و بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ای است که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

شکافهای ایجاد شده در بزرگترین یخچال طبیعی ایران درحالی است که هنوز دیواره‌های حایل رودخانه سردآبرود که در سیل 90 دچار خسارت شده است به دلیل کمبود اعتبار تکمیل نشده است.

•شکاف‌های ایجاد شده شگفت آور است/ احتمال بروز سیل
فرماندار کلاردشت با بیان این مطلب که در خصوص یخچال طبیعی بودن علم کوه تردیدی وجود ندارد، گفت: اما ما سابقه سیل سال 90 در کلاردشت و بعد از آن در تنکابن را داشتیم که این امر نگرانی‌هایی را دامن زده است.

محمد معصومی افزود: پیش‌بینی شده که اگر گرمای هوا ادامه پیدا کند و بعد باران شدید ببارد احتمال سیل وجود دارد چون هنوز خرابی سال 90 در منطقه دیواره رودبارک ترمیم نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر سیل بیاید به علت اینکه خسارات از سال 90 هنوز ترمیم نشده و دیواره ساخته نشده خرابی‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بزرگی شکاف‌های ایجاد شده در این یخچال طبیعی شگفت آور است، گفت: ادامه این روند و ریزش باران، احتمال وقوع سیل را در منطقه افزایش خواهد داد.

فرماندار کلاردشت گفت: در خصوص پیشگیری و آمادگی لازم در جلسه مدیریت بحران تصمیم گرفته شد که تمامی روسات ادارات در منطقه حضور داشته باشند و هرگونه گزارشی را هرچند کوچک و کم اهمیت را جدی گیرند.

معصومی یادآور شد: اگر روند افزایش گرما ادامه دارباشد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها نیز وجود دارد و اگر بارنگی شدید بیاید، چون زمین خشک است و احتمال جذب تمام آب را ندارد، احتمال وقوع سیل وجود دارد.

معصومی عنوان کرد: به کوهنوردان نیز اعلام شده هرگونه تغییر را کنترل وبه موقع اطلاع دهند و تنها موضوع مهم این است که هنوز اعتبار لازم از سال 90 برای ترمیم دیواره حفاظتی رودبارک در نظر گرفته نشد و دیواره ساخته نشده است که اگر سیل بیاید خسارات زیادی به شهر وارد می شود.

•شکاف در سمت راست یخچال طبیعی ایجاد شده است
این اظهارات فرماندار کلاردشت درحالیست که رئیس هیئت کوهنوری کلاردشت نیز می‌گوید: هرساله شکاف جدیدی در یخچال طبیعی علم کوه باز می‌شود ولی درفصل سرما به علت بارش برف دوباره پر می‌شود و مکان شکاف هر سال تغییر می‌کند و امسال این شکاف در سمت راست یخچال است.

علی فرضی بیان این مطلب که یخچال در حالت طبیعی خطری ندارد گفت: در این منطقه سه یخچال طبیعی دیگر مانند علم چال وجود دارد که طول آن سه کیلومتر و عرض آن دو کیلومتر به صورت تقریبی است.

وی یادآور شد: همچنین یخچال غربی یا هفت خان که حوزه آبی آن به سمت سه هزار تنکابن جریان دارد و یخچال خرسان که در قسمت پشت و جنوب علم کوه قرار دارد وحوزه آبی آن به سمت رودخانه سردآبرود است.

وی افزود: معمولا سالانه چیزی بیش از هشت هزار کوهنورد به این مناطق اعزام می‌شوند و بیشتر این اعزام‌ها از سمت جنوب علم کوه است.

فرضی با بیان اینکه امسال شمار کوهنوردان خارجی بیشتر شده‌اند گفت: امسال اعزام کوهنورد خارجی نسبت به سال قبل دو برابر شد و بیشتر این کوهنوردان از کشور آلمان و اتریش بوده‌اند.

•یخچال علم کوه خطری ندارد/ یخ شناسان در حال تحقیق هستند
در حالی نگرانی ناشی از بروز سیل بر اثر آب شدن یخچال طبیعی علم کوه شهرستان کلاردشت را تهدید می‌کند، سرپرست اداره ورزش وجوانان کلاردشت معتقد است: یخچال طبیعی علم کوه خطر جدی ندارد.

نقی رحیمی می‌گوید: این شکاف از سال‌های 1337 وجود داشته و خطری جدی برای منطقه پیش نیامده است. وی افزود: ارتفاع این یخچال چیزی حدود چند صد متر است و امکان ترک خوردن ندارد مگر اینکه زمین ترک و شکاف بخورد.

رئیس اداره ورزش وجوانان کلاردشت گفت: با این وجود چون احتمال خطر در آینده دارد چندین سال است گروهی از متخصصان یخ شناس در این خصوص تحقیق می‌کنند و هرگونه فعل و انفعالات را زیر نظر دارند.

رحیمی با بیان اینکه در سیل سال 80 کلاردشت، یخچال طبیعی نقشی نداشته و بی‌تقصیر بود گفت: در آن سال برفی که بارید بر روی یخچال انباشته شد و بعد پشت کوه به ارتفاع یک متر تلمبار شد و چون تدبیری برای هدایت آب نشده بود، بعد از آب شدن برف تبدیل به دریاچه عظیمی شد که به پایین سرازیر شد.

علم کوه با ارتفاع تقریبی ۴۸۵۰ متر از سطح دریا دومین قله بلند ایران است، این قله زیبا از مسیرهای مختلفی صعود می‌شود؛ از جمله از مسیر طالقان، پراچان، دمچه ، حصارچال و مسیر تنکابن، سه هزار و یخچال غربی.

آخرین سیل منطقه کلاردشت و تنکابن بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت و بر اثر بارش شدید و مستمر باران و جاری شدن سیلاب در تیرماه سال 90 حدود 20 کیلومتر جاده ارتباطی رودبارک کلاردشت و تیرهای برق حاشیه این رودخانه، تصفیه خانه آب آشامیدنی و ۳ کیلومتر شبکه آبرسانی به روستای گرماپشته و خانیان تنکابن ، ۱۰۰ واحد مسکونی و ۱۰ دهنه پل ۱۰۰ درصد تخریب شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه