سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 87

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 87

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 87، سال سیزدهم، تیر و امرداد 1394، رویه 19 تا 21

استخدام 1000 شکنجه‌گر برای زندانهای آل خلیفه

منابع آگاه بحرینی اعلام کردند که 1000 نظامی اردنی برای سرکوب مردم بحرین وارد منامه پایتخت بحرین شدند.

به گزارش فارس، یک منبع آگاه بحرینی با اعلام ورود 1000 نظامی اردنی به بحرین اظهار داشت: «این نیروهای نظامی اردنی جایگزین نیروهای رژیم آل خلیفه در زندانهای این کشور میشوند، نیروهایی که تا کنون مسئولیت اداره زندانها و شکنجه زندانیان رژیم آل خلیفه را بر عهده داشتند». حکومت بحرین بارها اعلام کرده استکه امنیت و ثبات بحرین، امنیت و ثبات اردن شمرده می‌شود. رژیم آل خلیفه از ابتدای شروع انقلاب مردمی بحرین در فوریه 2011 از نظامیان خارجی به ویژه عربستان، اردن، امارات و پاکستان برای سرکوب مردم و انقلاب مردمی استفاده کرده است.

 

صد آفرین به این دستگاه قضایی - پرونده شنود مکالمات تلفنی مرکل بسته شد

دویچه‌وله- به دلیل کمبود مدارک و اسناد محکمه‌پسند در جهت اثبات شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان از سوی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، پرونده تحقیق در اینباره بایگانی میشود. تحقیقات قضایی رسمی درخصوص شنود غیرقانونی تلفن همراه آنگلا مرکل جمعه گذشته به پایان رسید. دادستان کل آلمان در توضیح این تصمیم گفت: طبق قانون جزایی آلمان امکان اینکه زمان، مکان و شرایط وقوع جرم و شخص مجرم شناخته شود، وجود ندارد. وی همچنین به گفته‌های تاییدآمیز مقامات آمریکایی درباره شنود تلفن همراه مرکل اشاره کرد و گفت: توضیحات مبهم برخی از مقامات آمریکایی در این خصوص نیز برای اثبات وقوع جرم کافی تشخیص داده نشد.

 

واردات میوه آزاد نیست، اما آزاد هم هست!

با وجود هشدار مسوولان وزارت کشاورزی نسبت به مصرف میوههای خارجی که وارداتشان ممنوع است و به صورت قاچاق وارد میشوند، بازار میوه و تره‌بار پایتخت مملو از میوه‌هایی است با قیمتهای باور نکردنی بر این اساس قیمت هر کیلوگرم انبه پاکستانی 14 هزار تومان، گریپ فروت 17 هزار تومان، فلفل کبابی ترکیه‌ای 15 هزار تومان، فلفل مکزیکی 15 هزار تومان، پرتقال برزیلی 8000 تومان، سیب ترش فرانسوی 17 هزار تومان، گلابی ترکیه 20 هزار تومان، آناناس 21 هزار تومان، کلم قمری برزیلی 11 هزار تومان و آووکادو آفریقایی هر عدد آن 12 هزار تومان است.

در این میان جای سوال است که با وجود گذشت سالها از اعلام ممنوعیت واردات هر گونه میوه به غیر از موز، چرا و چگونه به راحتی از خلاهای قانونی استفاده میشود و واردکنندگان به اسم واردات پیله‌وری، مرزهای قانونی کشور را دور می‌زنند و میوه‌های وارداتی ممنوعه و گاهی آلوده را آزادانه در بازار میوه عرضه میکنند؟ در این شرایط متولی برخورد با عرضه محصولات ممنوعالورود کیست؟ و کدام نهاد باید برای حمایت از تولید ملی و حفظ سلامت جامعه با این امر خلاف قانون برخورد کند؟

 

اداره مهاجرت استرالیا متهم شد؛ پرداخت پول به قاچاقچیان انسان

AFP ماموران مهاجرت استرالیا به پرداخت رشوه به قاچاقچیان انسان متهم شدهاند و نخستوزیر این کشور از تکذیب این اتهام خودداری ورزیده است. یک مقام پلیس اندونزی گفته است که یک ناو نیروی دریایی استرالیا به ناخدا و ملوانان یک قایق حامل 65 پناهجوی غیرقانونی مبلغی پرداخت کرد تا مسافران این قایق را به اندونزی بازگردانند.

نخست‌وزیر استرالیا از تکذیب خبر پرداخت پول به قایق حامل مهاجران غیرقانونی خودداری کرد. تونی ابوت گفت که استرالیا به هر وسیله ممکن به مقابله با مهاجرت غیرقانونی برخاسته است. برخی گزارشگران گفته‌اند این پاسخ حاکی از آن است که وی آگاه است که در استفاده از برخی از این «وسیله‌ها» ملاحظات اخلاقی منظور نمی‌شود.
 


اوباما فرصت‌طلب است

چامسکی زبانشناس، فیلسوف و نظریهپرداز آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: باراک اوباما یک «فرصت‌طلب» است و ریاست‌جهوری هیلاری کلینتون هم دقیقا همان خواهد شد اما قدری خشن‌تر.

 

250 میلیون دلار برای منصور هادی

بر اساس یک سند دیگر«پایگاه اینترنتی ویکیلیکس فاش کرد که قطر برای شکست انتخابات ریاست جمهوری در یمن و انتقال قدرت به منصور هادی 250 میلیون دلار هزینه کرده است ».

 

افشای ارتباط دهها کارمند فرودگاههای آمریکا با تروریست ها

ایسنا: اداره امنیت آمریکا فاش ساخت که ده‌ها تن از کارمندان فرودگاههای این کشور که با گروههای تروریستی مرتبط هستند، استخدام شده‌اند و همین امر انتقادهایی را علیه آژانس امنیت حمل‌ونقل ایالات متحده به وجود آورده است. در پی گزارش اداره امنیت آمریکا مشخص شد که آژانس امنیت حملونقل این کشور از شناسایی دستکم 73 تن مرتبط با تروریسم که در فرودگاههای آمریکا استخدام شده‌اند، ناکام مانده بود. براساس قانون، آژانس امنیت حمل‌ونقل آمریکا نظارت محدودی بر روند استخدام کارمندان خود دارد.

 

تسلیحات هسته ای علیه آمریکا

وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد که تسلیحات هسته‌ای این کشور ابزاری برای مقابله با تعرض نظامی و تهدید هسته‌ای آمریکا است که از عدم اعتماد متقابل ناشی می‌شود. در بیانیه دستگاه دیپلماسی کره شمالی آمده است که سلاحهای هسته ای کره شمالی جنبه‌ای دفاعی دارند و در اختیارداشتن آنها برای مقابله با تهدید آمریکا علیه این کشور است.

 

محوطه باستانی شوش ثبت جهانی می‌شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت جهانی محوطه باستانی شوش از سوی سازمان میراث فرهنگی با جدیت در دست پیگیری است.

محوطه باستانی شوش با پیشینه7000 سال و آثار ارزشمندی از دورههای مختلف تاریخ به عنوان کهن شهر ایران و بهشت باستان شناسی، نامزد ایران برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو در سال 2015 میلادی است.

 

رسوایی جنسی صلح‌بانان سازمان ملل

ایسنا- گزارش فاش شده سازمان ملل از رسوایی جنسی نیروهای صلحبان این سازمان در کشورهای فقیر آفریقایی، اعتماد جهانی به این نیروها و کارآمدی آنها را زیر سوال برده است.

در این گزارش آمده است که دستگاههای نظارت داخلی سازمان ملل با بررسی فعالیت‌های هیات‌های صلح‌بان این سازمان در هائیتی و لیبریا به این نتیجه رسیدند که سوءاستفاده جنسی از زنان و کودکان در مقابل کمکهای این سازمان در میان صلح‌بانان امری رایج بوده است.

 

اکبر عبدی و جشنوارههای سینمایی

کمدین مطرح ایرانی معتقد است که جشنواره‌های غربی تنها به فیلمهایی از ایران جایزه می دهند که نمایشگر بدبختی باشند.
اکبر عبدی که چندی پیش در برنامه «خندوانه» شبکه نسیم حضور یافته بود، در بخشی از این برنامه گفت: متأسفانه در خارج از ایران به فیلمهایی جایزه میدهند که راجع به بدبختی و بیچارگی ما باشد تا ما درسطح این گونه فیلمها باقی بمانیم و درباره هیچ پیشرفتی در ایران فیلمی ساخته نشود. اما خود آنها (غربی ها) راجع به هر چیزی که به ذهن شیطان هم نمیرسد فیلم میسازند و به خورد جوانهای ما میدهند.

وی افزود: متأسفانه هیچ فیلمی که یک سر و گردن ایران را خوب معرفی کند، در بین فیلمهایی که در جشنواره‌های خارجی جایزه میگیرند نیست. فیلمهایی در خارج جایزه میگیرند که ایران را بدبخت نشان میدهند. اینها، فیلمهای «جشن پاره‌ای» است.

 

تَرَک «یورو » ژرفتر شد

سرانجام نخست وزیر یونان در برابر سرسختی به اصطلاح شریکان اروپایی برای به زانو در آوردن اقتصاد این کشور، اعلام کرد که اقــدام به «همه‌پرسی »  (رفراندوم) در باره‌ی سرنوشت همکاری منطقه‌ی پولی یورو در زمینهی بدهی‌های کشورش خواهد کرد. البته نتیجهی همه‌پرسی هر چه باشد، باعث ژرفتر شدن تَرَک یورو خواهد شد.

در گفت‌وگوهای درازمدت میان دولت تازه‌ی یونان و اتحادیه‌ی اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بینالمللی پول، نقش زیانبار و ضدتوسعهی صندوق بینالمللی پول، پررنگ تر و آشکارتر است.
صندوق بینالمللی پول در کنار بانک جهانی، دو ابزار مالی نیرومند امپریالیسم آمریکا برای جلوگیری از شکوفایی اقتصاد کشورهای درحال رشد و نیز مهار رشد آنها به شمار میرود. در این میان نقش صندوق بینالمللی پول در این اواخر موذیانهتر و مخربتر است.
از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد ایران، فساد گسترده مالی و در هم ریختن ساختار اقتصادی کشور است که نتیجه ی پذیرش کورکورانه‌ی توصیه‌ها و دستورات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از سوی دولت به اصطلاح «سازندگی» است.
اصلی‌ترین عامل برای رسیدن به استقلال اقتصادی، بریدن هرگونه همکاری با این دو نهاد مجری خواسته‌های امپریالیسم آمریکا می‌باشد؛ در حالی که هنوز رد پای این دو «نهاد» در اقتصاد ایران به روشنی به چشم می‌خورد.

 

در اجرای «اقتصاد مقاوتی» واردات بی‌سابقه بنزین

بر پایه‌ی آمار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: روزانه 40 میلیون لیتر بنزین در دوماهه نخست سال 1394 وارد کشور شده است. این میزان واردات بی‌سابقه است.

بر پایه‌ی آمار های رسمی و منتشر شده از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرار بود در سال 94 روزانه 1 میلیون و 818 هزار بشکه نفت خام برای پالایش به پالایشگاه‌های داخلی تحویل شود که این رقم در دو ماهه نخست سال با کاهش بیش از  100 هزار بشکه، به یک میلیون و 710 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، با کاهش پالایش نفت در پالایشگاههای داخلی و به تبع آن کاهش 13 درصدی تولید بنزین و فرآورده‌های دیگر نفتی، کمبود بنزین با تکیه بیشتر بر واردات جبران شده است، به طوری که در دو ماهه نخست سال 94 روزانه 40 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد و در پایانه‌های جنوبی کشور تخلیه شده است. این میزان واردات بنزین از ابتدای انقلاب تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کاهش تولید بنزین با کیفیت در کشور سبب کاهش محسوس ذخیره بنزین سوپر به مقدار 73 میلیون لیتر شد و این کاهش ذخیره به نوبه خود کاهش توزیع بنزین سوپر در کشور را در پی داشت.

براساس این گزارش، ذخیره بنزین معمولی نیز در این مدت به 810 میلیون لیتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 1 میلیون و 162 هزار لیتر کاهش نشان میدهد. براساس برنامه باید حدود 60 میلیون لیتر روزانه بنزین پایه در کشور تولید میشد اما اکنون روزانه 51 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود.

 

بازار کشور به ترکیه واگذار شد

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود نجفی سهی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند، قاچاق و واردات بی‌رویه صنایع داخل را به تعطیلی کشانده، اظهار داشت: قاچاق کالا و واردات بی‌رویه پدر صنعت و تولید را درآورده است، البته جدای از آنکه قاچاق به تولید ضربه زده، با انعقاد تعرفه ترجیحی و کاهش 40 درصدی تعرفه واردات برای ترکها رسما قاچاق رسمی هم وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: اگر تا الان چینی‌ها نصف بازار را گرفته بودند، بقیه آن را هم در حوزه‌های لوازم خانگی، لوازم بهداشتی، ساختمانی، برقی و خودرو دو دستی تقدیم ترکها کرده‌ایم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان به این نکته اشاره کرد که اگر سری به بازارهای بورس قطعات خودرو، لوازم یدکی،لوازم ساختمانی پایتخت بزنید، متوجه می‌شوید که فروشندگان فقط جنس چینی و ترک را به شما ارایه میکنند و خبری از تولید ایرانی نیست، که اگر هم باشد، فروشنده رغبت چندانی برای ارایه آن ندارد.
عضو سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آمارها می‌گوید 60 درصد قطعات یدکی خودرو موجود در بازار، وارداتی است و قاچاق و واردات در فروشندگان فرهنگی ایجاد کرده است که به دلایل مختلف حاضر نیستند، جنس ایرانی بفروشند.

وی این را هم گفت که اگر آمار شهرکهای صنعتی و آمار وزارت صنایع را با هم تطبیق دهید، متوجه می‌شوید که بیش از 50 درصد کارخانجات یا خوابیدهاند یا با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید