پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مطالعه استخوانهای غار تاریخی شاهپور در هاله ای از ابهام - نتایج مطالعات اعلام شود

یادمان

مطالعه استخوانهای غار تاریخی شاهپور در هاله ای از ابهام - نتایج مطالعات اعلام شود

خبرگزاری مهر: درحالیکه چند ماه پیش استخوانهای متعددی در غار تاریخی شاهپور کازرون کشف شده اما هنوز از سرنوشت مطالعات علمی بر روی این یافته ها خبری نیست.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش خبرنگار مهر در کازرون، غار شاهپور در فاصله 20کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌ و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌است. مجسمه شاپور با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال کماکان پابرجا است و تنها مجسمهٔ باقی‌مانده از دوران باستان است که حدود هفت متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

چندی پیش در این غار استخوانهایی کشف شد. استخوان های مذکور متعلق به اسکلت در یکی از دالان های غار شاهپور و در بخشی از دیواره آن کشف شده بودند.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان گفت در خصوص کشف چند قطعه استخوان به خبرنگار مهر گفت: در حالیکه بیش از شش ماه از کشف چند قطعه استخوان متعلق به انسان در غار شاهپور می گذرد متأسفانه هنوز هیچگونه اطلاعاتی در خصوص نتایج مطالعات احتمالی بر روی این استخوان ها از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر نشده است.

 

محسن عباسپور افزود: در این راستا همچنان نیز به درستی مشخص نیست که آیا واقعا این سازمان بر اساس وعده هایی که داده کار مطالعه  علمی بر روی این استخوان ها را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: کم توجهی نسبت به سرنوشت پژوهشی آثار کشف شده در محدوده شهر تاریخی بیشاپور پیشینه ای به مراتب بیش از این دارد زیرا به عنوان مثال هنوز آنگونه که شایسته معرفی شهر تاریخی بیشاپور است، نتایج چند فصل اخیر کاوش در این شهر، به ویژه دو فصل آخر به طور کامل منتشر نشده است.

این فعال حوزه محیط زیست افزود: علاوه بر آن نیز متاسفانه برخی از آثاری که طی این فصلهای حفاری از دل خاک آزاد شده اند بدون حفاظت اصولی به حال خود رها شده اند.

عباسپور اظهار داشت: مطمئناً احساس تعهد در خصوص بررسی علمی و انتشار نتایج مربوط به هرگونه کشف جدید در محوطه ی تاریخی بیشاپور، علاوه بر آنکه می تواند راهگشای پژوهشگران این حوزه باشد می تواند با برجسته تر کردن اهمیت تاریخی بیشاپور، این شهر را به ثبت جهانی هرچه نزدیک تر کند.

 

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان بیان کرد: با نگاهی به وضعیت چند سال گذشته شهر بیشاپور متوجه حجم عظیمی از کم توجهی ها نسبت به این شهر از سوی نهادهای ذی ربط هستیم.

وی گفت: متأسفانه در شرایطی که شاهد تخصیص اعتبار از سوی دستگاه های دیگر دولتی همچون فرمانداری کازرون و اداره کل راه و ترابری فارس برای برطرف شدن بخشی از مشکلات شهر بیشاپور هستیم در عین حال شاهد تداوم کم توجهیها از سوی سازمان میراث فرهنگی به این شهر تاریخی نیز هستیم و این مسئله زنگ خطی جدی برای آینده یکی از برجسته ترین سایت های تاریخی ایران بشمار می آید.

 

عباسپور افزود: مدتهاست که پایگاه پژوهشی بیشاپور به عنوان نهادی تخصصی برای حفاظت و پژوهش در محدوده شهر بیشاپور عملا به حالت راکد درآمده و ماه هاست که هیچ خروجی قابل توجهی نداشته است و خود سازمان میراث فرهنگی نیز بجز بلیط فروشی و حفاظت فیزیکی که آن هم بیشتر به لطف نیروهای متعهد یگان حفاظت صورت می گیرد نه دست به مرمت زده، نه کار کاوش کرده و حتی توانسته بررسیهای علمی و پژوهشی برجسته و گسترده ای را در این شهر به انجام رساند.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان اظهار داشت: طبیعتا انتظار عمومی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که توجه بیش از پیشی را در خصوص حفاظت، احیا و به ویژه پژوهش­های علمی در شهر تاریخی بیشاپور داشته باشد تا به عنوان مثال استخوانهای تازه کشف شده در غار شاهپور، شش ماه بلاتکلیف نمانند و پژوهشگران و محققان این حوزه بتوانند از نتایج بررسیهای علمی پیرامون آن آگاه شوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه