پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تهیه 6 اطلس فرونشست درسازمان نقشه‌برداری/نیاز کشور برای تامین اعتبارات مطالعات مخاطرات طبیعی

زیست بوم

تهیه 6 اطلس فرونشست درسازمان نقشه‌برداری/نیاز کشور برای تامین اعتبارات مطالعات مخاطرات طبیعی

رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت تهیه اطلس‌های فرونشست زمین به این سازمان واگذار شده است،‌ گفت: بر این اساس تهیه اطلس فرونشست زمین در این سازمان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون 6 اطلس فرونشست تهیه شده است.

به گزارش ایسنا، مهندس مسعود شفیعی در نشست خبری امروز مطالعه و تهیه نقشه‌های فرونشست زمین را یکی از وظایف این سازمان نام برد و افزود: تا سال قبل اعلام نرخ فرونشست زمین تکلیف صریح و روشن برای سازمان نقشه‌برداری نبوده است. از این رو هر یک از سازمان‌ها به اعلام نرخ‌های مختلف فرونشست در کشور اقدام می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه هماهنگی برای اعلام نرخ فرونشست زمین وجود نداشت، خاطر نشان کرد: بر این اساس در نشستی که با حضور سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور و همچنین سازمان‌های متولی امر مخاطرات برگزار شد، در آن سازمان نقشه‌برداری موظف شد تا هر ساله اطلس فرونشست زمین را تهیه کند.

شفیعی اعلام تغییرات ارتفاعی سطح زمین را از دیگر وظایف این سازمان نام برد و یادآور شد: بر این اساس ما با سازوکارهای جدیدی به انجام مطالعاتی درخصوص تغییر ارتفاعات زمین اقدام کردیم.

شفیعی با اشاره به مطالعات این سازمان درخصوص نرخ فرونشست، یادآور شد: بر این اساس از اواخر سال 96 تاکنون موفق به تهیه ش6 اطلس فرونشست در کشور کردیم که نتایج آن در اختیار دستگاه‌های زیرربط مانند وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان مدیریت بحران و استانداری‌ها قرار گرفت.

به گفته وی در این مطالعات اقدام به تهیه 6 اطلس فرونشست در جنوب غرب تهران، جنوب تهران، استان قم، مشهد، دشت نیشابور و تربت جام شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر اطلس فرونشست منطقه اصفهان به عنوان یک نقطه پر ریسک کشور در دستورکار قرار دارد، یادآور شد: در حال حاضر مطالعات ترازیابی دشت ورامین نیز در دستورکار قرار دارد تا بتوانیم تغییرات ارتفاعی آن را محاسبه کنیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران با تاکید بر اینکه برای اعلام نرخ فرونشست زمین، دستگاه‌های فاقد مسئولیت وارد نشوند، یادآور شد: سازمان نقشه‌برداری با در اختیار داشتن امکانات تخصصی، صلاحیت لازم برای اعلام نرخ فرونشست زمین را دارد، به گونه‌ای که ما با استفاده از مشاهدات ترازیابی، داده‌های راداری، ثقل‌سنجی و ایستگاه‌های ژئودینامیک اقدام به تعیین نرخ فرونشست زمین می‌کنیم.

شفیعی با بیان اینکه کار ترازیابی یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری به شمار می‌رود، گفت: بر این اساس برای تعیین ارتفاع برای سراسر کشور با مشکلاتی چون کمبود اعتبارات و امکانات مواجه هستیم.

مطالعه فرونشست در 45 نقطه کشور

رئیس سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر اینکه با استفاده از روش‌های مختلف کار ترازیابی برای 45 نقطه کشور انجام شده است، گفت: از آنجایی که ایران یک پهنه گسترده است، این میزان مطالعه کافی نیست و به امکانات موجود نیاز است تا با تصمیم‌گیری‌های جدید اقدام به توسعه این مطالعات کنیم.

شفیعی به وضعیت فرونشست استان تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات ما، شهریار سالانه 22 سانتی‌متر فرونشست دارد که به طور متوسط تاکنون حدود دو متر در دشت تهران در مدت 10 ساله شاهد فرونشست

هستیم.

وی میزان فرونشست در کبودرآهنگ را از سال 63 تا سال 80 دو سانتی‌متر اعلام کرد و یادآور شد: در جنوب غرب تهران نیز شاهد فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه آب‌های زیرزمینی هستیم.

تلاش برای بررسی تغییرات پوسته زمین

رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران با اشاره به ایجاد 130 ایستگاه ژئودینامیک در کشور، گفت: یکی از اقداماتی که برای مطالعات مخاطرات زمین صورت می‌گیرد، بررسی تغییرات پوسته زمین است که برای این منظور

ایستگاه‌های ژئودینامیک در اطراف گسل‌ها ایجاد می‌شود تا بتوان حرکت پوسته زمین را پایش کرد.

شفیعی با تاکید بر اینکه میزان حرکت پوسته زمین نشان‌دهنده فعالیت گسل‌ها است، ادامه داد: ایستگاه‌های لرزه‌نگاری تنها در زمان وقوع زلزله داده‌هایی را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد، ولی ایستگاه‌های ژئودینامیک

حرکات پوسته زمین را به صورت دائم نشان می‌دهند.

به گفته وی، بر اساس داده‌های این ایستگاه حرکت صفحه ایران از سمت شمال غرب به شمال شرق است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با تاکید بر اینکه این ایستگاه‌ها ما را در یافتن کانون‌های بحران‌خیز زلزله کمک می‌کند، گفت: این ایستگاه‌ها هرگز ما را در پیش‌بینی زلزله یاری نمی‌کند، چراکه هیچ کشوری حتی با داشتن

شبکه‌های متراکم‌تر ژئودینامیک قادر نیست که درخصوص پیش‌بینی شدت، زمان وقوع و منطقه زلزله پیش‌بینی انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور مطالعات درخصوص نقاط پرخطر کشور به این سازمان واگذار شده است که اولویت اول ما تهران و البرز است.

رئیس سازمان نقشه برداری با تاکید بر اینکه سقف اعتباری برای مطالعات تغییرات پوسته زمین از سوی دولت تعیین شده است، گفت: بعد از زلزله بم این اعتباراتی برای انجام مطالعات در این زمینه در نظر گرفته شد و

بعد از آن این اعتبارات اختصاص نیافت که با مذاکرات انجام شده مجددا این اعتبارات برای این مطالعات در نظر گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید