شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش همایش «گرامیداشت عملیات جاویدان مروارید» برگزار شد

گزارش

همایش «گرامیداشت عملیات جاویدان مروارید» برگزار شد

عکاس: مجتبی عالیخانی

 

عصر روز هشتم آذرماه ۱۳۹۷، هم‌زمان با سالروز عملیات مروارید، همایش «گرامیداشت عملیات جاویدان مروارید» در تالار فردوسی خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد. برگزارکنندگان این همایش «مرکز مطالعات خلیج‌فارس» و «ایران‌بوم» بودند که در دنباله‌ی سلسله‌همایش‌هایی با محوریت دفاع مقدس در چند سال گذشته  (تجلیل از خلبانان عملیات اچ ـ3 در شهریورماه ۱۳۹۱، تقویم تاریخ دفاع مقدس و پوتین قرمزها در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶) بود. گفتنی است دبیر اجرایی سه همایش برگزار شده بانو یسنا خوشفکر هستند. مجری این همایش نیز بانو سعیده پراش بودند.

در این همایش، بزرگانی چون سرتیپ خلبان علیرضا نمکی، سرتیپ خلبان غلامحسین چیت‌فروش، سرتیپ خلبان فریدون صمدی، سرتیپ خلبان محمد اسماعیل پیروان، خلبان شکاری محمود ضرابی نیز باشندگی داشتند.

نخستین سخنران بانو یسنا خوشفکر، دبیر همایش، به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن خوشامدگویی به میهمانان همایش، متن زیر را برای باشندگان همایش خواند.

ستایش کنم ایزد پاک را
که بینا و گویا کند خاک را
     «فر ایران را می ستاییم»

جنگ پدیده‌ای تازه نیست به ویژه برای سرزمینی مانند ایران که از آغازِ تاریخ تا به امروز در پی حسدورزی و کینه‌توزی برخی از همسایگان خود، همواره مورد یورش و تجاوز قرار گرفته است. در این فراز و نشیب تاریخی هنگامی که ایرانیان از انسجام ملی و آمادگی دفاعی مناسب برخوردار بودند، در برابر دشمنان ایستادگی کرده و پیروز میدان شدند. اما شوربختانه در برخی از دوره‌های تاریخ، گسستگی جامعه، آشفتگیهای درون کشور، نبودِ قوای نظامی منسجم و عدم شناخت از توانایی دشمن، سبب گردید که ایران اشغال، پاره پاره و تجزیه گردد.

خاطره غم‌انگیر برخی از آن رویدادهای سیاه همچنان در حافظه‌ی تاریخی ملت ایران بر جا مانده که همیشه از آنها با تلخی و آه و افسوس یاد می‌شود... ایرانیان ننگ‌نامه‌های پاریس، ترکمنچای، گلستان و آخال که در پی تبانی دولتهای انگلیس و روس و همچنین بی‌کفایتی حاکمان وقت و غفلت مردم آن روزگار، بر این ملت تحمیل و بخش‌هایی از سرزمین ایران از مام ‌میهن جدا شد را، هرگز از یاد نخواهند برد. اما نباید فراموش کرد که روح ایرانی خواری، خفت و تسلط بیگانگان را برنمی‌تابد. این گفته‌ی ما نیست بلکه مروری بر تاریخ این سرزمین نشان می‌دهد که اگر ایرانیان روزگاری در نشیب بوده، شکست خورده و تسلیم گردیده‌اند، در دوره‌های پسین، بر فراز آمده و گذشته را جبران نموده‌اند ...

جنگ ایران و عراق با پایداری جاویدان نیروهای مسلح، به‌ویژه ارتش ایران سبب شد که پس از دویست سال نشیب، رکود و اشغال و بی‌حرمتی ... غرور ملی و عزتِ نفس ایرانیان بازگردد و دشمنان سنتی پی به این حقیقت ببرند که هرگز تمدن ایران زمین را با تمدنهای فراموش‌شده قیاس نکنند.
در این جنگ نابرابر دلاوران ارتش و سپاه، چون دو بال ایران و به مانند «چَمروش» پرنده اسطوره‌ای نگهبان ایران‌زمین، چنان با دیوسیرتانِ زمانه پنجه در پنجه افکندند و همچون پهلوانان شاهنامه رستم‌وار از خاک، ناموس و باورهای ارزشمند مردم ایران به دفاع پرداختند که یاد آن پهلوانیها هنوز لرزه بر پیکر دشمنان ایران می‌افکند و از جنگ‌افروزان زهره چشم می‌گیرد.

ما، به نیروهای مردمی بسیج، که همچون آرش، در برابر گلوله‌ی دشمنان سینه سپر کردند تا یک وجب از خاک ایران به دست بیگانه نیافتد ارج ‌نهاده و در برابر آن‌همه شجاعت و از خودگذشتگی سر تعظیم فرود می آوریم.
در هشت سال «پایداریِ ورجاوند» یا «دفاع مقدس» دلاورمردان ارتش ایران بارها در آفندهای گوناگون تار و پود دشمن یا بهتر بگوییم دشمنان زبون را در هم پیچیدند از جمله آنها عملیات غرور‌انگیر «مروارید» بود که در تاریخ هفتم آذرماه ۱۳۵۹ به طور مشترک توسط نیروی دریایی و هوایی ارتش ایران انجام شد. به گفته‌ی کارشناسان، نیروی دریایی عراق پس از این حمله برق‌آسا تا پایان جنگ نقش موثری در نبردهای دریایی نداشت.
بر ما فرزندان این سرزمین بایسته است، در این پیچِ سخت تاریخی که دشمنان تلاش دارند تا در جنگ روانی گسترده مردم را نسبت به نیروهای مسلح کشور بدبین و دلسرد کنند، به پاسداشت مهمترین و کلیدی‌ترین نیروهای نگهبان مرزهای ایران همت گماریم و فرهنگ پشتیبانی از مرزبانان میهن را نهادینه کنیم که به یاری یزدان در این جنگ نابرابر نیز، پیروز خواهیم بود.
در پایان «مرکز مطالعات خلیج فارس» و «گروه پژوهشی ایرانبوم» ضمن سپاس از باشندگان گرامی که دعوت ما را برای حضور در این نشست پذیرفتند، از مدیر خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی جناب آقای قاسمی به سبب همکاری و همیاری‌شان در برپایی این همایش صمیمانه قدردان و سپاسگزار می‌باشند‌.

«ایران من! آفاق تو را زیر نگین باد
خورشید جهان‌تابِ تو تابنده‌ترین باد
تو صخره صمّایی و موج‌اند حوادث
تا بوده چنین بوده و تا هست چنین باد»*

 


سعیده پراش مجری این همایش از ناوسروانِ جانباز، یوسف کرمی‌پور که فیلم مستندی از عملیات مروارید خلیج‌فارس را در اختیار برگزارکنندگان همایش قرار داده‌ بود قدردانی و ایشان را این‌گونه معرفی کرد: «ناوسروان جانباز یوسف کرم‌پور از بازماندگان ناوچه‌ی پیکان، در آبادان سال ۱۳۲۷ دیده به جهان گشود. با داشتن دیپلم برق و الکترونیک، دیپلم ادبی سال ۱۳۴۷ وارد نیروی دریایی شد. دوره‌ی تکمیلی دریایی را در ایتالیا و فرانسه گذراند. ارشد رشته‌ی برق و الکترونیک و برق سلاح بر روی ناوچه‌ی موشک‌انداز پیکان بود. واحدهای خدمت وی در ناوشکن‌های موشک‌انداز زال و سام و هم‌چنین ناوچه‌ی موشک‌انداز پیکان با سمت ارشد برق و الکترونیک بود.»


استاد فریدون جنیدی، شاهنامه‌پژوه و استاد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران، سخنران بعدی همایش «بزرگداشت عملیات مروارید» بودند.
استاد جنیدی گفتند: دریایی به‌نام «دریای آدریاتیک» که یک‌چهارم دریای پارس است، دریا نامیده می‌شود.
ایرانیان از چند هزار سال پیش دریاها و دریانوردی را می‌شناختند. نام دریای پارس در نوشته‌های بابلی هم آمده‌است.
وی در بخش دیگری از  سخنانش افزود: یکی از جزیره‌های دریای پارس به‌نام «بوموسا» است. واژه «سا» به‌چم سبز ، بوموسا به‌چم سرزمین سبز که جایی شایسته برای چرانیدن دام‌های مردمان آن روزگار بود. شوربختان سازمان وزارت خارجه خودمان واژه «ابوموسی» را به کار می‌برد. اگر چنین اشتباهی از سوی چنین سازمانی صورت می‌گیرد نباید به بیگانگان خرده بگیریم که این سرزمین را از آن خود می‌دانند.»


دیگر سخنران این همایش ناصر سرنوشت از بازماندگان ناوچه پیکان بود. ایشان ۲ روز پیاپی ۲۳ کیلومتر را در آب‌های دریای پارس با زخم‌های سخت به همراه یک اسیر عراقی پیمود. دریادار جانباز پس از جنگ نیز همواره به تلاش برای تقویت قوای دریایی ایران، دانش و تجربه خود را در نسل سکوهای پارس جنوبی، تعمیر سکوهای نفتی و گازی به‌کار گرفت و در بخش فراساحلی مین‌گذاری کف دریا و انجام تعمیر در این حوزه تاکنون سرگرم کار بوده‌است.
ناصر سرنوشت ضمن اینکه دریا را جایی می‌داند که همرزمانش را از دست داده است می‌گوید: امروز جوانان گمانشان از دریا پلاژ، دریا و یک حوله روی دوش است، ولی به دید من دریا جایی است که من زندگی کرده‌ام، دانش آموختم، سختی کشیده و خون دادم و همرزمانم را از دست دادم. جنگ دریا با دیگر جنگ‌ها تفاوت دارد.
دریادار ناصر سرنوشت افزود: بزرگمردان ایران در عملیات جاویدان مروارید، شجاعت ایرانیان را به نمایش گذاشتند، چرا که وقتی پای عشق به وطن در میان باشد، معامله با جان در اولویت قرار می‌گیرد.


در بخش دیگری از همایش دکتر فرنگیس توسی به همراه گروه به اجرای داستان «رستم و اشکبوس» پرداختند.
در دنباله‌ی این گرامیداشت کودک خردسالی به نام «حُسنا بی‌غش» به شاهنامه‌خوانی پرداخت که تحسین باشندگان را دربرداشت.
 پس آن نوبت به مرشد خواجه‌وندی ‌رسید که با خوانش اشعاری از شاهنامه، همراه با ضرب زیبای زورخانه‌ و هنرنمایی باستانی‌کار جوان «نخعی»، فضای همایش را دگرگون کنند.

سخنران پایانی محمود ضرابی خلبان شرکت‌کننده در عملیات جاویدان مروارید بود. ایشان ضمن خوانش شعری زیبا درباره‌ی ایران، نام همه‌ی خلبانانی که در آن عملیات تاریخی شرکت داشتند را اعلام کردند. (شهید داود اکبری، شهید حسن طالب‌مهر، شهید کاظم روستا، شهید حسن مفتخری، شهید عباس دوران، شهید حسین خلعتبری، شهید ابراهیم شریفی، شهید علیرضا یاسینی، شهید علی خسروی، شهید جهانگیر انقطاع، شادروان ابراهیم کاکاوند، روانشاد مهدی دادپی، منوچهر  محققی، علی‌اکبر حیدرزاده، عباس فعلی‌زاده، حمدالله کیان‌ساجدی، مسعود اقدم رشتی، فضل‌الله امینی، اصغر سفیدموی آذر، رضا سعیدی، علی بختیاری، فریدون صمدی، علیرضا نمکی، قاسم امینی، محمود ضرابی) و برخی از آن دلاوران جاودان بر  جایگاه آمده و لوح‌ِ سپاس را  از طرف برگزارکنندگان همایش دریافت کردند.
خانواده شهیدان ابراهیم شریفی، حسین خلعتبری، همچنین خانواده‌ی شادروان مهدی دادپی و شادروان محمدابراهیم کاکاوند، فریدون صمدی، علیرضا نمکی، قاسم محمدامینی، محمود ضرابی، محمد اسماعیل پیروان، منوچهر محققی در این مراسم مورد پاسداشت قرار گرفتند.

پایان‌بخشِ همایش، پخش سرود ملی و جاودانه‌ی «ای‌ایران» بود.


گفتنی است که خبر همایش در تارنمای امرداد و روزنامه‌ی اطلاعات شماره‌ی ۲۷۱۶۱، روز دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۷ منتشر شده است

 

 

*شعر از حسین منزوی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید