جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آرامستان دارالسلام شیراز طعمه همیشگی حریق - روزهای انزوای آرامستان تاریخی شهر

یادمان

آرامستان دارالسلام شیراز طعمه همیشگی حریق - روزهای انزوای آرامستان تاریخی شهر

خبرگزاری مهر: اگرچه آرامستان دارالسلام شیراز را به عنوان یکی از قدیمی ترین گورستانهای ایران می شناسند اما عدم حفاظت و رسیدگی، این آرامستان را به طعمه همیشگی حریق تبدیل کرده است.

nike air force 1 low uv | Discount Shoes, Clothing & Accessories , Giftofvision

به گزارش خبرنگار مهر،گورستان دارالسلام معروف به دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی ترین آرامستانهای ایران به شمار می‌رود.این گورستان در میانه بولوار سیبویه شیراز واقع شده است.

در این آرامستان قبور بسیار زیادی از چهره های بزرگ و همچنین مفاخر ایران وجود دارد.

اما طی سالهای اخیر نبود متولی مشخص، باعث شده که این آرامستان تاریخی شیراز مورد کمترین توجه و رسیدگی قرار گیرد و بیشتر به محلی برای حضور معتادان و همچنین رهاسازی زباله تبدیل شود.

آتش سوزیهای گاه و بی گاهی که در این آرامستان قدیمی رخ می دهد نیز باعث شده بسیاری از سنگ قبرهای قدیمی و ارزشمند دچار آسیب شود و تاکنون نیز هیچ ارگانی حداقل در عمل مسئولیت حفاظت و نگهداری از این آرامستان را تقبل نکرده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: گورستان دارالسلام که به آن دار السلام می گویند یکی از قدیمی ترین گورستانهای ایران به شمار می رود که در آن مقبره هایی از سده های اول هجرت اسلام دیده می شود.

مسعود منیعاتی افزود: البته بسیاری از محققان بر این باورند که این قبرستان قبل از اسلام نیز وجود داشته است.

 

وی گفت: قبور بزرگان و مشایخ علمی، ادبی و مذهبی مختلفی در این گورستان وجود قابل مشاهده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بیان کرد: این گورستان موزه ای از کنده کاری خطوط اسلامی روی سنگ، چون رقعی، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق است.

منیعاتی با اشاره به عدم حفاظت از این گورستان گفت: متاسفانه گورستان دارالسلام در سالهای اخیر مورد تعرض سارقان اشیاء تاریخی قرار گرفته و به مکانی برای حضور معتادان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از قبور این گورستان در حال تخریب است، ادامه داد: اما اتفاق جدید و ناخوشایند مربوط به آتش سوزیهای وسیعی است که در سطح گورستان رخ می دهد و باعث از بین رفتن قبور ارزشمند شده است.

 

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس افزود: این آتش سوزیها گاه به دست معتادان و گاه توسط زائرین قبور برای از بین بردن علفهای هرز اطراف قبور انجام می شود و متاسفانه پیگیریهای این انجمن به دلیل نداشتن متولی واحد برای حفاظت از گورستان بی نتیجه مانده است.

وی بیان کرد: برای ساماندهی گورستان دارالسلام ضروری ترین کار این است که مدیریت واحد آن گورستان مشخص و سپس با همکاری ارگانهای مربوطه برای حفظ و احیای آن اقداماتی انجام شود.

 

وی گفت: یکی از نمادهای هویت یک شهر گورستان قدیمی آن شهر و همچنین آداب تدفین در آن است که متاسفانه به دلیل تخریب مرده شور خانه تاریخی این گورستان و تبدیل آن به محل بازیافت زباله، معرفی این آداب از بین رفته اما با این وجود می توان با مدیریت صحیح این گورستان قسمتهای مختلف آن را احیاء کرد.

منیعاتی اظهار داشت: در ضلع جنوبی این گورستان زمینی وجود دارد که می توان از آن به عنوان قطعه هنرمندان استفاده کرد.

وی توضیح داد: ساماندهی این زمین به عنوان قطعه هنرمندان می تواند هم بهانه ای برای رسیدگی به گورستان باشد و هم اینکه فضای مناسب نیز برای قطعه هنرمندان که تاکنون در شیراز وجود نداشته ایجاد کرد.

اکنون آرامستان تاریخی شیراز در گوشه ای از شهر روزهای انزوا و متروکه بودن را طی می کند، هرچند هر ازگاهی خبری مبنی بر ساماندهی این آرامستان اعلام می شود اما تاکنون در عمل اتفاقی که در شان یک آرامستان تاریخی با انبوهی از مقبره بزرگان و مفاخر یک شهر باشد روی نداده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه