جمعه, 25ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حیات وحش آذربایجان غربی امنیت ندارد - وقتی قانون بازدارنده نیست

زیست بوم

حیات وحش آذربایجان غربی امنیت ندارد - وقتی قانون بازدارنده نیست

خبرگزاری مهر: طبیعت زیبا، تنوع آب و هوایی، جریان رودهای فصلی و دائمی، وجود هزاران چشمه قنات و پارک ملی دریاچه ارومیه، آذربایجان غربی را به لحاظ امکانات زیست محیطی و تنوع زیستی از سایر استانها متمایز کرده است.

آذربایجان غربی سرزمینی است با طبیعت خاص در تابستان و بهارش پوشیده از لاله، شقایق، نرگس، سوسن و سنبل و در پاییز و زمستان تالابها، مردابها آبگیرها و سواحل و جزایر دریاچه ارومیه‌اش، میعادگاه و زیستگاه صدها نوع پرنده وحشی بومی و مهاجر و رودهای آن محل زندگی آبزیان منحصر به فرد است.

گوزن زرد، قوچ، میش ارمنی، انواع کل، مرغ آتشین، فلامینگو، انواع مرغابی ها، پلیکان، تنچه، قو، عروس غاز، غاز خاکستری، درنای طناز، درنای خاکستری، اردک سرسبز، آنقوت، کرکس، قرقی، عقاب طلایی، دلیجه، کبوتر چاهی، پلنگ ایرانی، انواع خفاش ها، سیاه گوش از ذخایر ارزشمند حیات وحش در این استان به شمار می روند.

هم اکنون وجود ۵۴ گونه پستاندار، ۲۸۶ گونه پرنده، ۵۹ گونه خزنده، ۲۶ گونه انواع ماهیان، ۱۵۰۰ گونه گیاهی در استان ثبت شده است.

 با وجود اینکه آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش و گونه‌های گیاهی کشور شناخته شده هم اکنون ۳۸ گونه جانوری در این استان در لیست انقراض قرار دارد، تهدیدی که بخشی از آن ناشی از شکارغیرمجاز و سودجویی برخی افراد ناآگاه است.

متاسفانه در سالهای اخیر افزایش بی رویه شکار غیرمجاز به تهدید اساسی در این بخش تبدیل شده است.

در این میان با وجود تصویب قانون بازدارنده و نیز ممنوعیت شکار در مناطق حفاظت شده در کشور هر روز شاهد صید هزاران گونه نادر هستیم.

۱۷۶ شکارچی غیرمجاز شناسایی و دستگیر شده‌اند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت شکارمجاز و غیرمجاز در استان به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۶ شکارچی غیرمجاز در استان شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شده‌اند.

محمد خلیلی با بیان اینکه در این مدت ۴۸ اسلحه شکاری نیز کشف و ضبط شده است افزود: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی‌های گسترده مبنی بر ممنوعیت شکار در مناطق ممنوعه و تحت حفاظت محیط زیست استان و نیز مناطق آزادی که مامن حیات وحش است شاهد حضور شکارچیان غیرمجاز هستیم.

وی در خصوص اینکه آیا یگان حفاظت محیط زیست استان قادر به شناسایی و دستگیری تمام شکارچیان غیرمجاز است پاسخ داد: شناسایی تمامی شکارچی های غیرمجاز امکان پذیر نیست اما کنترل این معضل زیست محیطی نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات ویژه در یگان‌های حفاظت است.

خلیلی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰۰ نیروی مسلح یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به صورت شبانه روزی مشغول رصد و حفاظت از مناطق زیست محیطی استان هستند اظهار داشت: این تعداد نیرو در مقایسه به وسعت بالای مناطق زیستگاهی در استان بسیار کم است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر سه هزار هکتار منطقه حفاظت شده زیست محیطی باید یک نیروی حفاظتی مستقر باشد عنوان کرد: این حالی است که ما برای رسیدن به این استاندارد فاصله زیادی داریم به طوری که هم اکنون در منطقه حفاظت شده مراکان که ۳۰ هزار هکتار است تنها ۲۰ نیروی یگان حفاظت مستقر است.

آذربایجان غربی به ۱۲۰ نیروی یگان حفاظت محیط زیست نیاز دارد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کمبود نیروی انسانی به همراه تجهیزات در یگان‌های حفاظت محیط زیست را یکی از عوامل مؤثر در سودجویی شکارچیان غیرمجاز عنوان کرد و گفت: هم اکنون استان به ۱۲۰ نیروی یگان حفاظت محیط زیست نیاز دارد تا این تعداد به ۲۲۰ نفر برسد.

خلیلی بر ضرورت تجهیز یگان‌های حفاظت محیط زیست استان نیز تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه هم اکنون تجهیزات مناسبی در اختیار استان قرار دارد ولی برای کنترل و نظارت بیشتر نیازمند تجهیزات پیشرفته به میزان دو برابر تجهیزات فعلی هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۱ گشت شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به صورت مستمر مشغول کنترل و بازرسی و نیز رصد شکارهای مجاز صورت گرفته در مناطق تحت حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هستند گفت: همچنین تعداد ۱۳ گروه سیار به صورت دو شیفت فعالیت دارند که جوابگو نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی گروه‌ها مجبور به فعالیت در دو شیفت در برخی شهرستان‌ها هستند افزود: برای جبران نیاز استان باید ۱۵ گروه سیار دیگر تشکیل و به گروه‌های یگان حفاظت استان افزوده شود.

صدور پروانه شکار پرندگان در آذربایجان غربی آغاز شد

خلیلی در ادامه با اشاره به آغاز صدور پروانه شکار پرندگان در آذربایجان غربی با هدف جلوگیری از شکار غیرمجاز اظهار داشت: صدور پروانه شکار پرنده با شرایط خاصی که شامل محدودیت‌های مکانی، زمانی و نوعی خواهد بود و این پروانه تا پایان اسفندماه جاری اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: این پروانه طبق دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست استان در راستای بهره‌برداری پایدار و خردمندانه از گونه‌های پرندگان عادی قابل شکار با هدف کمک به جوامع محلی که معیشت آنان از طریق بهره‌برداری سنتی از حیات وحش است صادر می شود.


۵۰ درصد از شکارهای غیرمجاز حیات وحش در استان کشف نمی‌شود

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص تهدیدات موجود حیات وحش استان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در کنار برخی چالش‌ها از جمله تخریب مراتع و زیستگاه‌ها، کم آبی و خشکسالی افزایش شکارهای بی رویه حیات وحش در استان تهدیدی جدی برای این موضوع زیست محیطی شده است.

امید یوسفی با بیان اینکه فراوانی اسلحه‌های شكاری مجوز دار و بدون مجوز و شكار بی رویه جانداران تهدیدی جدی است كه متاسفانه تا به امروز چاره اندیشی اساسی در خصوص آن نشده است عنوان کرد: در حال حاضر نیمی از شکارهای بی رویه حیات وحش در استان کشف نمی‌شود.

وی کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات، وسعت بالای مراتع و زیستگاه‌های حیات وحش به همراه تنوع بالای زیست محیطی استان را از دلایل عدم کشف ۵۰ درصد شکارهای صورت گرفته در استان برشمرد و گفت: این امر تهدیدی جدی برای حیات وحش استان است.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه بی توجهی به افزایش تخلف و شکارهای غیرمجاز موجب شده در حال حاضر حیات وحش استان سیر نزولی داشته باشد افزود: ما با شكار مخالف نیستیم چرا كه آن را برای تعدیل جمعیت لازم می دانیم و خودمان نیز مجوز می‌دهیم ولی با افراط مخالف هستیم و باید این را گفت كه در حال حاضر تعداد اسلحه‌های شكاری موجود بیش از ظرفیت زیستگاه‌های استان است.

یوسفی با تاكید بر فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص اهمیت محیط زیست و صدمات شكار بی رویه بر تنوع زیستی، اجرای طرح همیاران، همكاری بیش از پیش با تشکل‌های مردمی، اجرای برنامه‌های اطلاع رسانی، تجهیز ناوگان حفاظت و آموزش نیروها و محیط بانان را از دیگر اقدامات در راستای افزایش آگاهی مردمی و نیز برخورد با متخلفین برشمرد.

خبرنگار: سکینه اسمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه