جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آتش‌ در کمین بیشا‌پور

یادمان

آتش‌ در کمین بیشا‌پور

محوطه‌های ملی و جهانی ایران محرومند. آنقدر محروم که از یک خودروی اطفای‌ حریق بی‌بهره‌اند. بیشاپور هر سال در آتش بهار می‌سوزد. اما هنوز متولی، به هیچ راهکار قطعی دست پیدا نکرده است. کارشناسان می‌گویند تنها راه نجات و کنترل آتش‌سوزی در سایت‌های تاریخی، وجود چند دستگاه خودروی اطفای حریق است که میراث‌فرهنگی قدرت تهیه آن را ندارد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ خرداد که می‌رسد، دلشوره‌ها و نگرانی‌ها هم شکل تازه‌ای به‌خود می‌گیرد. اینکه آتش در کمین مهمترین سایت‌های تاریخی ایران چون تخت‌جمشید و بیشاپور،نشسته اما میراث‌فرهنگی، محروم از یک دستگاه خودروی اطفای حریق است به نگرانی‌ها بیش‌از پیش دامن زده است، کارشناسان میراث‌فرهنگی اما اینبار نبود اعتبار را مشکل تهیه تجهیزات اولیه نمی‌دانند آن‌ها به‌ مجوزهایی اشاره دارند که مانع از خرید یک‌ خودروی آتش‌نشانی‌ برای مهمترین سایت‌های تاریخی ایران می‌شود!
 
به‌گزارش CHN، شهر باستانی بیشاپور یکی از مهمترین شهرهای دوره‌ ساسانی محسوب می‌شود. اما هرسال اواخر بهار به‌دلیل بارندگی فراوان و رشد گیاهان به‌دلایل مختلف می‌‌سوزد.
 
سال گذشته، شعله‌های آتش به‌ چند قدمی معبد آناهیتا، ایوان موزایک و تالار تشریفات رسید و  فعالی مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در مصاحبه با خبرگزاری میراث‌فرهنگی این فاجعه را اتفاقی سطحی و تکراری قلمداد کرد.
 
امسال هم باتوجه به بارندگی‌های اخیر و گرمای یکباره در استان فارس احتمال آتش‌سوزی در محوطه باستانی بیشاپور و تخت‌جمشید بیش از پیش می‌رود. اتفاقی که در بیشا‌پور فاجعه‌آمیز و هولناک‌تر است. «عبدالرضا نصیری» معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در گفت و گو با CHN  خرید تجهیزات و ماشین‌های اطفای حریق را آخرین راهکار برای جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش می‌داند.
 
 بیشاپور هر سال در آتش می‌سوزد. مدیر پایگاه بیشاپور تاکنون جوابگوی رسانه‌ها نبوده، اداره میراث‌فرهنگی فارس چه تمهیداتی برای جلوگیری از این اتفاق در نظر دارد؟
موضوع بیشاپور و آتش‌سوزی هر ساله آن واقعیتی است  انکارناپذیر. اما کارشناسان میراث‌فرهنگی می‌دانند برای مهار آتش‌سوزی چکار باید انجام دهند. در رابطه با پوشش گیاهی و رشد گیاهان همچنان معتقدیم که نباید درصدد حذف آن باشیم و تنها کنترل محوطه کفایت می‌کند.
 
میراث‌فرهنگی استان با استفاده از کدام ابزار و تجهیزاتی می‌خواهد آتش‌سوزی در محوطه را کنترل کند؟
بعد از آتش‌سوزی سال گذشته، سعی کردیم منابعی تامین کنیم تا با خریداری سیستم اطفای حریق، آتش‌سوزی را کنترل کنیم. درواقع همان کاری که منابع‌طبیعی و محیط زیست در برخورد با آتش‌سوزی انجام می‌دهد. راه‌کشی برای عبور ماشین‌های آتش‌نشانی درسایت تاریخی بیشاپور یکی از گزینه‌های مورد نظر است. با این روش خودروهای اطفای حریق به‌راحتی تردد و به‌صورت نواری گیاهان را سم‌پاشی می‌کنند.
 
به‌نظر شما این روش از تکرار آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند؟
به‌نظر من این روشی است که باید در محوطه باستانی بیشاپور صورت بگیرد. چراکه محوطه وسیع است و رشد گیاهان به‌دلیل بارش فراوان، منطقه را مستعد آتش‌سوزی کرده است. هرچند که در اجرای این طرح هم میراث‌فرهنگی محدودیت دارد چراکه ماشین‌های اطفای حریق در اختیار ارگان آتش‌نشانی است و میراث‌فرهنگی فاقد چنین تجهیزاتی است. اما چند روز قبل جلسه‌ای در اداره میراث در مورد وقوع آتش‌سوزی احتمالی در بیشا‌پور برگزار کردیم و قرار شد تانکر آب و واتر جت برای محوطه تهیه شود.
 
وجود ماشین‌های اطفای حریق در سایت‌‌جهانی چون تخت‌جمشید ضروری است چراتاکنون میراث‌فرهنگی اقدامی نکرده‌است؟
خب در سایتی چون تخت‌جمشید وجود حداقل دو دستگاه ماشین‌ آتش‌نشانی کوچک لازم است اما خرید ماشین پروسه‌ای طولانی است و هماهنگی ارگان‌‌های مختلف از جمله استانداری را می‌طلبد. این درحالی‌است که شمار سایت‌های تاریخی ایران بسیار است  و تهیه چنین تجهیزاتی نیازمند تصمیمات کلان در سطوح بالا است.
 
آیا صرفا نبود بودجه و اعتبارات چنین پروسه‌ طولانی مدت را طلب می‌کند یا اینکه پای موانع دیگر هم در میان است؟
نه اتفاقا در این مورد نیاز به اعتبارات خاصی ندارد. میراث‌فرهنگی همواره بودجه ای برای خرید تجهیزات در نظر می‌گیرد اما موضوعی که مطرح است مربوط به مجوز تهیه این تجهیزات می‌شود که باید در بالاترین سطح، تصمیم‌گیری و انجام شود. درحال‌حاضر بحث کنترل آتش‌سوزی خیلی ساده است اما یا استان باید به‌صورت جدی وارد شود یا اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس یا هیات وزیران طرح شود.
 
 
گفت و گو: مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه