پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کاهش شدید دما و بارش برف و باران در کشور

خبر

کاهش شدید دما و بارش برف و باران در کشور

سازمان هواشناسی نسبت به کاهش محسوس دمای کشور هشدار داد و اعلام کرد: در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین ۵ تا ۱۰ درجه و در شمال شرق کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش دما خواهیم داشت.

به گزارش مهر، سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای اعلام کرد: بتدریج از روز جمعه (امروز) تا دوشنبه هفته آینده با نفوذ هوای سرد از عرض های شمالی ابتدا کاهش دما در شمال غرب و سپس در غرب و جنوب غرب ، مرکز و شمال شرق و شرق کشور روی خواهد داد که همراه با گذر موج فعال بارشی است.

بر این اساس، در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و دامنه های البرز و زاگرس غربی شاهد بارش برف و لغزندگی اغلب جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی خواهیم بود.

امروز و فردا، بارش باران و برف و وزش باد شدید در استان های گیلان، مازندران و گلستان که به سبب بارندگی شدید آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی و به سبب بارش برف، لغزندگی و مه آلودگی بویژه در مناطق کوهستانی پیش بینی می شود.

همچنین بارش برف در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان و دامنه های البرز در استان های مازندران، قزوین، البرز و تهران و همچنین بارش باران در استان های ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان که در ارتفاعات این استان ها بارش به شکل برف است.

در دامنه های البرز و زاگرس غربی به سبب بارش برف اغلب جاده ها بویژه در مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود.

از روز جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود که در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه سلسیوس خواهد بود.

خلیج فارس در روزهای جمعه تا دوشنبه و دریای خزر از روز جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی می شود.

همچنین با توجه به شمالی شدن جریان هوا از جمعه تا یکشنبه کاهش محسوس دما (بین 7 تا 12 درجه سلسیوس) بر روی کشور عراق پیش بینی می شود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس تر خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود اقدامات ایمنی به منظور کاهش پیامدهای ناخوشایند بعمل آید و هموطنان گرامی برای تردد در گذرگاه های البرز و زاگرس ، تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند و همچنین در ایام یاد شده شناورهای کوچک و قایق های صیادی از تردد در دریا خودداری کنند.


***

تهران سردتر می شود

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس تحلیل آخرین داده ها و الگوهای پیش یابی هواشناسی امروز در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی، بارش باران و در پاره ای نقاط رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و درمناطق سردسیر بارش برف پیش بینی می شود.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از بعدازظهر امروز گستره بارش دامنه های جنوبی البرز و زاگرس غربی را نیز فرا می گیرد. همچنین با نفوذ جریانهای سرد شمالی در شمال غرب،سواحل غربی دریای خزر وارتفاعات البرز تشدید بارش باران وبرف، کاهش قابل ملاحظه دما و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

وی افزود: روز جمعه بارش در سواحل دریای خزر، دامنه های البرز و برخی مناطق شمال شرق کشور و به صورت پراکنده در ارتفاعات زاگرس مرکزی خواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور در ادامه اظهار کرد: روز شنبه بارش محدود به سواحل دریای خزر خواهد بود. از بعدازظهر این روز با نزدیک شدن سامانه بارشی فعال دیگری از سمت غرب و جنوب غرب کشور در برخی مناطق نوار غربی ابرناکی،بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می شود.

وظیفه ادامه داد: از بعدازظهر پنجشنبه و طی روزهای جمعه و شنبه دریای خزر مواج و طوفانی می باشد. خلیج فارس نیز از بعد از ظهر جمعه و طی روز شنبه مواج است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از روز جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود که این کاهش دما در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه خواهد بود.

لازم به ذکر است که طی امروز وزش باد شدید و احتمال گردوخاک در مناطق جنوبی عراق دور از انتظار نخواهد بود. همچنین از جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس دما درنیمه غربی کشور و همچنین بر روی عراق پیش بینی می شود.

وظیفه همچنین به وضعیت هوای استان تهران اشاره کرد و گفت: آسمان تهران در روز جمعه کمی ابری گاهی وزش بادشدید در ارتفاعات بارش پراکنده با بیشینه و کمینه دمای 11 و 3 درجه سانتیگراد است، همچنین آسمان این استان در روز شنبه، صاف همراه با وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 12 و 3 درجه سانتیگراد همراه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، همچنین پیرو اخطاریه شماره 47 مورخ سه شنبه 94/09/10، بتدریج از امروز تا دوشنبه هفته آینده با نفوذ هوای سرد از عرض‌های شمالی ابتدا کاهش دما در شمال غرب و سپس در غرب و جنوب غرب ، مرکز و شمال شرق و شرق کشور رخ خواهد داد که همراه با گذر موج فعال بارشی است.

براین اساس شرائط جوی مناطق مختلف کشور در روز پنج شنبه با بارش برف در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و دامنه های البرز و زاگرس غربی که به سبب بارش برف اغلب جاده ها بویژه مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود.

در روز جمعه و شنبه نیز بارش باران و برف و وزش باد شدید در استانهای گیلان، مازندران و گلستان که به سبب بارندگی شدید آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی و به سبب بارش برف، لغزندگی و مه آلودگی بویژه در مناطق کوهستانی پیش بینی میشود.

روز یکشنبه بارش برف در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان و دامنه های البرز در استانهای مازندران، قزوین، البرز و تهران و همچنین بارش باران در استانهای ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان که در ارتفاعات این استانها بارش به شکل برف است.

در این روز در دامنه های البرز و زاگرس غربی به سبب بارش برف اغلب جاده ها بویژه در مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود. شایان ذکر است از روز جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود که در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه سلسیوس خواهد بود. خلیج فارس طی روزهای جمعه تا دوشنبه و دریای خزر از روز جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی میشود.

همچنین با توجه به شمالی شدن جریان هوا از جمعه تا یکشنبه کاهش محسوس دما (بین 7 تا 12 درجه سلسیوس) بر روی کشور عراق پیش بینی میشود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس تر خواهد بود.

توصیه میشود اقدامات ایمنی به منظور کاهش پیامدهای ناخوشایاند بعمل آید و هموطنان گرامی برای تردد در گذرگاههای البرز و زاگرس ، تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند و همچنین در ایام یاد شده شناورهای کوچک و قایقهای صیادی از تردد در دریا خودداری نمایند.


***

وزش باد با سرعت 90 کیلومتر در ساعت در انزلی - طوفان گیلان را در نوردید

بارندگی همراه با طوفان با سرعت ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر برخی شهرهای استان گیلان از جمله رشت و انزلی را درنوردید.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزش باد شدید از دقایقی پیش گیلان به‌ویژه در رشت و انزلی را در بر گرفت و سرعت باد به حدی است که احتمال سقوط درختان یا سقف خانه‌ها در برخی مناطق وجود دارد.

کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به تغییر ناگهانی وضعیت هوای این استان اظهار کرد: از غروب امروز هوای گیلان دچار تغییرات شده و بارندگی از غرب استان در آستارا و تالش آغاز شده و به انزلی و رشت رسیده است.

یوسف شجاعی با بیان اینکه سرعت باد در انزلی 90 کیلومتر در ساعت است، افزود: سرعت باد در رشت به بیش از 40 کیلومتر در ساعت رسیده و همچنان ادامه دارد.

وی از کاهش دمای 9 تا 15 درجه‌ سانتی گراد و بارش در ارتفاعات همراه با برف در این استان خبرداد و افزود: در برخی نقاط جلگه‌ای گیلان برف و باران پراکنده است.

وی با اشاره به اینکه هوای گیلان تا اواسط هفته آینده دچار تغییرات است، یادآور شد: در این مدت دریا طوفانی و مواج و برای فعالیت دریانوردی و صید و صیادی نامناسب است.

شجاعی با هشدار به آبگرفتگی معابر، متذکر شد: سطح جاده‌ها لغزنده و آبگرفتگی معابر بر اثر شدت بارندگی و وزش باد شدید وجود دارد.

به گزارش فارس، بارندگی موجب طغیان رودخانه اصلی کرگانرود تالش و آبگرفتگی شدید بازارچه ساحلی آستارا شده است.

بارش باران که همراه با وزش باد شدید ادامه دارد، برخی معابر شهر آستارا و تالش را دچار آبگرفتگی کرده و تردد مختل شده است.

رئیس اداره هواشناسی آستارا نیز وضعیت بارندگی در این شهرستان را با شدت زیادتر عنوان کرد و گفت: تاکنون بیش از 55 میلی‌متر باران در آستارا باریده است.

فردین فرتوت‌نیا، هوای آستارا را بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید، آبگرفتگی معابر با کاهش محسوس دما عنوان کرد.

***

کولاک 12 استان ایران را در نوردید

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اعلام جزئیات عملیات برف و کولاک در 24 ساعت گذشته، گفت: به دنبال متاثر شدن 12 استان از برف و کولاک خدمات امدادی لازم به 2 هزار و 500 تَن از هموطنان ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین درویشی با اشاره به اینکه 12 استان آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران و همدان در 24 ساعت گذشته تحت تاثیر برف و کولاک بوده است، عنوان کرد: بر این اساس در 37 شهرستان این استان‌ها خدمات امدادی لازم به 2 هزار و 500 تَن ارائه شد.

وی با اشاره به اسکان اضطراری 570 تَن از متاثران برف و کولاک، تصریح کرد: به علاوه خدمات لازم به 5 مصدوم ارائه و 2 تَن به مراکز درمانی منتقل و 3 تَن سرپایی درمان شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به انجام عملیات رهاسازی 595 دستگاه خودرو از برف، اظهار کرد: به‌منظور ارائه خدمات به متاثران 52 تیم عملیاتی شامل 212 امدادگر و نجاتگر با 53 خودروی عملیاتی بکار گرفته شد.

وی گفت: بر این اساس  150 تخته پتو، 280 بسته غذایی، 560 بطری آب معدنی، 220 قوطی انواع کنسرو، 150 قرص نان، 20 کیلوگرم خرما، 550 بسته بیسکویت میان متاثران توزیع شد.

به گزارش هلال احمر، درویشی همچنین با اشاره به مجموع عملیات برف و کولاک در 2 روز گذشته، گفت: در مجموع 2 روز گذشته 14 استان از برف و کولاک متاثر شده و خدمات لازم به 2 هزار و 700 متاثر در 41 شهرستان این استان‌ها ارائه شد.

وی با اشاره به اسکان اضطراری 660 تَن در 2 روز گذشته، افزود: به علاوه عملیات رهاسازی برای 715 دستگاه خودرو از برف انجام شده و 68 تیم عملیاتی با بکارگیری 69 دستگاه خودروی عملیاتی در این زمینه فعال بودند.

به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات به منظور ارائه خدمات مناسب به متاثران از برف و کولاک، 180 تخته پتو، 280 بسته غذایی، 640 بطری آب معدنی، 250 قوطی انواع کنسرو، 180 قرص نان، 25 کیلوگرم خرما و 650 بسته بیسکویت میان متاثران توزیع شد.

***

ارتفاعات ایلام سفیدپوش شد

مردم ایلام امروز ارتفاعات را سفیدپوش دیدند.

به گزارش ایسنا روز گذشته ایلام بارانی بود، شب مه‌آلود شد و امروز صبح مردم ارتفاعات را سفیدپوش دیدند، آسمان ایلام هم‌اکنون نیز بارانی و مه‌آلود است.

هواشناسی استان ایلام اعلام کرد: با توجه به حاکمیت سامانه‌ی پرفشار در سطح زمین و سامانه کم‌ارتفاع همراه آن در تراز میانی جو از صبح جمعه تا اواسط هفته آینده در سطح استان هوای سرد زمستانی حاکم خواهد شد.

بر اساس این گزارش دمای هوا امروز افت خواهد کرد و احتمال این‌که در این مدت دمای هوا به صفر و زیرصفر برسد وجود دارد.


***

برف و سرما در راه است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ورود موج سرما به کشور خبر داد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: براساس تحلیل آخرین داده ها و الگوهای پیش یابی هواشناسی، با استقرار هوای سرد از عرض‌های شمالی از امروز شاهد کاهش محسوس دما در شمال غرب، غرب و به‌خصوص در سواحل شمالی و به تدریج در شمال شرق کشور خواهیم بود و پیامد آن برای استان‌های شمالی کشور بارندگی‌های نسبتا شدید، وزش باد شدید و مواج شدن دریای خزر است.

وی با بیان اینکه در اکثر مناطق این‌بارش‌ها به صورت برف خواهد بود، گفت: در روز شنبه این شرایط در استان‌های حاشیه دریای خزر و دامنه‌های شمالی البرز ادامه دارد، در این روز مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور بارش خفیف و پراکنده خواهند داشت همچنین سرما در استان‌های شمالی کشور تداوم خواهد داشت.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از اواخر روز شنبه و طی روز یکشنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی فعال دیگری از نوار غربی کشور شاهد آغاز بارش‌ها در نیمه غربی کشور خواهیم بود که این بارش‌ها در مناطق شمال غرب، غرب، دامنه های زاگرس و دامنه های جنوبی البرز به صورت بارش باران و برف رخ خواهد داد.

به گفته وظیفه، فعالیت این سامانه جوی در مناطق جنوب غرب و جنوب کشور به جز مناطق کوهستانی به صورت رگبار باران و گاهی نیز همراه با رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور ادامه داد:‌ این سامانه بارشی در روزهای بعد به تدریج با حرکت به سمت شرق، نواحی مرکزی و شمال شرق کشور را تحت تاثر قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه از روز جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود، اظهارکرد: این وضعیت در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز سبب کاهش بین 5 تا 10 درجه‌ای دمای هوا و در شمال شرق کشور نیزباعث کاهش بین 10 تا 15 درجه‌ از دمای هوا خواهد بود.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در سه روز آینده دریای خزر و خلیج فارس مواج و طوفانی پیش‌بینی شده است.

وظیفه درباره آسمان پایتخت درروز شنبه نیز گفت: دراین روز آسمان پایتخت نیمه ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی شده و بیشینه و کمینه دما نیز در این روز 9 و منفی یک درجه سانتیگراد خواهد بود.

***

معاون هلال احمر گلستان: ۷۳ نفر در طوفان روز جمعه گلستان آسیب دیدند

معاون امداد و نجات هلال احمر استان گلستان از انجام عملیات امداد رسانی در حادثه طوفان روز جمعه گلستان خبر داد و گفت: ۷۳ نفر در این طوفان آسیب دیدند.

سید رحیم میر کریمی در رابطه با میزان خسارات وارد شده بر اثر این حادثه به خبرنگار مهر گفت: ساعت سه و ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه باد شدید به همراه طوفان با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت در سطح استان شروع به وزیدن کرد و از ساعت پنج صبح با اولین تماس، فعالیت هلال احمر در بخش امداد و نجات و اعزام نیرو آغاز شد.

میر کریمی افزود: در این حادثه به ۱۸ خانه و ۷۳ نفر آسیب دیده امداد رسانی شد.

وی افزود: تعداد تیم های عملیاتی شرکت کننده در این امداد رسانی هشت تیم شامل ۹ پرسنل و ۹ نجات گر بود و تا ساعت ۱۶ عصر جمعه امداد رسانی ادامه داشت.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان گلستان افزود: در بین شهر های خسارت دیده، مینودشت یک مورد و بقیه خسارات مربوط به شهر گرگان است.

میر کریمی تصریح کرد: عمده خسارت وارد شده مربوط به سقف خانه ها بوده و همچنین مقدار ۸۰ کیلو پلاستیک برای حفاظت سقف ها بین خسارت دیده ها توزیع شده است.


***


سرما و ترافیک زائران را در مهران زمین‌گیر کرد

سوز سرما و ترافیک شدید در پایانه مرزی مهران و محور مهران به ایلام و برعکس سبب زمین‌گیر شدن زائران اربعین شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مهران، زائران اربعین چند روزی است در حالی از طریق پایانه مرزی مهران وارد کشور می‌شوند که با استقبال باران و سرمای شدید مواجه می‌شوند.

از سویی خادمان اربعین و مردم در مواکب اربعین مشغول خدمات‌رسانی به زائران هستند، اما به دلیل ترافیک شدید در پایانه و محور ارتباطی مهران به ایلام مشکلات بسیاری برای زائران به وجود آمده است.

بارش شدید باران در شامگاه پنجشنبه سبب آبگرفتگی معابر شده بود و توقف اتوبوس‌هایی که از سراسر کشور برای جابه‌جایی مسافران و زائران اربعین به پایانه مرزی مهران وارد شده‌اند، سبب ایجاد مشکل برای زائران و ترافیک سنگین در این محور شده است.

توقف اتوبوس‌ها از شهر مهران تا پایانه مرزی شرایطی را به وجود آورده است که زائران باید مسیر یازده کیلومتری پایانه مرزی تا شهر مهران را پیاده طی کنند.

بر اساس اعلام مسئولان 70 درصد زائرانی که از طریق پایانه مرزی مهران به عتبات عالیات مشرف شده‌اند با وسایل و خودروهای شخصی به استان ایلام سفر کرده بودند و اکنون مسافر و زائر به اندازه کافی برای تردد اتوبوس‌ها نیست و همین امر سبب بروز مشکلاتی شده است.

آن گونه که به نظر می‌رسد مهم‌ترین زیرساخت برای استان ایلام با توجه به اینکه هر ساله در ایام اربعین تعداد زائرانی که از طریق پایانه مرزی مهران وارد عراق می‌شوند چند میلیونی می‌شود، موضوع راه است.

آسفالت کردن و ایمن کردن محورهای ارتباطی دردی را دوا نمی‌کند و لازم است که محور ایلام به مهران و پایانه مرزی مهران به صورت صد درصدی چهاربانده و یا حتی هشت بانده شود، اما در این میان شرایط ویژه استان ایلام و کوهستانی بودن آن نیز مانع از انجام اقدامات ویژه راهداری می‌شود.

پس تکمیل کردن و ایجاد زیرساخت‌هایی در رابطه با اسکان و تغذیه و ناوگان حمل و نقلی کاری شایسته است، اما این موضوعات در درجه بعدی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر در مهران و پایانه مرزی مهران امکانات تغذیه، آب و اسکان و حتی ناوگان حمل و نقلی نیز به اندازه کافی و حتی بیشتر از حد استفاده زائران وجود دارد، اما به دلیل مشکلات ارتباطی و زیرساخت‌های راه در این استان ترافیکی بسیار سنگین به وجود آمده است و زائران اربعین چند روزی است که پس از گذراندن یک سفر پر مشقت اکنون باید مشکلات دیگری در کشور خود مواجه شوند.

در بازدید که از محور ارتباطی مهران به ایلام داشتیم تمامی زائرانی که در این محور حضور داشتند از وضعیت موجود ابراز ناراحتی می‌کردند.

امید می‌رود که مسئولان کشوری با توجه ویژه و بیشتر به استان ایلام برای برگزاری مراسم اربعین سال آینده چاره اساسی برای محور ارتباطی ایلام به مهران بیاندیشند که شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه