جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آغاز فاز جدید ساماندهی تبلیغات خارجی؛ کالای خارجی گوی سبقت را در تبلیغات ربود!

خبر

آغاز فاز جدید ساماندهی تبلیغات خارجی؛ کالای خارجی گوی سبقت را در تبلیغات ربود!

اگرچه مدت‌ها است که اعلام می‌شود برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیز جلوگیری از خروج ارزهای کشور در شرایط تحریم، به مردم توصیه می‌شود که کالای ایرانی بخرند، اما گویا درآمد تبلیغات کالاهای خارجی، به مذاق رسانه ملی و برخی مطبوعات خوش آمده و آنها مدام به تبلیغات کالاهای خارجی می‌پردازند و حاضر نیستند برای تبلیغ کالاهای ایرانی، از سود خود کمی کوتاه بیایند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، حسابی سرانگشتی در مورد ورود کالاهای خارجی به کشور آن هم از نوعی که در ایران نمونه تولید داخلی دارند، نشانگر این است که سالانه میلیاردها دلار از ارز کشور در شرایط سخت تحریم که یک دلار هم می‌تواند برای ایران یک دلار باشد، صرف می‌شود و همه هم بر این طبل می‌کوبند که باید مصرف‌گرایی ایرانی‌ها به سمت مصرف کالاهای تولید داخلی هدایت شود.

این در شرایطی است که بارها و بارها مقام معظم رهبری نسبت به هجوم کالاهای خارجی هشدار داده و به تازگی هم در پیام نوروزی خود، مردم را به خرید و حمایت از تولیدات داخلی تشویق کرده‌اند، این در حالی است که اکنون برخی از تولیدات خارجی که با نام نشان‌های مطرح دنیا و حتی نام‌های ناشناخته وارد بازار ایران می‌شوند، از تولیدات داخلی که سالها در بازار ماندگار بوده و اسم و رسمی هم دارند، بیشتر مورد اقبال واقع می‌شوند.

فارغ از اینکه چه عاملی سبب شده تا ذایقه مصرف‌کنندگان ایرانی به سمت تولید کالاهای خارجی از مواد غذایی وارداتی تا لوازم خانگی و حتی خودرو و لوازم مصرفی تغییر یابد، باید توجه داشت که هر یک دلاری که برای واردات کالاهای مصرفی از کشور خارج می‌شود، ممکن است بتواند لطمات زیادی را به پیکره اقتصاد ایران وارد کند؛ از تعطیلی بنگاههای اقتصادی گرفته تا بیکار شدن و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری در اجتماع.

در عین حال، اگرچه مرتب کارشناسان و صاحب نظران نسبت به بالا رفتن مصرف کالاهای خارجی در بازار هشدار می‌دهند، اما باز هم صدا و سیما و رسانه‌ها، به نوعی هدایت ذائقه مردم را به سمت مصرف کالاهای خارجی بالا می‌روند، این در حالی است که مردم هم بی توجه از تبعاتی که ممکن است مصرف کالاهای خارجی برای خود و فرزندانش در حال و آینده داشته باشد، به مصرف خود ادامه می دهند.

حال اما، وزارت صنعت، معدن و تجارت طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن، قرار است که تبلیغات کالاهای خارجی در صدا و سیما و رسانه ها، جلویش گرفته شود و بیشتر کالاهای تولید داخلی به مردم معرفی گردد.

این وزارتخانه به دنبال آن است تا مصوبه ای از دولت دریافت کند که سهم تبلیغات کالاهای خارجی که نمونه تولید داخلی دارند در رسانه ها ممنوع شده و به جای آن، با ارایه مشوق هایی به رسانه‌ها، کالاهای داخلی تبلیغ شود.

بنابراین به نظر می‌رسد آگاه سازی مردم از تبعات ناگوار مصرف کالاهای خارجی چه مشکلات سلامت و چه مشکلات اشتغال و بیکاری فرزندانشان می‌تواند سیر روبه رشد مصرف کالاهای خارجی در کشور را به شدت کاهش دهد و حتی متوقف کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید