پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کرونا - مرگبارترین ویروس خاورمیانه را بشناسید

خبر

کرونا - مرگبارترین ویروس خاورمیانه را بشناسید

شیوع بیماری خطرناک کرونا در منطقه خاورمیانه و سپس در سایر نقاط جهان، دغدغه اصلی مسئولین بهداشت و درمان کشور هاست. حالا همه جای دنیا این بیماری را به اسم خاورمیانه می شناسند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

مجله مهر: شیوع بیماری خطرناک کرونا در منطقه خاورمیانه و سپس در سایر نقاط جهان، دغدغه اصلی مسئولین بهداشت و درمان کشور هاست. حالا همه جای دنیا این بیماری را به اسم خاورمیانه می شناسند.

کرونا چیست؟
ویروس کرونا از خانواده کرونو ویروس ها(Coronaviruses) است. در این خانواده‌ی ویروسی بزرگ، از ویروس سرماخوردگی تا عامل بیماری سارس وجود دارد. کرونو مشتق شده از واژه لاتین corona به معنی تاج است و به این شکل در زیر میکروسکوپ دیده می شود. این خانواده از ویروس ها در سال ۱۹۶۰ کشف شد و مطالعه روی آنها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ طول کشید. بیشتر این نوع ویروس ها در حیوانات دیده می شود. اما ۵ نوع از آنها در دستگاه تنفسی بدن انسان تاثیر گذار است و موجب اختلال در آن می شود. سه زیر گروه اصلی برای این بیماری وجود دارد که « آلفا،بتا، گاما» نام دارد.یک گروه چهارم هم به تازگی به وجود آمده است که « دلتا» نام گرفته است. افراد زیادی در طول سال به بیماری های ویروسی از این خانواده که اغلب خفیف و یا نیمه خفیف هستند مبتلا می شوند اما نوعی از آن که شبه سارس است موجب بیماری های شدیدتری می شود.

یک ویروس شتری
ویروس شایعی که این روز ها خبرساز شده است و همچنان در جهان قربانی می گیرد، نوع جدیدی از ویروس کرونا است که هنوز علت آن مشخص نشده است. اما سال گذشته محققان انگلیسی اعلام کردند ویروس کرونا که در عربستان شیوع پیدا کرده است به دلیل انتقال بین انسان و حیوان چندین بار ژن های آن تغییر کرده و جهش یافته است. البته اخبار غیر رسمی و گمانه زنی هایی در خصوص دست ساز بودن این ویروس نیز وجود دارد.

به دلیل اینکه شیوع این بیماری از خاورمیانه آغاز شده و موجب نارسایی های تنفسی می شود به اسم سندرم تنفسی خاورمیانه ( Middle East respirator syndrome coronavirus) و یا به اختصار مرس (MERS-CoV) نامگذاری شده است. دانشمندان شتر را عامل اصلی این بیماری اعلام کردند. بوسیدن شتر در عربستان و همچنین برخورد زیاد عرب ها با این حیوان یکی از عوامل شیوع این بیماری معرفی شده است. این خبر باعث شد تا مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کند که تلفات اخیر در جمعیت جنوب کرمان، هیچ ارتباطی با کرونا ندارد.

کرونا در دنیا چه کار کرده است؟
اولین قربانی این بیماری در سال ۲۰۱۲ مرد ۶۰ ساله عربستانی بود که چند روز قبل از مرگش به دبی سفر کرده بود. بعد از آن مرد ۴۹ ساله قطری بود که کرونا منجر به فوت او هم شد. در حال حاضر طبق آخرین اعلام محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تاکنون ۶۷۲ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به بیماری کرونا شدند که از این تعداد ۲۰۷ نفر فوت کرده اند. در حال حاضر این بیماری به کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین وارد شده است. کشور عربستان با ۵۶۲ مورد و بعد از آن امارات متحده عربی با ۶۸ مورد، بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری را دارند. طبق آمار ها در کشور عربستان به طور میانگین روزی ۴ نفر به این بیماری مبتلا می شوند و این در حالی است که در گذشته این رقم۱۱ نفر در روز بوده است.

* مهمان ناخوانده ایرانی ها
در داخل کشورهم گاهی اخبار غیررسمی و ضد و نقیضی منتشر می شود که منبع آنها مشخص نیست. چند وقت پیش شایعه ای در استان البرز مبنی بر مرگ که یک بیمار مبتلا به کرونا در کرج منتشر شد که به سرعت میان اهالی کرج پیچید. اما توسط مسئولین نه رد و نه تایید شد.چند روزی است که دو مورد ابتلا به این بیماری در کرمان گزارش شده که به گفته مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان «۶ مورد مشکوک در کرمان گزارش شده که ۴ نفر از آنها ۴ خواهر هستند که حال دو نفر از آنها مساعد نبود و در شرایط ویژه درمان قرار داشتند. اما بعد از چند روز بستری حال یکی از آنها مساعد و ترخیص شد. اما دیگری به دلیل بالا بودن سن و داشتن بیماری های مزمن هنوز بستری است و اگرچه حال خیلی مساعدی ندارد ولی در دو روز گذشته کمی بهتر شده است. نتایج آن دو خواهر دیگر هم در حال بررسی است. همچنین ۱۴۰ نفر از اطرافیان و کادر درمانی این خواهران هم شناسایی و تحت کنترل هستند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی مراقبت های ویژه انجام شود. ۲نفر مشکوک دیگر هم وجود دارند که ارتباطی بین این خواهرها ندارند اما آنها نیز یا با زائری در ارتباط بودند یا خودشان به سفر حج رفته اند. این دو نفر نیز در دست بررسی هستند. » البته امروز محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس خبر داد که یکی از این دو خواهر متاسفانه فوت شدند و در حال حاضر تنها بیماری قطعی در کشور یک نفر است. این در حالی است که دکتر سیداحمد هاشمی رییس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد روز یکشنبه خبر داد که یک مورد مشکوک به این بیماری در این استان دیده شده و فرد مذکور که به تازگی از عربستان برگشته هم اکنون در این بیمارستان بستری است و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.

* حجاج چه کار کنند؟
علائم دقیقی از این بیماری گزارش نشده ولی گفته می شود علائمی شبیه سرماخوردگی دارد که تب، تنگی نفس، سرفه های چند روزه و ظاهرا بی دلیل از علائم آن هستند. همچنین اسهال، نارسایی های شدید تنفسی، اختلالات انعقادی و پریکاردیت و نارسایی کلیه از نشانی های حاد این بیماری هستند. همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام حج تمتع و اعزام حجاج به عربستان سعودی, به حجاج به شدت توصیه می شود که در صورتی داشتن سرفه های طولانی مدت حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنند. همچنین دکتر حمیدرضا جنیدی, نماینده پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در استان تهران اعلام کرد «مواد شوینده و ضدعفونی کننده به راحتی می توانند این ویروس را نابود کنند.» شستن مرتب دست ها، استفاده از دستکش، ماسک و حتی عینک های ایمنی, نخوردن شیرخام، اجتناب از دست زدن و تماس با حیوانات از جمله توصیه هایی است که به حجاج و یا کسانی که قرار است به این کشور ها سفر کنند گفته می شود. انتقال این بیماری مانند آنفلونزا از طریق هوا به وسیله عطسه, سرفه و تماس نزدیک مانند لمس کردن و دست دادن است. هیچ درمان دقیق و تایید شده ای برای این بیماری ذکر نشده است. اما نوشیدن مایعات زیاد و تنفس درهوای تمیز و مرطوب و استراحت مطلق به مبتلایان توصیه شده است.

* در عربستان چه خبر است؟
عربستان در حال حاضر پایتخت بیماری کرونا در جهان است و هر چند وقت یکبار از این کشور خبرهای تازه ای می رسد. در فردوگاه های این کشور نیز کاتالوگ و بروشور هایی با موضوع کرونا وجود دارد که برای مسافرین به خاک عربستان و افزایش آگاهی آنها نصب شده است.

شبکه خبری العالم به نقل از دکتر «سامی بادواد» مدیر امور بهداشتی جده خبر داده که ویروس کرونا به عنوان عامل مستقیم در مرگ افراد در گواهی فوت ثبت نمی شود. او در سخنانش این اقدام را این گونه توجیه کرد که این ویروس برای کسانی که برخی بیماری ها مانند نارسایی کلیه یا ناراحتی قلبی دارند به عنوان بخشی از بیماری به حساب می آید نه عامل مستقیم مرگ. بدین ترتیب احتمالا آمار تلفات ناشی از این بیماری در عربستان بیش از آمار اعلام شده است و مقامات سعودی در اعلام تلفات پنهان کاری می کنند. چندی قبل هم از عربستان خبر رسید پادشاه عربستان به دنبال افزایش نگرانی ها از گسترش ویروس کرونا در این کشور « عبدالله الربیعه» وزیر بهداشت را برکنار و «عادل فقیه» وزیر کار این کشور را به حفظ سمت به سرپرستی این وزرات خانه انتخاب کرد. بعد از آن وزرات بهداشت عربستان از درگذشت"ایمن حمدان سیمی" (۴۵ ساله) رئیس بخش خون در بیمارستان "ملک فهد" در جده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. با شیوع این بیماری در عربستان و نگرانی مردم این کشور از این بیماری، « شیخ عبدالعزیز آل شیخ»، مفتی اعظم آل سعود با استناد به حدیثی که قربانیان طاعون را شهید می نامد گفت: «این بیماری جزء بیماری های طاعون است که عامه مردم را تهدید می کند. بنابراین قربانیان کرونا شهید هستند.» پایگاه خبری تبوک عربستان، وابسته به دربار آل سعود چند روز قبل در خبری مضحک و عجیب اعلام کرد: «ویروس کرونا ساخت ایرانی ها و کره شمالی است.» در ادامه این خبر آمده است «کارشناسان عربستان برای اولین بار از طریق یکی از کشور های غربی فهمیدند که کرونا در آزمایشگاهی پیشرفته در ایران، توسظ ۳ کارشناس متخصص کره شمالی تولید و در مناطق مشخصی از عربستان رها شده است.»

عربستان سعودی در چند وقت اخیر بعد از بازرسی از درمانگاه ایرانی موجود در این کشور، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرده است. به گزارش خبرنگار حج نیوز در عربستان، مامورین سعودی فعالیت های پزشکی درمانگاه های ایرانی را غیر قانونی می دانند و جلوی فعالیت آنها را می گیرند.

 

برگرفته از مجله مهر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید