پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشف حیات در کویر لوت ایران

زیست بوم

کشف حیات در کویر لوت ایران

برگرفته از همشهری آنلاین

اسد افلاکی

کشف چند حشره در منطقه گندم بریان کویر لوت، فرضیه نبود حیات در کویر لوت را باطل کرد. تا پیش از این کشف، محققان ضمن تایید نبود حیات در کویر لوت ایران، تاکید کرده بودند حتی باکتری هم در خاک لوت وجود ندارد.

بهمن ایزدی، دبیر تشکل زیست‌محیطی کانون سبز فارس که با یک گروه 10 نفره، طی یک سفر تحقیقاتی 5 روزه در قلب کویر لوت موفق به کشف چند حشره و زنده‌گیری آنها شده با اعلام این خبر به همشهری گفت: با وجود خطراتی که برای عبور از رود کالشور و دسترسی به گندم بریان وجود داشت توانستیم خود را به گندم بریان برسانیم و در این منطقه پس از 2 روز بررسی دقیق و موشکافانه موفق به کشف 4 حشره به رنگ خاک کویر شدیم؛ از این حشرات در منطقه تصویربرداری شد و یکی از آنها را زنده‌گیری کردیم.

وی افزود: همچنین در بخشی از کلوت‌های کویر لوت که در 6کیلومتری جنوب شرق گندم بریان واقع شده و گروه تحقیقاتی آن را کلوت‌های بابک نامگذاری کرده‌اند، به حفره‌های متعددی برخورد کردیم. در این حفره‌ها پس از کندوکاو با چند پر و رد پای جانوری مواجه شدیم که نشان از حیات در این منطقه می‌داد. علاوه بر این، در یکی از این حفره‌ها، عنکبوتی را مشاهده کردیم که در تارهای تنیده شده‌اش یک پروانه خشک شده همراه با چند حشره به دام افتاده بودند.

ایزدی ادامه داد: این عنکبوت زنده‌گیری شد و به همراه حشره‌ای که زنده‌گیری شده بود در اختیار مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی شیراز -که یکی از مراکز فعال و معتبر است- قرار گرفت تا این دوحشره را شناسایی کنند. به گفته وی، بررسی‌های اولیه محققان کشورمان حاکی از آن است که حشره از راسته مانتودا (mantodea) و از حشرات شکارگر است.

وی با اشاره به اینکه محققان اظهارنظر درباره عنکبوت را به هفته آینده موکول کرده اند، گفت: تصویر و اطلاعات مربوط به حشرات کشف شده در کویر برای اطمینان از هویت آنها به چند مرکز تحقیقاتی خارج از کشور ارسال شده و محققان داخلی منتظر جواب همتایان خارجی خود هستند. ایزدی در پایان اظهار امیدواری کرد‌ چنان‌که با کشف این حشرات فرضیه نبودن حیات در کویر لوت بعد از چند دهه باطل شد، راه برای تحقیقات بیشتر درباره کویر لوت باز شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه