شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ جُستارهایی دیگر در حماسه ی ِ ملّی ی ِ ایران: "از ایران چه می دانم؟"

کتاب‌

جُستارهایی دیگر در حماسه ی ِ ملّی ی ِ ایران: "از ایران چه می دانم؟"

 

برگرفته از تارنگار ایران شناخت(دکتر جلیل دوستخواه)

دفتر ِ پژوهشهای فرهنگی در تهران، از سالها پیش از این، در کنار ِ کوششها و کُنشهای گوناگونش در زمینه ی نشر ِ اثرهای ارزنده و سودمند ِ ادبی و فرهنگی، مجموعه ای با عنوان کلّی و مشترک ِ از ایران چه می دانم؟ را تدارک دیده است و در فرآیند ِ چاپخش دارد. بخشهای این مجموعه، هریک دفتری است دارای عنوان و زمینه و درونمایه ی جداگانه با بُرش ِ رُقعی (چهارده و نیم در بیست سانتیمتر) و فراگیر هشتاد تا یکصد و بیست صفحه با جلد ِ نرم.
* * *
آماج ِ دفتر ِ پژوهشهای فرهنگی در نشر ِ این مجموعه، به دست دادن زنجیره کتابهایی کم گنجایش، امّا برخوردار از همه ی سنجه های پژوهشی و بهره مند از بیشترین پشتوانه ها و خاستگاه ها در هر زمینه و در همان حال، با زبان و بیانی به نسبت ساده و دریافتنی برای ناویژه کاران و خوانندگان ِ بیرون از حوزه های تخصّصی و به ویژه جوانان و – در یک سخن – عموم ایرانیان دوستدار دست یابی به آگاهیهای بایسته در کار شناخت ِ جنبه های گوناگون ِ تاریخ، جغرافیا، ادب، هنر، فرهنگ توده و جر آن است.
تنها مروری کوتاه در عنوانهای گوناگون ِ بیش از ۶٠ دفتر از این مجموعه که تا کنون نشریافته است، می تواند ارزندگی و بایستگی ی دست اندرکاران نشر این مجموعه را آشکارگرداند. در این زمینه، گفتاری نوشته و به ارزیابی ی گسترده تری از این کوشش ملّی و فرهنگی پرداخته ام که در جایی در فرایند ِ چاپ است و اکنون آن را در این جا بازنمی آورم و به همین اشاره ی کوتاه بسنده می کنم.
به تازگی دفترهای ۵٨ و ۶١ این مجموعه – که از پژوهشهای نگارنده ی این سطرها و ویژه ی بررسی و شناخت ِ حماسه ی ملّی ی ِ ایران است، در تهران نشریافت. عنوان های ویژه ی این دو دفتر، به ترتیب عبارت است از:
فرایند ِ تکوین ِ حماسهء ایران پیش از روزگار ِ فردوسی
شناخت نامهء فردوسی و شاهنامه


آشکارست که فراهم آوردن و گنجانیدن همه ی بایسته ها و گفتنی های وابسته به این درونمایه ها در دفترهایی چنین کم گنجایش، کاری آسان نیست و همان حُکم ِ "گنجانیدن بحر در کوزه ای" را دارد که مولوی بدان مثل می زند. با این حال، پژوهنده همه ی ِ توش و توان ِ خود را به کارگرفته تا خویشکاری ی خود را در این راستا به درستی بورزد و در برابر ِ تاریخ و فرهنگ میهن و هم میهنان ارجمندش سرافراز بماند. چُنین باد! ج. د.*
------------------------------
* نشانی ی تماس با دفتر پژوهشهای فرهنگی در تهران، چُنین است:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید