پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چگونگی نمایش منشور کوروش بزرگ در هلند بررسی می‌شود

خبر

چگونگی نمایش منشور کوروش بزرگ در هلند بررسی می‌شود

ایران چگونگی نمایش کپی «منشور کوروش» در محل دادگاه لاهه را بررسی می‌کند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Buy Online - nike air composite 1 foam insulation tape for sale - IetpShops - Nike Air Max 90 for Men & Women

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث‌ فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب توضیح داد: به‌دنبال درخواست دادگاه لاهه به‌عنوان یکی از مراکز دادگاهی بین‌المللی در کشور «هلند» برای نمایش همیشگی «منشور کوروش بزرگ» در فضای شهری این منطقه از کشور هلند، قرار است موزه‌ی بریتانیا یک نسخه‌ی کپی از «منشور کوروش بزرگ» را به کشور هند بیاورد تا نخست ایران آن را تحویل بگیرد و شرایط و موقعیت نمایش آن را در فضای شهری لاهه بررسی کند و پس از به‌دست آمدن نتایج مورد نیاز، آن را با هدف نمایش به لاهه (هلند) بفرستد.

محمدرضا کارگر با اشاره به سفر چند روزه‌ی خود به کشور هند برای حضور در همایش «پیشینه روابط ایران و هند» اظهار کرد: نمایندگان موزه‌ی بریتانیا با هدف نمایش تعدادی از آثار موزه‌ای خود در نمایشگاهی در کشور هند، در همین روزها به هند می‌روند. مسوولان این موزه یک کپی از «منشور کوروش بزرگ» را می‌آورند و آن را به من به‌عنوان نماینده‌ی سازمان میراث فرهنگی تحویل می‌دهند.

او افزود: ایران قرار است نخست بررسی‌های لازم را درباره‌ی نحوه‌ی نمایش این کپی از منشور انجام دهد، سپس طرح نمایش منشور همراه اطلاعات مورد نیاز آن، همراه کپی «منشور کوروش بزرگ» به لاهه فرستاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، استوانه‌ی کوروش یا منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش هخامنشی، بنیانگذار سلسله‌ی هخامنشی، نوشته شد. این استوانه در سال ۱۲۵۸ (۱۸۷۹ میلادی) در نیایشگاه «اِسَگیله» (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر بابل باستانی پیدا شد و اکنون در موزه‌ی بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود.

متن این لوح که از سوی بسیاری به‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط سازمان ملل به شش زبان رسمی منتشر شد و سپس یک کپی از آن در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک به‌صورت دائم قرار گرفت. موزه‌ی بریتانیا این سند را «نخستین بیانیه حقوق بشر» می‌داند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه