پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز همایش نوروز - میزگردِ «کارکردهای امروزینِ اسطوره» برگزار شد

نوروز

همایش نوروز - میزگردِ «کارکردهای امروزینِ اسطوره» برگزار شد

عکس از پویا حسینی

همایش نوروز توسط گروهی از سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد:
نوروز زمانی برای دگرگونی و نوسازی

همایش نوروز، شنبه بیستم اسفندماه 1390، توسط جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد استان تهران در فرهنگسرای خاقانی برگزار شد. همایش نوروز که شامل سه سخنرانی، یک شعرخوانی، دو اجرای موسیقی و یک شاهنامه‌خوانی بود، مورد استقبال حاضران که تالار را به کمال پر کرده بودند قرار گرفت. گفتنی است پیش از آغاز همایش کارگاه «کارکردهای امروزین اسطوره» ــ به همراه رونمایی کتاب سوشیانت و بازی گرشاسب ــ برگزار شد.

 


همایش نوروز که رأس ساعت 17 و 30 دقیقه با نمایش فیلمی دربارهٔ نوروز از هنرمند و کارگردان تیزبین معاصر، حسن نقاشی، آغاز شد با خوشامدگویی دبیر همایش ادامه یافت.
علیرضا افشاری ضمن اشاره به این که قرار بود همایش هم‌چون جشنوارهٔ دو سال قبلِ سازمان‌های مردم‌نهاد در کاخ سعدآباد برگزار شود از بدقولی و سر دوانی دو هفته‌ای سازمان اتومبیلرانی یاد کرد که به آنها قولِ قطعی بودن جا را داده بودند ولی به ناگهان گفتند که شما می‌توانید یکم تا پانزدهم فروردین برنامه داشته باشید و به این ترتیب، کل برنامه‌ریزی‌های کار را مخدوش کردند. افشاری سپس به قول مسؤولان تالار ایوان شمس اشاره کرد که گفته بودند تالار را رایگان در اختیار سمن‌ها می‌گذارند و با آنها همکاری خواهند داشت ولی پس از پاسخ به‌ظاهرِ همراهانهٔ دکتر ایازی، طلب یک و نیم میلیون تومان پول کرده بودند که طبیعی بود از توان سازمان‌هایی که با حق عضویت اندک هم‌وندان‌شان اداره می‌شوند خارج بود. دبیر همایش نوروز گفت: البته می‌توانستیم چنین پولی را از همراهان گرانقدری که همیشه پشتیبان ما بودند و هستند تهیه کنیم اما باور داریم چنین حرکتی سنگ بنای غلطی را در فعالیت‌های سازمان‌های مردمی که باید مورد حمایت همهٔ ارکان جامعه باشند و در واقع صاحبان اصلی مراکز فرهنگی شهر هستند می‌گذارد.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز در پایان سخن، شرمسارانه، از بانوان مجلس تقاضا کرد که حجاب خود را بیشتر رعایت کنند چرا که فرهنگسرای خاقانی به توسط کارگروه گردشگری شورای شهر و یاری سردار روزبهانی گرفته شده و آنان گفته‌اند که در صورت عدم رعایت، مجلس را تعطیل می‌کنند.

شعرخوانی سامان اصفهانی، شاعر جوان کرجی که هموند انجمن افراز است، بخش بعدی برنامه بود که شعری حماسی در قالب نو و دربارهٔ نوروز بود. پس از وی، دکتر زاگرس زند، ایران‌شناس، از نوروز گفت. او ضمن اشاره به تاریخ پیدایی نوروز بر پایهٔ مستندات تاریخی به آیین‌های این جشن بزرگ پرداخت و آن را در نواحی گوناگون و جغرافیای ایران بزرگ کاوید. سخنرانی سجاد امیری، کارشناس ارشد باستان‌شناسی و هموند انجمن هخامنشیان، دربارهٔ نمادهای نوروز در تخت‌جمشید بخش دیگر برنامه بود که با نمایش عکس‌های مربوط همراه بود.

پس از استراحتی 15 دقیقه و پذیرای مختصر از حاضران در بیرون از تالار، همایش با تک‌نوازی چنگ و ارائهٔ توضیحاتی پیرامون این ساز کهن ایرانی از سوی فروغ منصوری ادامه یافت. خوانش گزیده‌ای از داستان جمشید، سازندگی‌های او و سرانجام غرور و سقوطش تا زاده شدن فریدون توسط دکتر مجید ساسانی از دیگر بخش‌های همایش نوروز بود.
سخنران بعدی دکتر شروین وکیلی بود که مفهوم نوروز را در سطح‌های مختلف اسطوره‌ای و تاریخی کاوید و به درون‌مایه و کارکردهای آن پرداخت. او ضمن اشاره به روایت‌های بومی‌ای که هر کدام به گونه‌ای بخشی از پاره‌های معنایی این جشن بزرگ را می‌سازند کوشید به مهم‌ترین مفهوم برآمده از این جشن که آن را بازسازی و نوسازی در «من» عنوان کرد بپردازد.
متن‌های سخنرانی استادان به‌زودی در ایرانبوم قرار خواهد گرفت.


در پایان برنامه ــ پس از توضیحاتی که رضا نیکپور، دبیر انجمن ایلام‌شناسی ایران و هموند کارگروه گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، دربارهٔ این کارگروه داد ــ نوروزخوانی گروه «دیلمون» به سرپرستی محمود فرضی‌نژاد برگزار شد که ساعتی پیش از آن در ارگ آزادی برنامه داشتند و از گروه‌های منتخب نوروزخوانی سراسر کشور بودند. برنامه نمایش و آواز و رقص محلی این گروه به همایش شور و نشاط بسیار داد و همراهیِ حاضران را برانگیخت.


گفتنی است در کارگاه «کارکردهای امروزین اسطوره» که پیش از همایش در چایخانهٔ فرهنگ‌سرا برگزار شد دکتر شروین وکیلی به جستار «اهمیت اسطوره برای ساختن امروز» پرداخت و از دلایل نگارش کتاب داستانی‌اش، سوشیانت، گفت. امیرحسین فصیحی، مدیر شرکت فن‌افزار، سازنده بازی «گرشاسپ» که از روی کتاب سوشیانت ساخته شده و جزو بازی‌های برگزیدهٔ ایرانی در جشنواره‌های درون و بیرون کشور بوده است از کارشان، انگیزه‌شان در ساخت این بازی، بازخوردهایی که از مخاطبان‌شان گرفته‌اند و برنامه‌های‌شان برای کارهای بعدی گفت. پس از او، افشین می‌آبادی، گرافیست، نیز که بازی‌ای تخته‌ای (بوردی) را بر پایهٔ همین کتاب طراحی کرده سخن گفت. بخش بعدی کارگاه، به پاسخ مهمانان به پرسش‌های حاضران در حوزهٔ اسطوره اختصاص یافت.
همایش نوروز توسط مؤسسه فرهنگی ـ هنری خورشید، انجمن فرهنگی ایران‌زمین (افراز) و پایگاه پژوهشی هخامنشیان برگزار شد و از پشتیبانی انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، شرکت فن‌افزار، نشر شورآفرین و آموزشگاه موسیقی زروان برخوردار بود. گفتنی است از نحوه برخورد فرهنگسرا با برگزارکنندگان همایش این‌چنین برداشت می‌شد که اینگونه فضاهای فرهنگی شهر به خوبی بهره برداری نمی‌شود و در دست گروههایی است که با کارهای فرهنگی کمتر آشنا هستند و برخورد با انجمنهای مردم نهاد و مخاطبانشان را نمی‌دانند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه