سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»

خبر

نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»

 

هم‌زمان با هفته وقف، با خاطره‌نگاری‌هایی از بزرگان فرهنگ و ادب در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد
نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»

کتابخانه و موزه ملی ملک، هم‌زمان با هفته وقف و هشتاد و یکمین سال‌روز وقف این گنجینه، نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر» را با نمایش مجموعه‌ای از سندها و تصویرهای نادیده از این واقف بزرگ برپا کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»، که از 15 آبان تا 15 آذر 1397 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا است، تصویری نو از بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه، راهی به سوی تاریخ نیکوکاری ایران می‌گشاید؛ به روزگاری که حاج حسین آقا ملک، فرهنگ‌دوست و زمین‌دار بزرگ تاریخ معاصر ایران، همه دارایی برجای‌مانده از پدر را به گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی این سرزمین هزینه کرد و این گنجینه بزرگ را در آبان 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف کرد تا جاودانه شود و همه مردم از آن بهره گیرند.

آنگونه که در متن معرفی نمایشگاه «روزگار آقای واقف» آمده است «این نمایشگاه، بازگویی داستان یک انسان نیست؛ روایت تصویری و اسنادی از راه و رسم نکویی است که تنها انسان‌هایی ویژه را در این قلمرو راه هست. ایران از گذشته‌های دور تا امروز، مال‌داران و ثروتمندانی فراوان به خود دیده است که همه نیک نمی‌اندیشیده‌اند؛ نیز نیک‌اندیشانی بسیار داشته است که مال به فراوانی نداشته‌اند. از میان آنان، ستارگانی درخشیده‌اند که هر دو دارایی "مال" و "نیک‌اندیشی" را با هم یکجا آورده‌اند. نمایشگاه، گوشه‌ای از روایت‌های تاریخ شفاهی، خاطره، سندهای تاریخی و آثار برجای‌مانده درباره زندگی بزرگ‌مردی است که همچون ستاره‌ای درخشنده در تاریخ نکویی و نکوکاری این سرزمین آمد و اثری شگرف بر جای گذاشت؛ فردی که همه دارایی بی‌پایان خویش را در دوره قاجار از پدر به ارث برد، اما راهی دگرگونه از دیگران در پیش گرفت».

در بخشی دیگر از شناسنامه نمایشگاه چنین روایت شده است «حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، همچنین اهداکننده و واقف چند میلیون متر مربع زمین در خراسان برای بهره‌گیری مردم و نیز بسیاری کارهای عام‌المنفعه دیگر، راه و رسم دل‌کندن و زیستن به نیکوکاری، دارایی و توانایی برای یاری به دیگران را به ما آموخت. اینجا تاریخ زندگی مردی از قبیله بخشندگی و نکوکاری را از زبان بزرگانی روایت کرده‌ایم که حاج حسین آقا ملک را دیده یا با او نشسته و برخاسته و خاطره‌هایی از او در ذهن نگاه داشته‌اند. این نیکوکار و واقف بزرگ را همچنین به گواهی سندهایی تاریخی و آثار شخصی برجای‌مانده به تصویر کشیده‌ایم تا نماهایی نادیده و ناشنیده از زندگی و زمانه طلایه‌دار وقف در تاریخ معاصر ایران را به نمایش بگذاریم».

اشاره به گستره بزرگ کنش‌های نیکوکارانه این واقف و فرهیخته بزرگ تاریخ معاصر ایران، بخشی دیگر از متن معرفی نمایشگاه است «حاج حسین آقا، یکی از بزرگان قبیله نیکوکاری در تاریخ دیرینه این سرزمین است. او زمین وقف کرد و هدیه داد، باغ‌های شخصی خویش را برای بهره‌گیری مردم اهدا کرد، به نوسازی و بازسازی بنای شیرخوارگاه یاری رساند، شهریه و مستمری سالانه به مستمندان آبرومند و کارمندان از کارافتاده کهن‌سال اختصاص داد، کفالت نوباوگان را برعهده گرفت، دبستان و دبیرستان، بیمارستان، مسجد و حمام ساخت و قنات و چاه وقف کرد تا مردمان سرزمین‌اش از ثروتی بهره بگیرند که پدر برایش به یادگار گذارده بود. در کنار داستان دهش‌ها و نیکویی‌های او اما توجه به یک مساله، بسیار مهم می‌آید؛ این که حاج حسین آقا ملک، در کنار همه دهش‌ها، بخشش‌ها و بزرگی‌ها و بزرگ‌منشی‌ها، یک انسان عادی بود و همچون دیگران، عادی زیست. این نمایشگاه، روایت یک انسان معمولی است که هر چه داشت برای مردمان سرزمین‌اش بخشید، بی‌آن که در پی چیزی باشد؛ تاریخ درباره او نیز همچون دیگر آمدگان و رفتگان در این پهنه خاکی به داوری خواهد نشست».

یکی از ویژگی‌های جذاب نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»، هفت خاطره از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین درباره حاج حسین آقا ملک است. حبیب یغمایی، سیدعبدالله انوار، صادق آیینه‌وند، ایرج افشار، محمدعلی اسلامی ندوشن، محمد گلبن و ژاله آموزگار، در خرده‌روایت‌هایی، خاطره‌های خود را از این نیکوکار و واقف بزرگ بیان داشته‌اند.

نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر»، به مناسبت روز وقف از 15 آبان تا 15 آذر 1397 خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا است. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی از روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8:30 تا 16:15 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:15) به تماشای این نمایشگاه در کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی ، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» بنشینند.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه