سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش تصویری آشنایی با دریاچه ی زیبای اوان در قزوین

گزارش تصویری

آشنایی با دریاچه ی زیبای اوان در قزوین

دریاچه ی زیبای اوان در نیمه ی شمالی الموت در دامنه ی کوه خشچال در فاصله 75 کیلومتری و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد. این دریاچه که بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد، در بلندای 1800 متری از سطح دریا واقع شده است. درازای آن  325 متر و پهنای آن 275 متر می باشد.بخشی از آب این دریاچه از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه و بخش ناچیزی نیز هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و کم.غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است. گودترین بخش این دریاچه به ژرفای حدود 6 متر می‌رسد که در جنوب شرقی آن واقع شده است.از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری، آب تنی و قایق سواری و در پاییز، زیستگاه پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به سرمای هوا و یخ زدن بخش رویین آن قابل اسکی سواری است. در این دریاچه گونه های ماهی‌های قزل‌آلای خال‌دار، کپور و اردک ماهی وجود دارد.غیر از گونه‌های درختی دست کاشت‌ نظیر بید، چنار تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده‌های گراشینه و لگرینبدره هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند.حیات ‌وحش این حوزه آبخیز شامل کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ و گراز است که به علت شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته است. دریاچه ی اوان با حضور نماینده ی سازمان ملل و برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم ایران رسماً به‌عنوان قطب گردشگری جهان اعلام شده است.

این دریاچه همچون نگینی زمردین می‌درخشد و با چشم‌انداز زیبایش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در چهار فصل به سوی خود می‌ کشد.

منبع: همشهری آنلاین

 عکس از: مجتبا عالیخانی

دیدگاه‌ها   

0 #1 احمدنوروزی 1393-03-21 10:16
اطراف دریاچه خیلی کثیف است :sigh:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید