شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش همایش آرامستانهای لهستانیان در ایران

همایش آرامستانهای لهستانیان در ایران

 پوستر فیلم مرثیه گمشده خسرو سینایی
پوستر فیلم مرثیه گمشده خسرو سینایی

 

همایشی در خصوص آرامگاه‌های جنگ زده‌های لهستانی در ایران – در هفتادومین سال ورود آنها – در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در روز سه شنبه 21 خردادماه 1392 از ساعت 17 تا 19 برگزار شد. این همایش که در خصوص ورود 120 هزار لهستانی به ایران بود با حضور رایزنان فرهنگی و اقتصادی جمهوری لهستان، استاد خسرو سینایی (کارگردان سینما) و ... برگزار شد.

استاد خسرو سینایی
استاد خسرو سینایی

 

در نشست یادشده جناب آقای خسرو سینایی کارگردان به نام، از چگونگی ساخت فیلم «مرثیه گمشده» سخن گفت و نوید ساخت فیلم جدیدش را در همین خصوص با نام «قطار زمستانی» با حضور آقای عزت الله انتظامی را اعلام کرد. خسرو سینایی در این نشست، ضمن گلایه از عدم نمایش فیلم «مرثیه گمشده» که نشانگر مهربانی ایرانی هاست اذعان داشت؛ "این فیلم که با کوشش 13 ساله ساخته شد و نشان دهنده محبت ملت ما است در بایگانی‌ها گم می شود و توسط دیگران کشف ، اما در کشور من اتفاق خاصی نمی افتد.

نمایشی از تک صحنه های فیلم «مرثیه گمشده»
نمایشی از تک صحنه های فیلم «مرثیه گمشده»

 

لازم به ذکر است آقای خسرو سینایی به خاطر ساخت فیلم «مرثیه گمشده» نشان «صلیب شوالیهٔ جمهوری لهستان» را از دست رئیس جمهور وقت لهستان و همچنین نشان «Gloria Artis» را از وزارت فرهنگ لهستان دریافت کرده است. شایان ذکر است تک صحنه هایی از فیلم مذکور در جمع راهنمایان گردشگری و خبرنگاران حاضر در جلسه به نمایش در آمد.

رضا نیکپور
رضا نیکپور

 

رضا نیکپور رئیس انجمن دوستی ایران و لهستان که خود نیز از مادری لهستانی در ایران متولد شده است یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود. نیکپور در سخنان خود به حضور کهن لهستانی ها در ایران و ارتباط تنگاتنگ ایران و لهستان در زمانهای گذشته اشاره کرد که برای نمونه می توان به سفارش فرش توسط پادشاهان لهستانی برای جهاز دخترانشان یاد کرد. آقای نیکپور از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای استاد خسرو سینایی با همکاری سفارت لهستان در آینده ای نزدیک نیز خبر داد.

سخنرانی آقای سایدوفسکی رایزن فرهنگی سفارت لهستان

سخنرانی آقای سایدوفسکی رایزن فرهنگی سفارت لهستان
آقای سایدوفسکی رایزن فرهنگی سفارت لهستان

جناب آقای «رادوسلو سایدوفسکی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری لهستان در ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود. آقای سایدوسکی ضمن تشکر از برگزاری همایشی درباره آرامستان های لهستانی ها در ایران، از تجربه هموطنانش در کشور ما سخن گفت.

در بخش دیگری از این نشست، شهرام شهریار مدیر پایگاه «سفرنویس» درباره مسیر مهاجرت لهستانی‌ها و پراکندگی آرامستان‌های آنها در ایران و «تورهای آرامستان گردی» گزارشی مصور ارائه کرد. لازم به ذکر است از سال گذشته این تورها، به همت این راهنمای گردشگری برگزار می‌شود.

در پایان این جلسه، راهنمایان گردشگری از آقای خسرو سینایی دعوت کردند تا در هفتمین جشن روز جهانی راهنمایان گردشگری به عنوان میهمان ویژه حضور یابد. لازم به ذکر است مقررشد؛ به زودی دو فیلم «توریست» و «تهران» از کارهای به نماش در نیامده استاد که در سالهای 1350 و 1356 ساخته شده است در «انجمن صنفی راهنمایان» به نمایش در آید. در ضمن هدایایی به عنوان یادبود به مدعوین اهدا و کتاب خاطرات خانم «هلن استلماخ» از طرف آقای نیکپور ‌به عنوان پیشکش به انجمن تقدیم شد.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1392-04-08 03:22
سلام و سپاس فراوان از اطلاع رسانی شما
ارادتمند شهریار
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید