سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس ویژه روز ملی خلیج فارس؛ ورود به تقویم‌های جهانی، نام خلیج‌فارس را ماندگار می‌کند

دیده‌بان خلیج فارس

ویژه روز ملی خلیج فارس؛ ورود به تقویم‌های جهانی، نام خلیج‌فارس را ماندگار می‌کند

روز ملی خلیج فارس بهانه خوبی برای برگزاری همایش و جشنواره های متعدد در گوشه و کنار ایران شده است. در این میان کارشناسان و اساتید دانشگاه با تاکید بر تاثیر مثبت برگزاری چنین همایش هایی در ماندگار شدن نام خلیج فارس بر توجه به ابعاد بین المللی آن تاکید دارند.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

خليج فارس تا هميشه

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ هر سال، هر ماه و شاید هر روز شاهد برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی هستیم که نام‌های مختلفی دارند. از همایش‌های توسعه گردشگری و هتل‌داری گرفته تا جشنواره‌های غذا و سفر و سلامت. در این میان نامی که بر روی همایش یا جشنواره نهاده می‌شود گویای محتوا و کارکرد آن است. این روزها نیز به تبع مصادف شدن با روز ملی خلیج فارس با همایش‌های متعددی روبه‌رو می‌شویم که نام خلیج فارس را بر خود دارند.
 
در این میان نهادن نام خلیج فارس بر همایش‌ها و جشنواره‌ها و مراسم متعدد و مختلف به جایی رسیده که حتا لیگ برتر فوتبال ایران نیز با نام خلیج فارس برگزار می‌شود. هرچند این نام‌گذاری در لیگ برتر یازدهم، در اقدامی ناگهانی با امضای قراردادی 2 میلیارد و 700 تومانی، توسط مسئولان سازمان لیگ برتر ایران پیش از آغاز آن با نام جام ایرانسل برگزار شد ولی واکنش‌های منفی که این اقدام در پی داشت سبب شد تا "محمد عباسی" وزیر ورزش دستور پیگیری این موضوع را بدهد و در نهایت مقرر شد مسابقات لیگ برتر ایران با همان نام خلیج فارس که برگرفته از تاریخ و فرهنگ کهن ایران است و به واقع هویت تاریخی کشورمان را نشان می‌دهد برگزار شود. اینجاست که توجه و اهمیت نام جشنواره‌ها و همایش‌ها رخ می‌نمایاند.
 
"اردشیر اروجی" کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری درخصوص تاثیری که نام‌گذاری همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف به نام خلیج فارس در ماندگار شدن این نام دارد گفت: «با آنکه این مهم باید مورد توجه قرار گیرد ولی بر روی نام خلیج فارس و ماندگار شدن آن خیلی کم کار کرده‌ایم و اگر هم کاری انجام شده باشد بیشتر جنبه داخلی داشته. این درحالی است که در داخل ایران نیازی به ثابت کردن نام خلیج فارس وجود ندارد چراکه همه ایرانیان به این نام اعتقاد قلبی دارند درحالی که نیاز به ماندگار کردن این نام در خارج از مرزها احساس می‌شود.»
 
وی با تاکید برآنکه بهتر است جشنواره‌ها و همایش‌هایی که با نام خلیج فارس برگزار می‌شوند جنبه بین ‌المللی داشته باشند گفت: «در این میان بهتر است با زبان بین‌المللی با آنها سخن بگوییم و همایش‌هایی با نام –Persian gulf- برگزار کنیم تا تمام کشورهای دنیا به این مهم پی برند. هنگامی که ما با نام ایرانی خلیج فارس همایش برگزار می‌کنیم می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری آن در داخل کشور باشیم درحالی که اهداف ما گسترده‌تر است.»
 
اروجی با تاکید برآنکه باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از نام خلیج فارس انجام شود تصریح کرد: «با نام‌گذاری همایش‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی به نام خیلج فارس یا Persian gulf می‌توان آنرا تبدیل به یک برند ایرانی کرد تا در همه دنیا شناخته شود. برای دست‌یابی به این مهم نیاز است تا همه ارگان‌ها، سازمان‌ها، مسئولان و بخش‌های خصوصی برای تحقق آن متحد شوند تا بتوان اعتمادسازی‌ها و تبلیغات لازم در این خصوص انجام داد.»
 
ورود به تقویمهای جهانی
"اسماعیل قادری" عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات نیز با ارزیابی مثبت تاثیر نام‌گذاری جشنواره و همایش‌ها به نام خلیج فارس در ماندگار شدن نام آن گفت: «هر اندازه در ادبیات و فعالیت‌های رسمی کشور نام خلیج فارس دیده شود و بر سر در همایش‌ها، جشنواره‌ها، سمینارها و مسابقات ورزشی حتا ساختمان‌ها، تاسیسات، شرکت‌ها و جاده‌ها نشانی از خلیج فارس باشد، اثر مثبت آن گسترده‌تر خواهد بود.»
 
وی با تاکید برآنکه به غیر از نام‌گذاری همایش‌ها به نام خلییج فارس باید به ابعاد عملی این اتفاق نیز توجه شود اظهار کرد: «در حال حاضر بیشترین تمرکز گردشگری و توجهات در منطقه خلیج فارس به دو جزیزه کیش و قشم است درحالی که باید حضور خودرا در سایر جزایر منطقه بیشتر کنیم. این مهم رسمیت بیشتری به حاکمیت ایران در خلیج فارس خواهد داد. از آنجمله می‌توان به مصوب کردن جزیره ابوموسی به عنوان منطقه نمونه گردشگری اشاره کرد.»
 
به گزارش CHN، چندی پیش در سفر هیات دولت به هرمزگان، جزیره ابوموسی به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی و راه برای حضور شهروندان ایرانی در ابوموسی هموار شد تا با این تصمیم حاکمیت ایران در منطقه تثبیت شود. این روزها نیز به مناسبت روز ملی خلیج فارس شاهد برگزاری همایش های متعدد با نام خلیج فارس در جزایر و حوزه خلیج فارس هستیم.
 
به گفته قادری، باید فعالیت‌ها و نام‌گذاری‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود خردمندانه، آگاهانه و به قولی با ثبات باشد و نام خلیج فارس را بازیچه‌ای برای رسیدن به اهداف خود قرار ندهیم. در این میان بهتر است همایش‌ها و جشنواره‌ها در سطح منطقه و با ابعاد بین‌المللی برگزار شود تا ملی و کشوری؛ چراکه یکی از راه‌کارهای اساسی برای ماندگار کردن نام خلیج فارس، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی است تا اخبار آن در سطح گسترده‌تری منعکس شود که در چنین شرایطی رسمیت بیشتری به آن خواهد بخشید.
 
به پیشنهاد این استاد دانشگاه می‌توان برخی از این همایش‌ها را که با نام خلیج فارس همراه هستند در جزایر برگزار کرد یا حتا تعاریفی برای برگزاری مسابقات ورزشی همچون کشتی، بسکتبال و والیبال که ایران حرفی برای گفتن در آن دارد مطرح کرد. از دیگر سو برنامه‌ریزی برای قرارگیری نام چنین همایش‌هایی در تقویم‌های جهانی راهکار دیگری برای ماندگار کردن نام خلیج فارس خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه