جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد نجات آذربایجان (روزِ گریزِ اهریمن) در انجمن مهرگان - آذر 1397

گزارش

بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد نجات آذربایجان (روزِ گریزِ اهریمن) در انجمن مهرگان - آذر 1397

پاینده ایران
آیین ویژه هفتاد و دومین سالگرد نجات آذربایجان «‌گریز اهریمن»
به تراداد ( سنت ) هر ساله، خجسته سالگرد رهایی آذربایجان «گریز اهریمن» از سوی یاران وهم اندیشان در تالار مهرگان برگزار گردید.

آیین ویژه‌ی هفتاد و دومین سالگرد رهایی آذربایجان «گریز اهریمن» با هم خوانی سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» در ساعت 17 و 20 دقیقه، آغاز شد. سپس سرور ارجمند تیرداد انصاری مدیریت برنامه ضمن خوش‌آمد‌گویی  به باشندگان، اشاره‌ی کوتاهی به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و غائله‌ی آذربایجان نمودند.

آغازگر برنامه، سرور گرامی بانو ویدا صارمی بودند که قطعه‌ی «نام آذربایجان» نوشته سرور دکتر محمدرضا عاملی تهرانی «معلم اول ناسیونالیسم ایرانی» را برای باشندگان خواندند.

سپس سرور گرامی و ارجمند علی‌رضا کاشفی ( فرزند تبریز )، پیرامون غائله‌ی آذربایجانی و ستیز بی‌امان با زبان فارسی و فرهنگ ایران،‌ سخن راندند.

در این بخش از برنامه، سرور گرامی بانو هما ارژنگی ( دخت تبریز )، پس از خوانش چکامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از استاد شهریار، چکامه «آتورپادتکان» را پیش‌کش باشندگان نمودند.

سخن‌ران دیگر برنامه سرور ارجمند بانو رویا جعفری ( دخت زنجان ) بودند که پیرامون غائله‌ی آذربایجان و ایستادگی مردم زنجان برابر فدائیان و ارتش فرقه‌ی دموکرات، سخن گفتند.

آن‌گاه سرور گرامی یحیی خان‌محمد آذری ( فرزند تبریز ) سروده‌ی «آذربایجان» را برای حاضران خواندند.

سپس سرور ارجمند مهندس ناصر نهجوی ( فرزند تبریز ) قطعه‌ی «آزادگان» را با صدای پرطنین خود برای باشندگان اجرا نمودند.

سخن‌ران دیگر نشستِ هفتاد و دومین سالگرد نجات آذربایجان «گریز اهریمن»، سرور گرامی دکتر محمد رسولی بودند که با بازگو کردن چند خاطره از آذربایجان، پیرامون تسلیم خوارگونه سرتیپ درخشانی فرمانده لشگر تبریز و پایداری دلیرانه‌ی سرتیپ احمد زنگنه فرمانده‌ی تیپ رضاییه ( ارومیه ) سخن راندند.

در این بخش از برنامه سرور ارجمند نادره بدیعی، چکامه‌ی «آذربایجان» را پیش‌کش باشندگان نمودند.

دیگر سخن‌ران نشست سرور گرامی مسعود صفاریان بودند که در باره‌ی «تجزیه»‌ هشدار جدی دادند و امضای غیرقانونی پای قرارداد موسوم به «کنوانسیون» را گام در راه تجزیه دانستند.

آن‌گاه سرور ارجمند عبدالله مرادعلی بیگی، چکامه‌ی «سرِ ایران» را تقدیم حاضران نمودند

سپس سرور گرامی مهندس حرآبادی، چکامه‌ی «آذربایجان» به باشندگان پیش‌کش کردند.


درپایان سرور ارجمند دکتر هوشنگ طالع، با خواندن بخش‌هایی از فرمان دفتر سیاسی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در باره‌ی «ایجاد جنبش‌های تجزیه‌‌طلبی در آذربایجان جنوبی و دیگر استان های شمالی ایران»، یادآور شدند که این سند به تنهایی برای رسوایی و دست نشاندگی فرقه‌ی دموکرات آذربایجان و نیز جمهوری خودخوانده مهاباد کافی است.
سپس ایشان، نقش برجسته‌ی تیمسار سرتیپ احمد زنگنه با پایداری دلیرانه در برابر عوامل فرقه، کومله و ارتش سرخ مورد بررسی قراردادند و نیز از نقش حساس ابراهیم حکیمی ( حکیم‌الملک ) نخست وزیر که در مجلس شورای ملی اعلام کردند که به نام نخست‌وزیر ایران و یک تن آذربایجانی، هرگز اجازه نخواهم که آذربایجان تجزیه شود، سخن گفتند. ایشان هم چنین یادآور شدند که پیش از این که پای ارتش به تبریز برسد، مردم تبریز با خیزش دلیرانه و درهم کوبیدن فدائیان سرتاپا مسلح و ارتش تا دندان مسلح فرقه دموکرات، سران فرقه و دیگر فریب‌خوردگان را ناچار به فرار از کشور و پناهنده شدن به آغوش بیگانه نمودند.

این آیین در ساعت 20 و 30 دقیقه به پایان رسید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید