پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش دیدار با دردانه موسیقی ایران

گزارش

دیدار با دردانه موسیقی ایران

جمعی از هنرمندان عصر یکی از روزهای پاییز به خانه عبدالوهاب شهیدی رفتند، برخی برای او دست‌جمعی آواز خواندند و عده‌ای به او تابلو خوشنویسی هدیه دادند.

به گزارش ایسنا، در دیداری که عده‌ای از هنرمندان با این خواننده و نوازنده داشتند، یدالله کابلی خوانساری (هنرمند پیشکسوت خوشنویسی) تابلویی را به شهیدی هدیه داد که روی آن نام «عبدالوهاب شهیدی» را خوشنویسی

کرده بود. در بخش‌های دیگری از این دیدار که در منزل پسر شهیدی برگزار شد، فاضل جمشیدی (خواننده) درآمدی خواند و در ادامه برخی از حاضران با او هم‌صدا شدند و آواز دست‌جمعی خواندند. در بخش دیگری دو نتیجه این هنرمند برای حاضران با تنبک و آواز هنرنمایی کردند.

شاهین فرهت (آهنگساز و دبیر جشنواره موسیقی فجر)، هنگامه اخوان (خواننده)، یدالله کابلی خوانساری (خوشنویس)، فاضل جمشیدی (خواننده)، بیژن بیژنی (خواننده و خوشنویس)، حسن ناهید (نوازنده نی)، رضا رفیع ( طنزپرداز و شاعر)، شهرام صارمی (نوازنده کمانچه و مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر)، حمیدرضا زبردستی (نوازنده نی)، عباس خیری (نوازنده نی)، فریدون عبدلی (خواننده) و ... در این دیدار حضور داشتند. عبدالوهاب شهیدی متولد سال ۱۳۰۱ در«میمه» اصفهان، خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگساز، استاد آواز و نوازنده عود است. او از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. او به‌جز آواز خواندن و آهنگسازی، نوازنده‌ای منحصربه‌فرد با ساز عود است، همچنین سابقه همکاری با استادانی مانند جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی‌اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی دارد.

 

محمدرضا شجریان درباره او گفته است: «شهیدی یک اعتبار و یک منش انسانی و بزرگوارانه در موسیقی ما است. هرجا شهیدی بود، بالاترین عنوان هنر را داشت. چه در جشن‌ها، چه در گلها و چه در حضور مردم، من همیشه پشت سر این نازنین، خودم را پنهان می‌کردم و از او یاد می‌گرفتم که رفتار هنری باید چگونه باشد.»

از چپ به راست: هوشنگ ابتهاج، عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید