جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سربازان زمین! هم‌صدا شوید

زیست بوم

سربازان زمین! هم‌صدا شوید

برگرفته از همشهری آنلاین

 

گیتی عابدی

بهار تنها زمان بیدار شدن خرس‌های قطبی از خواب زمستانی نیست. در این فصل، تلنگری هم به انسان‌های غافل از آنچه دارد بر زمین می‌گذرد، زده می‌شود تا شاید بتوان تصویری بهتر برای آینده این کره خاکی تجسم کرد.


چهل و اندی سال است که هر سال در اوایل اردیبهشت ماه دوستداران زمین در بیش از 190 کشور جهان روز جهانی «زمین پاک» را پاس می‌دارند. در این روز، مراسمی به‌منظور افزایش آگاهی و درک جایگاه محیط طبیعی زمین برگزار می‌شود.
اولین بار در 22 آوریل (2اردیبهشت) 1970، روز زمین پاک با حضور 20 میلیون آمریکایی از تمام طبقات اجتماعی برگزار شد. این اتفاق، پیامدهای مثبت قابل توجهی برای محیط‌زیست این کشور به‌همراه داشت؛ قوانینی زیست‌محیطی مانند قانون هوای پاک و آب پاک به تصویب رسید.

بعد از گسترش روز جهانی زمین پاک، شبکه‌ای تحت همین عنوان با همکاری بیش از 22 هزار شریک از 192 کشور کارهای گسترش، تنوع بخشیدن و یکپارچه کردن حرکت‌های سبز را بر عهده دارد.

در چهل و دومین سالروز این رویداد جهانی شبکه روز زمین پاک از مردم خواسته‌که متحد شوند و در وب‌سایت رسمی خود آورده است؛ «وقت آن است که متحد با هم یک پیام را برسانیم؛ از وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند، خسته شده‌ایم. رهبران باید ما را در مسیر توسعه قرار دهند و از طریق جدی گرفتن اقتصاد سبز، راه آینده اقتصادی‌مان را نشان دهند.»

این شبکه گفته است، در کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل که ماه میلای آینده در ریودوژانیرو برزیل برگزار خواهد شد، از رهبران جهان خواهیم خواست که دست از تعلل بردارند و برای حمایت از زمین کار کنند.

به همین منظور، کمپینی تحت عنوان «انرژی تجدیدپذیر برای همه» در روز جهانی زمین پاک از سران حاضر در اجلاس ریو+20 درخواست‌هایی خواهد داشت. یکی از این درخواست‌ها توافق بر سر چشم‌اندازی بلندمدت است که برای تصمیم‌گیرندگان الهام‌بخش باشد، انگیزه ایجاد کند و اساس اقتصاد سبز را بر سیستم انرژی تجدیدپذیر و 100 درصد پاک قرار دهد. از این رو، می‌خواهند که هدف‌های جهانی، حداقل تا سال 2030، استفاده 30 درصد انرژی از منابع تجدیدپذیر و کاهش 40 درصدی در شدت انرژی باشد.

در همین راستا، این شبکه کمپین محیط زیستی با نام «یک میلیارد حرکت سبز» راه انداخته است. مردم، کارهای دوستدار محیط‌زیستی را که انجام می‌دهند در سایت این کمپین با شناسه مشخص ثبت می‌کنند تا از این طریق، رفراندوم جهانی که خواستار تغییر است را حمایت کنند.

دستاورد این کمپین توسط شبکه روز جهانی زمین پاک در نشست ریو ارائه می‌شود تا بنابر گفته خودشان به‌عنوان اهرمی برای سوق دادن رهبران جهان به سمت گرفتن یک تصمیم جهانی استفاده شود.

برنامه دیگری که طی آوریل 2012 و به‌ویژه روز جهانی زمین پاک اجرا می‌شود، مربوط به کودکان است. هدف اصلی این شبکه آن است که هر تعداد دانش‌آموزی را که می‌تواند به شرکت در رویدادهای مختلف روز جهانی زمین ترغیب کند. از این طریق سعی می‌شود که مسئولیت‌های مدنی و زیست‌محیطی به کودکان آموزش داده شود.

برنامه دیگری هم با همکاری اجتماع‌های مختلف و کتابخانه‌ها به‌منظور ترویج سواد زیست‌محیطی و آموزش مردم در باب اهمیت فعالیت فردی به‌منظور کاهش انتشار کربن در جهان در دستور کار این شبکه قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید