جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس ابوموسی؛ قطب جدید گردشگری درجنوبی‌ترین نقطه ایران

دیده‌بان خلیج فارس

ابوموسی؛ قطب جدید گردشگری درجنوبی‌ترین نقطه ایران

شاید آن زمان که اماراتی ها با ادعاهای واهی خود درباره مالکیت بر جزایر سه گانه خلیج فارس قصد اظهار وجود داشتند نمی‌دانستند با این کار علاقه ایرانیها را به جنوبی‌ترین جزیره کشورشان بیشتر می‌کنند و همه برای تبدیل این جزیره به قطب گردشگری دست بکار شوند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

به گزارش خبرنگار مهر، افسون جزیره ابوموسی اولین چیزی است که هر گردشگر را به سمت خود می کشاند؛ شاید به همین دلیل است که در سفر استانی رئیس جمهور به این جزیره تصویب شد ابوموسی تبدیل به منطقه نمونه گردشگری شود.

بگذریم از این که پس از سفر ریاست جمهوری به جزیره ابوموسی و عصبانیت نابه جای اماراتی ها مبنی بر نقض حاکمیت آنها، این جزیره بیش از پیش نزد ایرانیان محبوب شد آنقدر که اگر تا پیش از این در زمره یکی از دورافتاده ترین شهرستانها و جزایر خلیج فارس قرار داشت اکنون تیتر یک رسانه هاست و هر دستگاه و نهادی قصد دارد با فراهم کردن شرایط سفر به این جزیره بار دیگر ثابت کنند ابوموسی جنوبی ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس است.

اما درباره زیرساختهای  گردشگری موجود در این جزیره برای تبدیل شدن به منطقه نمونه باید گفت که اکنون در جزیره ابوموسی مهمانسراهای متعددی وجود دارد که جوابگوی مهمانان نهادهای دولتی است اما همان نهادها می توانند این مهمانسراها را در اختیار گردشگران قرار دهند. غیر از بحث اقامت، تنها سالن پذیرایی جزیره ، رستوران کوچکی با ظرفیت حدود سی نفر است که اکنون به اهالی جزیره خدمات می دهد.

پلاژ و پارک بازی کودکان از دیگر فضاهای تفریحی این جزیره است. تنها خط پروازی جزیره نیز از بندرعباس توسط هواپیمایی کیش ایر با ظرفیت 100 نفر  دایر است اما برای گذر از راه دریا باید بندر لنگه را تا جزیره با کشتیهای تندرو چند ساعتی طی کرد.

اما چرا ابوموسی و چرا باید به این جزیره بکر ایرانی که تا کنون کمتر گردشگری برای دیدن جاذبه های زیبایش پای به آنجا گذشته سفر کرد؛ امین یوسفی، کارشناس گردشگری در این باره به خبرنگار مهر می گوید: ابوموسی جزیره ای است که فضاسازی های اخیر علیه آن باعث شده تا افراد زیادی طالب بازدید از آن باشند به خصوص آنکه هر چه در فضای اینترنتی و کتابها بگردند نمی توانند آن تصویری که راضی کننده باشد بیابند.

به گفته یوسفی، اگر تعداد گردشگران به جزیره بیشتر شود سرمایه گذاران بیشتری هم برای ورود سرمایه به جزیره راغب می شوند.

عرضه و تقاضا به کمک توسعه گردشگری ابوموسی می آید

در تکمیل صحبت های این کارشناس گردشگری، محمدرضا پوینده، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز که به تازگی از تورهای گردشگری ترکیبی به سمت ابوموسی خبر داده است به خبرنگار مهر می گوید: وقتی تقاضا در جزیره ایجاد شود، سرمایه گذار مرکز اقامتی و پذیرایی برای عرضه می سازد. اکنون نیز تقاضا برای بازدید از جزیره وجود دارد درحالی که تا کنون سرمایه گذاری در جزیره توجیه پذیر نبود.

اما برنامه ها برای معرفی این جزیره محبوب ایرانیها فقط به این اقدامات خلاصه نمی شود. محمدعلی اینانلو، کارشناس گردشگری قصد دارد درآینده نزدیک برای تهیه یک برنامه تلویزیونی به ابوموسی سفر کند. وی در این باره به خبرنگار مهرمی گوید: جزایر خلیج فارس تقریبا از یک نوع طبیعت برخوردارند اما برخی از جزایر استثنا هستند مانند قشم که به سرزمین اصلی نزدیک است اما جزایری مانند ابوموسی ساحل بکری دارند و برای کسانی مناسب هستند که می خواهند در ساحلی آرام و تمیز مدتی را در آرامش سپری کنند.

ساحل سفید رنگ و آبی و پرنده های مهاجر جزیره شاید به گفته کسانی که به دنبال آرامش اند جای مناسبی باشد اما افسون جزیره تنها سکوت و آرامش آن نیست بلکه گونه هایی از حیات وحش نیز جزو جاذبه‌های این جزیره محسوب می شوند. بر اساس یافته های اداره محیط زیست استان هرمزگان سواحل ماسه ای این جزیره محل تخم گذاری لاک پشتان دریایی است. در بخش دیگری از جزیره نیز صخره ای وجود دارد که پرستوهای دریایی پشت تیره و گونه سفید بر روی آن تخمگذاری می کنند. در تنب بزرگ خارپشت بیابانی وجود دارد و در تنب کوچک گزارشهایی از تخمگذاری پرنده نوک سرخ دریایی در حدود 80 سال رسیده است.

شفافیت آب خلیج فارس در ساحل ابوموسی هم به حدی است که ماهی های آکواریومی و مرجان های آن نیز از کنار ساحل و موج شکن ها به طور واضح دیده می شوند و این خود جاذبه دیگر جزیره به شمار می آید.

مسئولان این اداره کل می دانند که جزیره، پستاندارانی از جمله خرگوش، خدنگ بزرگ و پرنده های مهاجر زیادی دارد اما تا کنون حیات وحش آن را بررسی نکرده اند.

ورود اولین گروه از گردشگران به جزیره

با این همه سازمان میراث فرهنگی قصد دارد با راه اندازی  تور خبرنگاران این جزیره و جاذبه های آن را معرفی کند تا دیگران نیز بدانند اهالی این جزیره همه ایرانیند و به ایرانی بودن خودن افتخار می کنند و تنها اقلیت کمی از سایر ملیتها در آن سکونت دارند.

باستان شناسان تاریخ جزیره را کاوش می کنند

اقدام دیگر سازمان میراث فرهنگی در جزیره ابوموسی اعزام گروه باستان شناسان برای کاوش در جزیره است چرا که عمر این جزیره بنا به مطالعات تاریخی به هزار سال قبل از میلاد می رسد. این جزیره از اواسط هزاره دوم چندین دوره تاریخی از جمله اشکانیان، سلوکیان، سلجوقیان و آل بویه را به خود دیده است.

بنابراین بعید نیست در خاک این جزیره بخشی از میراث کهن ایران نهفته باشد. همچنان که ممکن است بخشی از حوزه میراث فرهنگی آن داخل آبها مدفون باشد. به همین دلیل قرار است در روزهای آینده گروهی از باستان شناسان برای کاوش به این جزیره سفر کنند.

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه گردشگری جزیره

اما شرکتهای خصوصی گردشگری دیگری به غیر از سازمانهای دولتی مانند میراث فرهنگی نیز به فکر ایجاد تسهیلات و زیرساختهای گردشگری در این جزیره افتادند. تا آنجا که گروه هتلهای پاسارگاد آمادگی خود را برای ایجاد واحد اقامتی در جزیره ابوموسی و ارائه تسهیلات اقامتی اعلام کرد.

از سوی دیگر معاون صنایع دستی استان هرمزگان هم خبرداده که پس از ایجاد‌ زیر‌ساخت‌های گردشگری، برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در جزیره ابوموسی اقدام می کند. در این میان شرکت هتلهای پارس هم پیشنهاد داده که با کشتی های مسافربری و گردشگری کروز گردشگران جزایر کیش و قشم را برای گردش به سواحل جزیره ابوموسی ببرد.

فرماندار جزیره ابوموسی نیز با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری اعلام کرده از آنجاکه شرایط برای توسعه گردشگری در جزیره فراهم است از تمامی سرمایه گذاران، آژانسداران و فعالان گردشگری می خواهیم ظرفیتهای موجود را سنجیده و برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری تصمیم بگیرند.

در پایتخت نیز آژانسهای مسافرتی از راه اندازی تورهای  داخلی و خارجی به مقصد این جزیره خبر داده اند اما از آنجایی که تا به حال به جزیره سفر نکرده اند از شرایط اقامتی و گردشگری و پذیرایی جزیره بی خبرند و فقط شنیده اند که ساحل بسیار زیبایی دارد.

به نظر می رسد اگر شرایط برای تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری کشور مناسب باشد، می توان با جذب سرمایه گذاران و گردشگران، جاذبه های گردشگری زیادی را در جزیره خلیج فارس ایجاد کرد و همچنان که اکنون برخی از اهالی جزیره برای ماهیگیری، غواصی و شنا به کنار ساحل می روند از این ظرفیت برای استفاده همه گردشگران ایرانی و خارجی بهره برد.

این گزارش ادامه دارد......

...............

گزارش از فاطیما کریمی

عکس از محمد جعفری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه