پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کوه دنا ثبت ملی می‌شود

زیست بوم

کوه دنا ثبت ملی می‌شود

ایسنا نوشت:

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ثبت مواریث فرهنگی ـ طبیعی این استان تلاش می‌کنیم و کوه دنا به‌عنوان مهم‌ترین اثر طبیعی این استان ثبت ملی می‌شود.

علیرضا ایزدی در یک نشست، بیان کرد: سال گذشته، 13 اثر کشف شدند و دو اثر طبیعی و 16 اثر معنوی کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیدند.

او توضیح داد: دو اثر طبیعی ثبت‌شده، یکی سرو لار باشت با قدمت یک‌هزار و 400 سال و دیگری آبشار «کمر دوغ» کهگیلویه با زیبایی خاص بودند. تا کنون 700 اثر از مواریث کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده‌اند و 1600 اثر شناسایی‌شده نیز در این استان وجود دارد. در سال 91 علاوه بر میراث فرهنگی، نگاهی به میراث طبیعی استان خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: امسال آثار مهمی را برای کهگیلویه و بویراحمد ثبت خواهیم کرد که عبارتند از کوه دنا، رودخانه‌ی بشار و گیاهان دارویی موجود در دامنه‌ی جنوبی کوه دنا که اندمیک و در نوع خود منحصربه‌فرد هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد درباره‌ی کوه دنا، بیان کرد: برخی مردم در نقاط مختلف کشور به‌دلیل اطلاع‌رسانی ناکافی، کوه دنا را به استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد متعلق می‌دانند؛ اما ما به‌زودی آن را در فهرست آثار ملی ثبت می‌کنیم و به همه می‌گوییم که کوه دنا به این استان تعلق دارد.

وی درباره‌ی برنامه‌های هفته‌ی میراث فرهنگی نیز توضیح داد: با رایزنی همکاران ما، به این نتیجه رسیدیم که برای معرفی میراث فرهنگی این استان برنامه‌ی ویژه‌ای را در تهران و در کاخ سعدآباد برگزار کنیم. با تجربه‌ی خوبی که در سال گذشته داشتیم، خبر ویژه این است که آن‌قدر برنامه‌های ما در سال گذشته خوب و فاخر بود که مسؤولیت برنامه‌ی افتتاحیه‌ی هفته‌ی میراث فرهنگی امسال در کشور برعهده‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد گذاشته شده است.

ایزدی گفت: امسال توانستیم یک‌میلیارد و 700میلیون تومان جذب کنیم که از این مبلغ، یک‌میلیارد تومان به ساخت موزه‌ی بزرگ یاسوج اختصاص داده می‌شود. با حمایتی که معاونت میراث فرهنگی انجام داد و گزارش‌هایی که برای حوزه‌ی میراث فرهنگی کشور ارسال کرد، موجب شد این مبلغ اعتبار مازاد بر اعتبارات سال گذشته به اداره‌ی میراث فرهنگی استان اختصاص داده شود و باید هرچه زودتر آن را جذب کنیم. همچنین برای 700میلیون تومان باقی‌مانده، در حوزه‌ی مرمت برنامه‌ریزی شده است که با هدف‌گذاری بیشتر در حوزه‌ی بافت قدیمی شهر دهدشت در شهرستان کهگیلویه (بلاد شاپور) هزینه خواهد شد.

او افزود: در بحث بقاع متبرکه و کاروانسرا و مساجد نیز هدف ما این است که دو تا سه مورد از این دست‌ساخت‌ها در استان مرمت و بازسازی شوند که مهم‌ترین آن‌ها کاروانسرای دهدشت قدیم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه