جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وضعیت بحرانی زیستگاه های فارس

زیست بوم

وضعیت بحرانی زیستگاه های فارس

برگرفته از خبرگزاری مهر

نماینده هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالابهای استان فارس وضعیت زیستگاه های این استان را در پی وقوع خشکسالی، بحرانی توصیف کرد.
علمدار علمداری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکسالی اثرات نامطلوبی بر روی زیستگاه های این استان داشته، اظهار داشت: در سالهایی که تالابهای استان همچنان آبدار بود گاهی تعداد پرندگانی که به این تالابها مهاجرت می کردند بیش از یک میلیون پرنده ارزیابی می شد اما طی مدت اخیر اینگونه نبوده است.

وی افزود: در گذشته بیش از 60 گونه از پرندگان نادر از جمله فلامینگو، پلیکان پا خاکستری، اردک سرسفید و اردک مرمری و... که برخی از آنها نیز از گونه های نادر هستند به تالابهای استان فارس از جمله پریشان و بختگان مهاجرت می کردند که در مدت اخیر هیچ نوع پرنده ای در تالابهای فارس دیده نشده است.

نماینده هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالابهای استان فارس ادامه داد: پرندگان مهاجر زمانی که به تالابهای استان فارس می آمدند گاهی لانه سازی کرده و جوجه آوری می کردند اما در سالهای خشکسالی استان اینگونه نبوده و باید گفت که وضعیت زیستگاه های استان بحرانی است.

 

دریاچه بختگان

علمداری ادامه داد: هم اکنون سه سال است که پرندگان مهاجر به این استان نمی آیند که این مسئله قابل تفکر است زیرا در صورت ادامه این وضعیت زیستگاه های فارس نیز با مشکل روبرو خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پرندگان در اکوسیستمهای طبیعی اشاره کرد و گفت: پرندگان نقش مهمی در کاهش آفات گیاهی، بارور کردن زیستگاه ها و توسعه گونه های گیاهی دارند و می توان ادعا داشت که پرندگان بخشی از اکوسیستم طبیعی هستند.

علمداری اظهار داشت: در صورتیکه پرندگان به زیستگاه های استان مهاجرت نکنند حلقه ای از اکوسیتم طبیعی حذف می شود که البته در حال حاضر وضعیت زیستگاه های استان فارس بحرانی است و باید تدابیری در این خصوص اتخاذ شود.
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید