سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 86

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 86

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 86، سال سیزدهم، اردیبهشت و خرداد 1394، رویه 18 تا 19


دومین اسکلت 7 هزار ساله تهران کشف شد

پیگیری کاوشهای باستانشناسی در جنوب بازار تهران به پیدا شدن بقایای دومین اسکلت در کنار اسکلت 7 هزار ساله زن تهرانی و همچنین اشیای فرهنگی دوران کهن دوران اسلامی منجر شد.
سرپرست گروه باستانشناسی در برنامه پژوهش باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران گفت: پس از شروع طرح لوله‌گذاری شرکت فاضلاب تهران در خیابان مولوی (حد فاصل میدان‌های محمدیه تا قیام) و کشف آثار پرشمار و گوناگون زیر سطحی و همچنین نظارت بر روند اجرای عملیات عمرانی و مستندسازی شواهد گذشته عملیات گمانه‌زنی باستانشناختی در کنار اسکلت 7 هزار ساله قبلی، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی است، کشف شد.جلودار با بیان اینکه نخستین دستآوردهای دور جدید کاوش اشیای فرهنگی متعلق به دوران اسلامی (صفوی- قاجار) و پیش از تاریخ است، تصریح کرد: کشف ابزارآلات سنگی شامل سنگساب، مشته و تراشه به همراه بقایایی از کف و سازه‌های حرارتی و در کنار آن تدفین انسان دوم، تاییدی بر وجود محوطه‌های باستانی مدفون در نزدیکی چهارراه مولوی تهران است. وی تاکید کرد: در این دوره از کاوش راهروی انتقال آب قنات مربوط به دوران اسلامی در عمق شش و نیم‌متری از سطح خیابان کشف شد.

***

گزارش «گاردین» از داعش‌های آمریکایی

روزنامه انگلیسی گاردین در این مورد نوشت: «ده‌ها و شاید صدها آمریکایی از هزاران مایل دورتر راهی شمال عراق شده اند تا در کنار نیروهای مردمی [تروریست] بجنگند.» برخی از این داوطلبان غیرنظامی و فاقد هر گونه تجربه نظامی‌اند، برخی کهنه سربازان جنگهای آمریکا در عراق و افغانستان هستند و اکثر آنها صرفا به وسیله یک بلیت یک طرفه و چند تماس از طریق فیسبوک سر از میدان جنگ درآورده‌اند. این آمریکاییها به صدها داوطلب غربی پیوسته‌اند که طبق گزارشهای موجود از زمان اعلام خلافت ادعایی داعش در سال گذشته به عراق و سوریه سرازیر شده‌اند.
ورود آنها واکنشهای مختلفی را در پی داشته است. پیش از این نیز برخی رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که شماری از شهروندان غربی (غالباً میانسال به بالا) برای کمک به مردم عراق و جنگ با تکفیریها به این کشور سفر کرده‌اند. وقتی از انگیزه آنها برای جنگ با تروریستها پرسیده شد اکثر آنها می‌گفتند: میخواهند با انجام کار خوب و کمک به همنوعان خود سال های آخر عمرشان را بگذرانند.

***

وال استریت ژورنال:  عربستان از پاکستان محموله هسته‌ای دریافت کرده است

سرویس خارجی:روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از ارسال یک محموله هسته‌ای از پاکستان به عربستان به دنبال افزایش احتمال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5خبر داد. وال استریت ژورنال توضیح بیشتری در مورد این محموله و اینکه چه تجهیزات و یا تسلیحاتی در آن بوده است، نداد.

***

سازمان ملل:
کشورهای برخوردار از  سلاحهای هسته ای به «ان‌پی‌تی NPT» متعهد نیستند
فارس : نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح‌های هسته‌ای عدم پایبندی کشورهای برخوردار از این سلاحها به تعهداتشان در «ان پی تی» را مانع تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای دانست.
«آنگلا کین» گفت: «شاهد توقف در مسیر حرکت به سمت جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستیم.»

***

وزیر نفت : خشک کردن هورعظیم را خیانت به آیندگان میدانیم

یکی از کانونهای گرد و غبار (ریزگردها) در خوزستان، خشک کردن تالاب هور عظیم است. میگویند تالاب را خشک کرده‌اند، تا نفت استخراج کنند. حیات تالاب هورعظیم و سلامتی خوزستانیها، فدای استخراج نفت شد.
پس از مرگ سهراب در اواخر ماه گذشته، خانم معصومه ابتکار اعلام کرد : برای کاهش اثرات زیست محیطی در تالاب هورعظیم پیگیریهایی انجام شده و از 2 ماه پیش تا کنون رهاسازی آب در هورعظیم انجام میشود.
حالا وزیر نفت که بسیاری شرکتهای زیر مجموعه وزارتخانه‌اش را مسئول خشک کردن تالاب هورزگان یا هور عظیم  و مشکلهای زیست محیطی آن میداند، مخالفت خود را با خشک بودن تالاب هور عظیم اعلام می‌کند.
خواندنی : با این عملکرد در زمینه‌های گوناگون یعنی از وارد کردن بنزین تا خشک کردن تالاب هور، بریدن و نابود کردن جنگلها، دریافت پول‌های هنگفت برای صدور پــروانه‌ی شکار برای بیگانگان تا مسایل بسیار دیگر، چه نیازی به وجود این سازمان و [...] داریم.

***

کره شمالی 20 کلاهک هسته ای دارد

 ایرنا: شبکه خبری راشاتودی روسیه به نقل از منابع چینی گفت، برآوردها نشان میدهد که کره شمالی تا 20 کلاهک هسته‌ای دارد و پیونگ یانگ این توانایی را دارد که زرداخانه هستهای خود را ظرف یک سال به دو برابر افزایش دهد. این در حالیست که آمریکا پیشتر برآورد کرده بود کره شمالی بین 10 تا 16کلاهک هسته ای دارد. چندی پیش هم پنتاگون اعلام کرد که پیونگ یانگ توانایی پرتاب موشکهای بالستیک با حمل کلاهک هستهای به سوی سواحل غربی آمریکا را دارد.

***

پاکستان موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرد

ارتش پاکستان اعلام کرد که این کشور یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده است. - به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، موشک بالستیک با برد 1300 کیلومتر را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد.

***

کشف و انهدام یک میلیون مدرک تحصیلی جعلی توسط آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته دو مورد مدارکی که آماده توزیع بود، کشف شد که از هر کدام 500 هزار مدرک تحصیلی جعلی شناسایی و منهدم شد.
علی زرافشان در گفتگو با فارس اشاره به تشکیل  «ستاد پیشگیری و مبارزه با جعل اسناد» در آموزش و پروش گفت : در سال گذشته 2 مورد مدارک آماده توزیع را کشف کردیم که هر کدام 500 هزار مدرک تحصیلی را تهیه کرده بودند و در مجموع یک میلیون مدرک تحصیلی جعلی شناسایی و منهدم شد. زرافشان ادامه داد : عمده جعل مدارک تحصیلی بیرون آموزش و پرورش انجام میشود و با جدیت این کار را دنبال میکنیم و توسط ستادی که در آموزش و پرورش است، برخوردهای امنیتی، قضایی، آموزشی و اداری داریم. وی با بیان اینکه اصولا وقتی در آموزش و پرورش صحبت از جعل مدارک میکنیم

مانند جعل شناسنامه، پاسپورت و سند ملکی نیست، ادامه داد :
در آنجا عین سند جعل می‌شود اما در آموزش و پرورش معمولا جعل در فرآیند تولید سند اتفاق می‌افتد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید