پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شناسایی یک رودخانه در کویر لوت - مشاهده سه گونه جانوری آبزی

زیست بوم

شناسایی یک رودخانه در کویر لوت - مشاهده سه گونه جانوری آبزی

کویر شناسان با مطالعه دقیق حوزه های آبخیز داخلی لوت، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری که مسیر حرکت آن به سمت پست ترین فروافتادگی چاله مرکزی است شناسایی کردند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش خبرنگار مهر، اقلیم پیچیده و شگفت انگیز چاله مرکزی لوت، به ویژه در مناطقی که برخی از محققان قبلا فاقد حیات اعلام کرده بودند، مورد مطالعه و بررسی مجدد کارشناسان کانون سبز فارس قرار گرفت و با مطالعه پدیده های منحصر بفرد این چاله ،چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری و گونه های جانوری و گیاهی جدید درآن نمونه برداری و شناسایی شد.

بهمن ایزدی مدیر کانون سبز فارس در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: با مطالعه دقیق حوزه های آبخیز داخلی لوت در این ناحیه ، که قبلا تصور می شد که ورود و عبور از آن غیر ممکن است، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری که مسیر حرکت آن به سمت پست ترین فروافتادگی چاله مرکزی است شناسایی شد که منشاء آبخیز زهکش داخلی لوت است که در خاتمه بخشی از باتلاق شمالی چاله مرکزی را تشکیل می دهد.

ایزدی با بیان اینکه این رود بنا به تصمیم محققان (کال لوت) نامیده شد اضافه می کند: بررسیهای دقیق و موشکافانه کارشناسان گروه تحقیقاتی در سال گذشته سه گونه جانوری آبزی در آبهای بسیار شور کال (رودخانه) شور شناسایی شد.

مدیر کانون سبز فارس وجود این گونه های جانوری را ضمن دارا بودن پیچیدگی های خاص سیستم اکولوژیک لوت، نشان دهنده ارتقاء کامل و پیوستگی زنجیره غذایی جانوران این ناحیه، عنوان می کند.

به اعتقاد وی، شناسایی این گونه ها از جمله کشفیات پر اهمیت کشور در حوزه تنوع زیستی اقالیم گرم وخشک ایران است و در حال حاضر بیولوژیست های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور که از جمله مراکز تحقیقاتی معتبر در خاورمیانه است مشغول مطالعه گونه های مذکور هستند.

ایزدی یادآور می کند: جمع آوری نمونه هایی از خانواده عنکبوتیان نیز که اندمیک منطقه لوت و در دنیا کم نظیر هستند در حال بررسی است و بزودی متخصص برجسته بندپایان و خانواده عنکبوتیان از کشور چین برای مطالعات تکمیلی به ایران سفر می کند .

مدیر کانون سبز فارس می گوید: با پیمایش عملی در تمامی بیابان لوت، بالاخص چاله مرکزی، میانه طولی بخش شرقی کلوت ها تا عمق 80 کیلومتری، تنگ دشت غربی (زبان مار)، چاله ملک محمد و ریگ یلان توسط محققان کانون سبز فارس زنجیره غذایی، لانه و قلمرو روباه شنی و گربه شنی و موش دو پا و همچنین 32 خانواده جانوری از این مناطق نمونه برداری شده است.

به گفته وی، با توجه به مستندات علمی، فعال بودن چرخه زندگی و حیات در تمامی نقاط بیابان لوت ثبت شد که با ثبت و شناسایی گونه های گیاهی شور پسند و شن زی منطقه گرم و خشک لوت، نه تنها باور غلط منطقه فاقد حیات در لوت منتفی است بلکه بوم سازگانهای گرم و خشک لوت به دلیل شایستگی منحصر بفرد خود و دارا بودن گونه های جانوری اندمیک، برگ زرینی از غنای اکوسیستم گرم و خشک کشور را در لوت به نمایش گذاشته است.

به اعتقاد ایزدی، این امتیاز، رویکرد تقویت مطالعات بیشتر، اکولوژیستها، بیولوژیستها ، ژئومورفولوگها و جغرافی دانان و سایر محققان رامی طلبد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه