پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث‌فرهنگی باز هم رکب خورد - غول‌ جهان‌نما این‌بار در حریم ارگ‌کریمخان

یادمان

میراث‌فرهنگی باز هم رکب خورد - غول‌ جهان‌نما این‌بار در حریم ارگ‌کریمخان

غول‌ جهان‌نما یک‌بار دیگر ظاهر شد اما نه در اصفهان، این‌بار در محدوده و برفراز ارگ کریمخان شیراز ظاهر شد. افزایش ارتفاع هتل خیابان رودکی چنان شوکی بر میراث‌فرهنگی استان فارس وارد کرد که کارشناسان استان هرگز تصور نمی‌کردند اسکلت فلزی این هتل درحال ساخت، با چنین وضوحی از حیاط ارگ کریمخان قابل مشاهده باشد!

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

 

خبرگزاری‌ میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ رشد قارچ‌گونه غول‌های جهان‌نما حالا‌ دیگر به شهر تاریخی شیراز هم سرایت کرده است. ساخت مهمانسرا (هتل) در مهمترین رکن مجموعه زندیه شیراز یعنی ارگ کریمخان نه‌تنها خط آسمان این اثر تاریخی را مخدوش کرده که کارشناسان میراث‌فرهنگی، ادامه ساخت هتل با چنین ارتفاعی را مانع ثبت‌جهانی پرونده مجموعه زندیه می‌دانند. 
 
به‌گزارش CHN، ارگ مربع شکل کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز، شاخص‎ترین و معروف‎ترین یادگارهای به جامانده از وکیل‎الرعایای معروف است. ساخت ارگ بین سال‎های 1766 و 1767 میلادی انجام شد. آنطور که در  مستندات تاریخی آمده است، کریمخان بهترین معماران زمان خود را برای ساخت ارگ به‌کار گرفت. به گفته تاریخ‌نگاران، او  بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را به‌سرعت تمام کرد.
 
اما ارگ کریمخان در طول دوره‌های مختلف تاریخی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم‌ کرده، پیش از این کارشناسان درگفت و گو با خبرگزاری میراث‌فرهنگی  از شرایط نابسامان بنا گفته بودند و از اقدامات حفاظتی که هربار به‌دلایل مختلف از آن سر باز زده شده بود.
 
و حالا دامنه بی‌توجهی‌ها نسبت ‌به ارگ کریمخان به نقطه‌ای رسیده که اسکلت‌ فلزی بر بلندای برج‌های ارگ قرار می‌گیرد  و به معماری کریمخان و تاریخ زندیه توسری می‌زند. این‌درحالی است که سال‌ها قبل وقتی قرار شد هتلی در نزدیکی و محدوده ارگ کریمخان ساخته شود حتی یک کارشناس هم معترض نگرفتن استعلام از میراث‌فرهنگی نشد. غفلتی که سبب شد دستگاه‌های مربوطه به دادن مجوز ادامه دهند و سازنده بدون هیچ ضوابطی به ساخت و ساز و افزایش ارتفاع بپردازد. 
 
 
افزایش ارتفاع هتل خیابان رودکی حریم منظری ارگ کریمخان را اینگونه مخدوش کرده است!

«سیامک بصیری» معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس، از  اسکلت فلزی هتل خیابان رودکی تحت‌عنوان جهان‌نمایی دیگر نام می‌برد و  به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «بحث ساخت هتل در خیابان رودکی مربوط به سال‌ها قبل می‌شود اما از آنجایی‌که ساخت آن در حریم شهر و بافت تاریخی نبوده، شامل ضوابط میراث‌‌فرهنگی هم نمی‌شده اما هیچکس تصور نمی‌کرد ساختمانی با چنین ارتفاع و سطح تراکمی در محدوده و نزدیکی ارگ کریمخان ساخته شود.»
 
به‌اعتقاد بصیری، هر چند اسکلت فلزی هتل در محدوده بافت تاریخی واقع نشده اما بهرحال از حیاط ارگ کریمخانی کاملا مشخص و پیداست و به‌عبارتی جهان‌نمایی دیگر در شیراز است.
 
حال، مجموعه زندیه به تماشای نبردی بزرگ نشسته‌است؛ کارشناسان میراث‌فرهنگی هم که احتمال پیروزی ارگ را بسیار ضعیف می‌دانند اینبار هم به حقوق پایمال شده میراث اشاره می‌کنند.
 
معاون فنی میراث‌فرهنگی فارس بیان می‌کند: «از یک سو، این هتل در محدوده و نزدیکی ارگ کریمخان قرار دارد و از سوی دیگر ارتفاع ساخت هتل و سطح تراکم  بسیار زیاد است اما اگر قرار باشد این موضوع پیگیری شود هزینه گزافی را به میراث‌ متحمل می‌کند.»
 
او می‌‌گوید: «ما معتقدیم  بهتر است با ساخت هتل خط آسمان ارگ خدشه‌دار نشود اما شرایط هم به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم در برابر این اتفاق هزینه‌ای مضاعف بدهیم. چراکه ساخت هتل در محدوده بافت تاریخی نبوده و اقدام سازنده دراصل غیرقانونی نبوده اما به‌دلیل ارتفاع زیاد و مخدوش کردن حریم منظر اثر حتی اگر  بخواهیم حقوقی را مطالبه کنیم و حکم  هم به‌نفع میراث‌فرهنگی صادر شود نیازمند هزینه و انرژی گزافی است که در توان اداره کل میراث‌فرهنگی میراث‌فرهنگی استان فارس نیست.»
 
این درحالی است که فعالان میراث‌فرهنگی از آماده شدن پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه می‌گویند. پرونده‌ای که ارگ کریمخان در کانون آن قرار گرفته و مهمترین رکن آن را تشکیل می‌دهد.
 
دوستداران میراث‌فرهنگی می‌گویند، اگر قرار است مجموعه زندیه ثبت جهانی شود. لازم است حریم‌های این مجموعه  مطابق استانداردهای یونسکو باشد تا دچار معضلی ‌از جنس جهان نما  نشویم. این درحالی است که اگر متولیان میراث‌فرهنگی به‌بهانه‌های خود ادامه دهند و اقدامی در جهت حذف طبقات اضافی نکنند قطعا پرونده مجموعه زندیه به ثبت یونسکو نمی‌رسد.
 
 مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه