پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر 12 اثر کردستان ثبت ملی شد - شال بافی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

12 اثر کردستان ثبت ملی شد - شال بافی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از ثبت 12 اثر کردستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

nike air force 1 low uv | adidas

امیر الهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند مناسب ثبت آثار استان کردستان در فهرست آثار ملی کشور اظهارداشت: تعداد هفت پرونده در حوزه آثار غیرمنقول از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به مرکز ارائه شد که هر هفت اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این آثار شامل چهار غار، دو تپه و یک بنای تاریخی است که توسط داوران و کارشناسان در پنجمین اجلاس شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان افزود: تپه حاجی مصطفی، تپه کورو، غار سمنگان، غار کول تاریکه، غار کنه شم شم، غار کولان گورا و حمام صلاحی نام اثرها ارائه شده از استان کردستان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

الهی گفت: همچنین در حوزه هنرهای صنایع دستی استان پرونده پنج رشته از هنرهای صنایع دستی مهم استان با مستندات کامل و جامع تهیه و ارائه شد که خوشبختانه هر پنج مورد ثبت ملی شد.

وی عنوان کرد: خراطی سنتی، نازک کاری، گلیم سنه، مرز بافی یا شال بافی و برمال بافی یا جانماز بافی از جمله پنج اثر معنوی صنایع دستی کردستان بود که این تعداد نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان بیان کرد: در حال حاضر و با بررسی های صورت گرفته بیش از هزار و 800 اثر در کردستان شناسایی شده است که در طول چند سال اخیر حدود 888 ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی در پایان سخنان خود افزود: غارهای به ثبت رسیده مربوط به دوره مس و سنگ است که در شهرستان های مریوان و دیواندره واقع شده اند و بنای تاریخی نیز مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است که همگی از جمله آثاری بودند که در پنجمین اجلاس شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور در استان البرز ثبت ملی شده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید