جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست اتحادیه نوروز نوروز ماهی قرمز عید زودتر از موعد وارد بازارهای آذربایجان غربی شد

نوروز

ماهی قرمز عید زودتر از موعد وارد بازارهای آذربایجان غربی شد

خبرگزاری مهر- روزهای پایانی سال 91 در حالی رو به پایان است که با نزدیک شدن به عید نوروز ماهی قرمز و اسباب سفره هفت سین زودتر از موعد خود وارد بازار شهرهای جنوبی آذربایجان غربی شد. ‌به گزارش خبرنگار مهر، آب و هوای بهاری فروشندگان ماهی قرمز تزیینی و لوازم سفره هفت سین عید نوروز را مجبور کرده تا زودتر از سال های گذشته مشغول به کار شوند و مردم این قسمت از استان آذربایجان غربی از هم اکنون به فکر خرید ماهی قرمز و برخی از اسباب مخصوص این ایام باشند.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Dialadogwash - Women's shoes - Footwear NIKE - nike air jordans vi 6 mens silver rings black gold - Sneakers - Low shoes , Nike Air Max Bolt CU4152 001 Black/White/Black

ماهی قرمز عید از روز گذشته در خیابانها و معابر پرتردد شهرهای تکاب، مهاباد، میاندوآب، شاهیندژ، نقده، بوکان،سردشت، اشنویه و پیرانشهر در کنار ظروف شیشه ای زیبا و جذاب با طرح های متنوع خود چشم کودکان را به خود خیره و در انتظار ورود به خانه های مردم نشستند.


امسال به دلیل مناسب بودن هوا و فقدان سرمای طاقت فرسای سال های گذشته و نیز نگهداری و عرضه مطلوب ماهی های قرمز، سفید و رنگارنگ ویژه ایام عید نوروز زودتر از همیشه روانه بازار شد و این پیش دستی ماهی فروشان قبل از آنکه یادآور فرارسیدن سال جدید باشد نشانه تغییر قابل توجه شرایط جوی، آب و هوایی امسال با سال های گذشته در این شهرستان ها است.

همه ساله بعلت طولانی بودن مدت یخبندان و سرمای هوا، ماهی های قرمز عید تا دو هفته مانده به عید نوروز جرات خودنمایی در خیابان ها را نداشتند اما امسال سرد نبودن هوا بهانه ای شد تا ماهی فروشان بساط خود را زودتر پهن کرده و برای اینکه شغل یک ماهه شان چند روز بیشتر دوام بیاورد از همدیگر گوی سبقت را می ربایند.

هر یک از فروشندگان محلی مناسب و پر رفت و آمد را برای فروش ماهی های عید خود انتخاب کرده اند که هم از تذکرات و برخوردهای ماموران سد معبر شهرداری در امان بوده وهم رقیبی در کنار خود نداشته باشند تا بتوانند در جدال با گرانی های افسار گسیخته و کلاف سردرگم قیمت ها، برای ماهی های رنگارنگ خود جایی در سبد خرید مردم پیدا کنند.

یک  فروشنده پنجاه ساله ماهی قرمز عید می گوید: بیش از بیست سال است که در خیابان های شهر تکاب در روزهای آخر سال ماهی شب عید می فروشم و از اینکه شادی و نشاط را با ماهی قرمز روانه خانه های مردم می کنم بسیار خوشحالم.

احمد افزود: هرساله در اولین روزهای عرضه ماهی قرمز عید، شهروندان بخصوص کودکان با شور و علاقه بسیاری به سمت ماهی فروشان می آمدند.

وی با بیان اینکه طی دو روز نخست عرضه ماهی قرمز عید خیلی ها با شنیدن قیمت آن، از خرید ماهی قرمز منصرف شدند یادآور شد: امسال هر قطعه ماهی از سه تا شش هزار تومان به فروش می رسد که با احتساب هزینه خرید تنگ و ظرف ماهی، خریدار باید مبلغی در حدود 15 هزارتومان بپردازد.

دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی که هنگام بازگشت از مدرسه به خانه های خود با توقف در مقابل ماهی فروشی ها نظاره گر این ماهی ها هستند، هریک جست و خیز این ماهی های قرمز را به نوعی تفسیر می کنند و در این بین از فروشندگان نیز می خواهند ماهی چابکتر و سرزنده تری را برای او انتخاب کرده و داخل تنگ بگذارند.

همچنین کودکان نیز هنگام گذراز خیابان ها با پدران و مادران خود، آنها را مجبور به خرید یک یا چند قطعه از این ماهی ها کرده و موجب پررونق شدن کسب و کار ماهی فروش می شوند.

دختربچه خردسالی که همراه مادر خود از مقابل یکی ازاین ماهی فروشان می گذشت، از دیدن ماهی های قرمزی که توسط ماهی فروش مدام از این سطل به آن سطل جابجا می شدند ذوق زده شده و با اصرار از مادرش می خواست تا دو قطعه از این ماهی ها را برایش بخرد.

ماهی قرمز میهمان خوش بختی مردم شهرستانهای جنوبی آذربایجان غربی نیز همانند سایر مناطق استان ماهی قرمز عید را خوش یمن و نشانه فرا رسیدن روزهای خوب می دانند و بر این باور هستند که در سال جدید ماهی قرمز میهمان خوشبختی است.

مردم شهرها و روستاهای استان معتقدند ماهی های قرمزی که در تنگ قرار دارند چند دقیقه بیش از زمان تحویل سال نو بی حرکت در داخل آب رو به آیینه کرده و هنگام لحظه تحویل سال جدید، این ماهیان قرمز در داخل آب حرکت سریعی از خود نشان می دهند و به اصطلاح می پرند که نشانه تحول و آغاز دوره جدیدی از زندگی است.

اغلب مردم ماهی قرمز عید را تا روز سیزده بدر نگاه داشته و در این روز آن را در آب های جاری و رودخانه های اطراف یا حتی چاه ها و قنات ها رها می کنند، تا شاید عمرطولانی تری داشته باشند.

این افراد معتقدند برای طولانی تر شدن زمان زنده ماندن این ماهی ها نباید از آب شرب شبکه آب شهری استفاده کرد بلکه آب چاه ها، قنات ها و آب چشمه ها را برای تضمین سلامت ماهی های قرمز عید مناسب تر می دانند.

 یک کارشناس آبزیان در این زمینه می گوید: استفاده از آب لوله کشی منازل برای نگهداری ماهی قرمز عید منعی ندارد فقط باید این آب پیش از ریخته شدن در تنگ یا ظرف نگهداری ماهی قرمز به مدت چند ساعت در ظرف دیگری ریخته شده تا کلر موجود در آب از بین برود.

سعید محمدی افزود: بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز 10 تا 25 درجه سانتی گراد است و بهتر است ماهی در ظروف شیشه ای و نسبتا بزرگ نگهداری شود تا از اکسیژن بیشتری برخوردار بوده و مدت ماندگاری آن افزایش یابد.

.....
گزارش: امیر خالق نژاد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه