پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم توصیه‌های جهانی برای ثبت گنبدهای نمکی ایران در یونسکو - فقط یک «علیصدر» نامزد جهانی شدن است و دیگر هیچ

زیست بوم

توصیه‌های جهانی برای ثبت گنبدهای نمکی ایران در یونسکو - فقط یک «علیصدر» نامزد جهانی شدن است و دیگر هیچ

پروفسور پل ویلیامز، دبیر فرعی اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی و مشاور اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت، که ارتباط نزدیکی با یونسکو دارد و به‌تازگی از گنبدهای نمکی ایران دیدن کرده، در مقاله‌ای برای یونسکو نوشته است: هنوز کارست‌های تبخیری (سنگ نمک و سنگ گچ) بخصوص گنبدهای نمکی در فهرست «نامزدهای میراث جهانی» یونسکو معرفی نشده‌اند، در حالی که تعدادی از گنبدهای نمکی ایران می‌توانند نامزد میراث جهانی شوند، حتا اگر در این فهرست نباشند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | JORDAN BRAND

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمتر از یک‌ماه پیش همایش بین‌المللی «شناخت و حفاظت از گنبدهای نمکی ایران» توسط انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران با همکاری دانشگاه شیراز در جزیره‌ی قشم و شهر فیروزآباد فارس برگزار شد و تعدادی از کارست‌شناسان و محققان گنبدها و غارهای نمکی جهان نیز در آن حضور داشتند که پس از دیدن گنبدهای نمکی قشم، هرمز و فیروزآباد فارس به حاضران ایرانی در آن همایش توصیه و تأکید کردند که برای ثبت جهانی این گنبدهای نمکی بی‌نظیر در یونسکو اقدام کنند.

براساس گفته‌ی این کارشناسان که برخی از آن‌ها مثل «پل ویلیامز» ارتباط نزدیکی هم با یونسکو دارند، تا کنون هیچ گنبد نمکی‌ای در جهان در فهرست یونسکو ثبت نشده است و ایران می‌تواند با در نظر گرفتن شاخص‌هایی، تعدادی از این گنبدهای نمکی را برای ثبت به یونسکو معرفی کند.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چراکه پیگیری ثبت جهانی یک اثر به حمایت سازمانی رسمی و دولتی نیاز دارد که در این میان، پروفسور عزت‌الله رییسی ـ دبیر قطب علوم و زمین دانشگاه شیراز ـ که درباره‌ی کارست‌ها و تعدادی از گنبدهای نمکی ایران مطالعاتی داشته، پیشنهاد پیگیری ثبت جهانی این آثار را به سازمان زمین‌شناسی کشور داده است.

اما پیش از آن‌که بحث ثبت جهانی گنبدهای نمکی منحصربه‌فرد ایران در داخل کشور داغ شود، دکتر ویلیامز ـ مشاور اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت ـ در مقاله‌ای برای یونسکو با عنوان «میراث جهانی غارها و کارست‌ها» به قابلیت گنبدهای نمکی ایران و مشخصا منطقه‌ی «لارستان» برای ثبت جهانی اشاره کرد.

در این مقاله که پروفسور عزت‌الله رییسی آن را به‌شکل اختصاصی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، به میراث جهانی کارست و غار در سطح جهان و همچنین شرایط کنونی و آینده و همچنین نیازهای مدیریتی میراث جهانی کارست و غارها پرداخته شده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: تمام سایت‌های کارستی که برای میراث جهانی پذیرفته یا نامزد شده‌اند، در یک فهرست مشخص شده‌اند و از ایران فقط غار «علیصدر» به‌عنوان یک سایت کارستی در فهرست نامزدها قرار گرفته است.

او همچنین متذکر شده است: کارست‌ها و سنگ‌های تبخیری در فهرست میراث جهانی معرفی نشده‌اند، در حالی که این کارست‌ها از نظر علوم و زمین، ارزش‌ جهانی و قابل ملاحظه‌ای دارند؛ ولی این کارست‌ها فقط اهمیت علمی ندارند، بلکه مردم نیز به آن‌ها توجه دارند. بنابراین چنین سایت‌هایی سزاوار هستند که برای میراث جهانی مورد توجه قرار گیرند.

ویلیامز در ادامه یادآوری کرده است: هیچ موردی از کارست‌ها و سنگ‌های تبخیری در فهرست میراث جهانی وجود ندارد، چون این پدیده به اندازه‌ی کارست‌های آهکی تماشایی نیست؛ ولی این مسأله درباره‌ی گنبدهای نمکی صدق نمی‌کند، ‌چون این‌ها کارست‌های پرابهتی دارند، به‌طور مثال این گنبدهای نمکی در صحرای «لارستان» در ایران مشاهده می‌شوند و تعدادی از این گنبدهای نمکی می‌توانند در میراث جهانی ثبت شوند، حتا اگر در فهرست نامزدها قرار نگرفته باشند.

او همچنین به‌تازگی در مکاتبه‌هایی که با پروفسور رییسی داشته، درباره‌ی چگونگی ثبت این گنبدهای نمکی در یونسکو توضیح داده است: ایران می‌تواند سه تا پنج گنبد نمکی را معرفی کند. این گنبدها باید پدیده‌ی بالا آمدن گنبد نمکی را از اعماق زمین نشان دهند،‌ به‌طوری که بعضی از گنبدهای نمکی، فعال نیستند، این گنبدها باید طوری باشند که نمک در سطح آن‌ها و پدیده‌ی نمکسار (salt glacier) نیز مشاهده شود. گنبد نمکی غیرفعال نیز باید یکی از گنبدهای نمکی مورد معرفی باشد که در حد امکان دارای پدیده‌ی زیبایی باشد تا توجه مردم را جلب کند. همچنین باید این گنبدهای نمکی مطالعه و سه تا پنج گنبد در یک گزارش جامع به یونسکو معرفی شوند.

ویلیامز همچنین تأکید کرده است: گنبد نمکی باید پتانسیل داشته باشد که گردشگران از سراسر جهان برای دیدن آن بیایند و در اقتصاد مردم محلی نقش داشته باشد.

دانشگاه شیراز نیز با توجه به مطالعاتی که تا کنون درباره‌ی تعدادی از گنبدهای نمکی ایران داشته‌، گنبد نمکی جاشک (استان بوشهر)، گنبد نمکی کنارسیاه (استان فارس) گنبد نمکی کوه نمک (جزیره‌ی قشم) و گنبد نمکی هرمز (جزیره‌ی هرمز) را پیشنهاد و اعلام کرده، بدیهی است با مطالعه امکان دارد، این فهرست تغییر کند.

رییسی همچنین از اعلام آمادگی پروفسور «Francisco Gutierrez» از اسپانیا که قبلا با دانشگاه شیراز در مطالعات گنبد نمکی همکاری داشته و از چند گنبد نمکی ایران نیز دیدن کرده است، برای همکاری با این دانشگاه در معرفی این گنبدهای نمکی به‌عنوان میراث جهانی خبر داد.

او همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: دکتر پل ویلیامز نیز اظهار کرده است که برای معرفی گنبدهای نمکی ایران به یونسکو همکاری می‌کند.

علاوه بر این اساتید، دکتر محمد زارع و ناصر اسدی ـ کاشفان بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا در جزیره‌ی قشم ‌ـ همراه دکتر مهدی زارع ـ استاد دانشگاه شیراز ـ برای مطالعه و پیگیری ثبت جهانی گنبدهای نمکی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید