سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس نامه‌ای به ریاست سازمان میراث در اعتراض به دعوت از پاتس

دیده‌بان خلیج فارس

نامه‌ای به ریاست سازمان میراث در اعتراض به دعوت از پاتس

به‌نامِ خدا

ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
جناب آقای دکتر سلطانی‌فر

احتراماً، پیرو دعوت «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» از دنیل توماس پاتس (استاد پیشین کرسی باستان‌شناسی خاورمیانه در دانشگاه سیدنی و متخصص تاریخ باستان ایران، میانرودان و شبه‌جزیره‌ی عربستان) و حضور وی در سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی، که سازمان میراث فرهنگی در اسفندماه سال جاری برگزار کرد، به آگاهی می‌رساند ایشان نه‌تنها در چندین کتاب و مقاله‌ای که چاپ کرده بر خلاف شرطی که در بدو حضور در ایران برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی داشت برای خلیج فارس از نامی جعلی استفاده کرد بلکه این روند را با شدت تا به امروز ادامه داده است. پاتس در میان دانشگاهیان ایران به خدمت‌گزاری‌اش به برخی دولت‌های عربی منطقه و تلاشش برای رسمیت دادن به نامی جعلی برای «کهن‌ترین سند تاریخیِ دیرپایی تمدن ایرانی» شهره است، و در این‌باره استادان باستان‌شناس بارها نکته‌هایی را نوشته و یادآوری کرده‌اند. از این‌رو، دعوت وی ــ که باعثِ شگفتیِ همه‌ی ایران‌دوستان شد ــ عملی آشکارا مغایر با منافع و هویت ملی است که هیچ عذر و بهانه‌ای برای آن نمی‌توان یافت. خواهشمندیم در این‌باره دستور تحقیقی را صادر و با بانیان این عمل ضدملی برخورد کنید تا مبادا کشور ما در میان کشورهای جهان ــ که با وجودِ اداره‌شان با هر مرامی نسبت به خطوط قرمزِ ملی‌شان حساس هستند و درباره‌اش سختگیرانه برخورد می‌کنند ــ مورد استهزا و تمسخر قرار گیرد.

جناب سلطانی‌فر! مدیران سازمان شما، به دلیل نوع کاری که دارند و برخورد مستقیم‌شان با تاریخ و فرهنگ کشور، که در مورد کشور ما با توجه به پیوستگی و غنای تاریخیِ بسیارش این امر نمود بیشتری خواهد داشت، بدیهی است که می‌بایست از میان حساس‌ترین افراد نسبت به هویت تاریخی ایران باشند. یعنی نه‌تنها در کارکرد سازمان این توجه به ایرانیت و میراث کهن باستانی ـ اسلامی آن پررنگ باشد بلکه می‌بایست جزو رصدکنندگان چنین موضوعاتی در دیگر اجزای دولت بوده و با ارائه‌ی برنامه‌هایی آموزشی دولت‌مردان را با این پشتوانه‌ی هویتی آشنا کنند. اما شوربختانه نه تنها چنین نیست بلکه در موردی که به‌تازگی رخ داد این ظن به‌وجود آمد که سازمان، اگر نگوییم آگاهانه، نسبت به این نقش مهمش غافل و نادان است. شاید سال‌ها تخریب بناهای تاریخی و بی‌توجهی به نگاهداری آنها را بتوان به دولت‌های پیشین یا ناتوانیِ سیاسیِ سازمان در رودررویی با وزارتخانه‌ها نسبت داد، اما درباره‌ی موضوعی هم‌چون دعوت از فردِ یادشده هیچ کوتاهی‌ای پذیرفته نیست.
پیشاپیش از حُسن توجه و پی‌گیری‌تان سپاسگزاریم.

با احترام
علیرضا افشاری
دبیر دوره‌ای دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران
24 اسفند 1393 خورشیدی

از سوی
شماری از فعالان فرهنگی و استادان مرتبط و سازمان‌های مردم‌نهاد:
بنیاد فردوسی، کانون بین‌المللی نوروز، خانه‌ي فرآوران ايران، خانه‌ی هنرمندان استهبان، موسسه یاوران سرزمین آریا (تهران)، جمعیت نگاهی تازه (کرمانشاه)، انجمن مهرگان (فارس)، انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو (مازندران)، انجمن متخصصین گردشگری و میراث فرهنگی اردبیل، انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه (تاریشا)، انجمن پیشگامان خورشید استهبان، انجمن پیشگامان صنعت گردشگری و هتلداری صبا (تهران)، انجمن بومِ آب و آفتاب (خوزستان)، انجمن پاسداشت مفاخر ایران، انجمن چارسوق کویر اردکان، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و تاریخ استهبان؛
و
مسعود بُربُر (خبرنگار)، رحمت‌الله سلیمانی فارسانی (باستان‌شناس)، حسین زندی (فعال)، مینا بابایی (کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و فعال)، مهدی بختی (فعال)، رسول حاجی‌باقری (فعال)، فرناز خطيبي (باستان‌شناس و خبرنگار)، محمدرضا ریاحی (ایران‌شناس)، فرامرز خوشاب (فعال)، عارف درویش (فعال)، ابراهيم عبدالله‌زاده (کارشناس ارشد ارتباطات و فعال)، پروین حلاج‌رضایی (به نمایندگی از تشکل‌های مردم‌نهاد استان گیلان)، علی موسوی (کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و فعال)، ناصر حیدری (فعال)، سیدحسین مجتهدی (روانکاو و فعال)، فاطمه ظفرنژاد (فعال محیط‌زیستی)، حیدر زندی (فعال)، داوود دشتبانی (کارشناس ارشد تاریخ و فعال)، صدیقه مرادزاده (شاعر و منتقد ادبی)، حشمت‌اله دهقان (فعال میراث فرهنگی ـ رامهرمز)، میلاد دهقان (فعال)، ابوالفضل وطن‌پرست (فعال محيط زيست)، لعیا مرجب (مدرس گردشگری)، محمدهادی رئیس (فعال)، محمد فرزانه (فعال)، مجید فرهمندی (فعال) و حمیدرضا فرزانه (فعال).

رونوشت به:
ریاست محترم جمهور؛ دکتر حسن روحانی
وزیر محترم خارجه؛ دکتر محمدجواد ظریف

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه