سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر درگذشتِ دکتر آفتاب اصغر

خبر

درگذشتِ دکتر آفتاب اصغر

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

دکتر آفتاب اصغر، استاد پاکستانی زبان و ادبیات فارسی و اردو و رئیس کرسی فردوسی‌شناسی دانشگاه پنجاب، درگذشت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت این استاد گران‌مایۀ زبان و ادب فارسی را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:
إنّا لِلّٰه و إنّا إلیهِ راجِعون
درگذشت استاد گران‌قدر زبان و ادبیات فارسی و اردو، نویسنده، پژوهشگر و ادیب توانا، جناب آقای دکتر آفتاب اصغر، موجب اندوه و تأسف عمیق شد. آن استاد والامقام منشأ خدمات ادبی، علمی و فرهنگی بسیار ارزشمندی بود و به‌درستی می‌توان از ایشان به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفه و صادقانه‌ای که در راه تقویت پیوندهای مشترک فارسی‌زبانان و اردوزبانان و پرورش نسلی از استادان و محققان فرهیخته داشت، به‌عنوان یکی از پرچم‌داران زبان و ادب فارسی در پاکستان یاد کرد.
    عصاره و جان کلام وپیام آن استاد بابصیرت در ضرورت احیای زبان فارسی، که عمر پربرکت خویش را صرف آن نمود، این بود که «زبان و ادبیات فارسی تنها کلید گنج معنوی گذشته، راه شناخت و بازیافت تاریخ و تنها وسیلۀ ارتباط ملت پاکستان با کشورهای همسایه، دوست و برادر، از جمله ایران است».
    این‌جانب به نمایندگی از فرهنگستان زبان وادب فارسی و بنیاد سعدی و اساتید زبان و ادب فارسی در ایران، فقدان این دانشمند دلسوز وسخت‌کوش را به خانوادۀ محترم ایشان،‌ جامعۀ علمی پاکستان، به‌ویژه استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای آن عالم فرزانه علوّ درجات و رحمت واسعه طلب می‌کنم.
غلامعلی حدّاد عادل             
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
و بنیاد سعدی                
دکتر آفتاب اصغر یکم مارس 1940م در شهر گجرات دیده به جهان گشود. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشکدۀ زمیندار و مدرک کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی و اردو را از دانشکدۀ خاورشناسی اخذ نمود و در سال 1964م در دانشکدۀ دولتی میانوالی به کار تدریس مشغول گشت. وی پس از آن برای اخذ دکتری زبان و ادبیات فارسی به ایران آمد و با پایان‌نامه‌ای در موضوع «تاریخ‌نویسی فارسی در هند و پاکستان» به اخذ این درجه نائل آمد.
    دکتر آفتاب اصغر در سال 1967م به‌عنوان استاد شعبۀ فارسی در دانشکدۀ خاورشناسی دانشگاه پنجاب مشغول به تدریس شد و در سال 2000م به‌عنوان رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی در دانشگاه علوم مدیریت و آکادمی اقبال به تدریس زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشت و پس از آن نیز ریاست کرسی فردوسی‌‌شناسی دانشگاه پنجاب را بر عهده گرفته بود.
    علاوه بر پایان‌نامۀ دکتری، تاریخ مبارک‌شاهی، ارمغان کشمیر، ترجمۀ جلد سوم تفهیم القرآن مولانا مودودی، کتاب وحدت با همکاری خانم ثمینه عارفه، و تاریخ افاغنه از جملۀ تألیفات دکتر آفتاب اصغر است.
    وی همچنین از بنیان‌گذاران بخش اردوی رادیو و تلویزیون در تهران بود که به دریافت نشان طلا از رئیس جمهوری وقت ایران، نائل آمده بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید