جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اعتراض اساتید درباره بافت تاریخی پرحاشیه

یادمان

اعتراض اساتید درباره بافت تاریخی پرحاشیه

آن‌چه می‌خواستند را رو کردند و دیوارهای پوچ و تو خالی را در نیمه‌شب فرو ریختند و در نهایت زمینی بایر در حریم درجه یک «مسجد عتیق شیراز» رونمایی شد.

«از مقام معظم رهبری تقاضا داریم در صورت صلاحدید با دستور جلوگیری از ادامه‌ تخریب‌های عجولانه و بدون پشتوانه‌ علمی و فنی و برخلاف نظر دستگاه‌های قانونی مسئول، مقرر کنند از ادامه‌ تخریب بافت تاریخی شهر شیراز جلوگیری و اقدامات علمی و فنی لازم برای ترمیم صدمات وارده به بافت تاریخی به عمل آید.»

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سومین دور تخریب‌ها در شیراز این‌بار بدون سر و صدا و با یک ترفند خاص همراه بود. تخریب از دل خانه‌های تاریخی آغاز شد و با کامل‌کردن هدفشان در نهایت آن‌چه می‌خواستند را رو کردند و دیوارهای پوچ و تو خالی را در نیمه‌شب فرو ریختند و در نهایت زمینی بایر در حریم درجه یک «مسجد عتیق شیراز» رونمایی شد.

البته عمق فاجعه در این تخریب‌ها از حدود یک سال قبل در بافت تاریخی شیراز و برای اجرایی‌کردن طرح توسعه‌ 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز آغاز شد و ادامه یافت تا دور دوم تخریب هم اوایل امسال در بخش دیگری از این بافت انجام شود. هفته‌ گذشته نیز دور سوم تخریب‌ها که این‌بار موجی جدید و ترفندی خاص داشت از سر گرفته شد.

از همان زمان اساتید معماری و شهرسازی، دوستداران میراث فرهنگی و حتی مسئولان میراث فرهنگی شیراز تلاش می‌کردند در مقابل هر کدام از تخریب‌ها عکسی‌العملی نشان دهند اما به نظر تا کنون در این زمینه موفق نبوده‌اند.

این اساتید بالاخره تصمیم گرفتند آخرین راه حل را امتحان کنند، یعنی دست‌ یاری به سمت رهبر انقلاب دراز کنند تا ایشان با تدبیر مناسب خود، دستوری مناسب در این زمینه داشته باشند.

در نامه‌ گروهی از اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه‌های کشور خطاب به مقام معظم رهبری آمده است: «در سال‌های اخیر،‌ به نام اقدامات عمرانی‌، بسیاری از شهرهای دوران اسلامی ایران و بالاخص بافت تاریخی و با ارزش شهر شیراز‌، متحمل خسارت‌ها و آسیب‌های فراوان تخریب آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی شده است.

متاسفانه در سال گذشته بخش گسترده‌ای از بافت پیرامون حرم مطهر شاه‌چراغ‌ (ع) به همین بهانه دستخوش عملیات تخریبی شد و هم‌اکنون نیز حجم وسیعی از بناهای با ارزش در گونه‌های مختلف که واجد الگوهای اصیل معماری و برگرفته از مبانی اعتقادی اسلامی‌اند، در دست انهدام است.

آن رهبر عالیقدر و دردآشنا از شرایط موجود معماری و شهرسازی ایران و جهان،‌ به خوبی مستحضرند و بارها نسبت به ضرورت تغییرات بنیادی و رویکردی در این زمینه‌ها تاکید داشته‌اند اما در جهان پرتلاطم امروز‌، عرصه‌های فرهنگی اصیل باشتاب قربانی سهل‌انگاری‌، کم‌آگاهی و مطامع اقتصادی و سیاسی توسعه‌دهندگان است و متاسفانه روش‌های علمی تحت فشار نیروی سرمایه به تنهایی نمی‌تواند مانع این هجمه همه‌جانبه شود. بنابراین تهاجم فرهنگی هر روز دامنه وسیع‌تری از گستره‌های جغرافیایی را در بر می‌گیرد.

اینک جای بسی تاسف است که در خانه پدری و در کشور اسلامی با توجیه توسعه اماکن مقدس‌، پا روی ارزش‌ها ودارایی‌های فرهنگی و اجتماعی بی‌نظیر خود می‌گذاریم و اعتقادات عمیق و ریشه‌دار نیاکان را به باد نسیان و فراموشی می‌سپاریم.

اینجانبان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از آن مقام معظم تقاضا داریم در صورت صلاحدید ضمن دستور جلوگیری از ادامه تخریب‌های عجولانه و بدون پشتوانه علمی و فنی و برخلاف نظر دستگاه‌های قانونی مسئول مانند سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی‌، مقرر کنند از ادامه‌ تخریب بافت تاریخی شهر شیراز جلوگیری و اقدامات علمی و فنی لازم برای ترمیم صدمات وارده به بافت تاریخی این شهر براساس ضوابط و استانداردهای رایج به عمل آید.»

البته خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا در طول سه روز گذشته تماس‌های مکرری با مسئولان میراث فرهنگی فارس از جمله مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان، ابراهیم قزلباش معاون میراث فرهنگی و روابط عمومی این اداره کل داشته اما هنوز موفق به صحبت با آنها درباره‌ این تخریب نشده است. به نظر می‌رسد این مسئولان هم هنوز در شوک تخریب اخیر هستند!

اسامی امضاکنندگان این نامه نزد ایسنا محفوظ است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه