سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اظهار نگرانی فعالان زیست‌محیطی از واگذاری پارک پردیسان

زیست بوم

اظهار نگرانی فعالان زیست‌محیطی از واگذاری پارک پردیسان

در پی قوت گرفتن شایعه فروش پارک پردیسان، شماری از فعالان و کارشناسان محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را به مثابه تیر خلاص به آینده زیست‌بوم تهران عنوان کردند.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Buy now Converse RUN STAR MOTION HI - 171545C

در این بیانیه که برخی چهره‌های سرشناس محیط‌زیست نظیر مهندس بیژن فرهنگ دره شوری، دکتر اسماعیل کهرم،دکتر مجید مخدوم، مهندس هوشنگ ضیایی و دکتر عبدالحسین وهابزاده نیز آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «انتشار شایعاتی درباره فروش پارک طبیعت پردیسان نگرانی‌های بسیاری را در میان کارشناسان محیط‌زیست، دلمشغولان طبیعت ایران و همچنین شهروندان کلانشهر تهران برانگیخته است.

اطلاع‌رسانی‌ها در این‌باره مخدوش و ناقص است و سازمان حفاظت محیط‌زیست که انتظار می‌رفت، خود حافظ و نگاهبان این عرصه باشد تاکنون از هر واکنشی درباره این شایعات خودداری کرده است. اخیرا رسانه‌های مستقل، خبری حیرت آور منتشر کرده‌اند با این مضمون که بخش بزرگی از پارک مذکور با بهایی نازل فروخته شده و خریدار قصد تغییر کاربری اراضی پارک را دارد.

پارک طبیعت پردیسان بر مبنای طرح مصوب و قانونی آن یک پروژه بزرگ ملی به شمار آمده و مقرر بود با تبدیل به ذخیره‌گاه گیاهان و جانوران و بزرگ‌ترین پارک وحش شهری خاور میانه، ضمن فراهم ساختن عرصه‌ای برای آموزش و جلب توجه هم‌میهنان به مفاهیم حفاظت محیط‌زیست و حیات وحش، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت تبدیل شود و نقش مهمی در رونق اقتصاد شهری تهران داشته باشد. انتخاب نام پردیسان برای این پارک از آن جهت صورت گرفته که با ارائه نمونه‌های طبیعی و واقعی از زیست‌بوم‌های اقیلم‌های مختلف کره زمین، چشم‌اندازی ملموس از بهشت طبیعت جهان را پیش روی ایرانیان قرار دهد.

مضاف بر آنکه این پارک با واقع بودن در مسیر بادهای غالب غربی نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای کلانشهر آلوده تهران دارد و ساخت‌وساز در عرصه آن می‌تواند راه تنفس را برای میلیون‌ها شهروند ساکن این شهر، باز هم تنگ‌تر کند. از این نظر، فروش و تغییر کاربری اراضی این پارک می‌تواند شلیک تیر خلاص به زیست‌بوم رنجور پایتخت ایران به شمار آید و همچنین تهران را از یک فرصت بزرگ و تکرار ناشدنی در حوزه گردشگری، اکوتوریسم و آموزش محیط‌زیست محروم کند. همچنین نباید فراموش کرد پردیسان شاید آخرین عرصه دست‌نخورده از زیست‌بوم شهر تهران باشد، کمااینکه هم‌اکنون برخی گونه‌های گیاهی خاص منطقه تهران فقط در این پارک قابل مشاهده هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید