شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه تاریخی اصغرزاده؛ ثبت ملی ۱۳۸۲، تخریب ۱۳۹۳

یادمان

خانه تاریخی اصغرزاده؛ ثبت ملی ۱۳۸۲، تخریب ۱۳۹۳

تمام خانه‌های سمت شرق مسجد جامع وکیل تا آستانه حرم و همچنین خانه‌های سمت شمالی حرم در معرض مداخله قرار دارند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) که در جهت دسترسی بهتر و بهره‌مندی بیشتر زائرین از این مکان متبرک در حال اجراست؛ موجب شده تا برخی از خانه‌های بافت تاریخی شهر شیراز تخریب شوند، در حالی که مسئولان میراث فرهنگی و کارشناسان معتقدند با انجام کارشناسی‌های بیشتر می‌توان به راهی دست یافت که بدون تخریب آثار تاریخی، صحن این حرم مطهر را توسعه داد. خانه‌ پور نواب متعلق به دوران زندیه از آثار بارز این بافت بود که چندی پیش تخریب شد، اکنون نیز مسئولان میراث فرهنگی استان فارس خبر از تخریب یکی از آثار ملی ثبت شده در این منطقه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه «علی اکبر اصغر‌زاده» در شیراز، متعلق به دوران قاجار، بنایی دو طبقه، دارای حیاط مرکزی همراه با تزیینات آجرکاری درنمای حیاط، گِره چینی در دَرَک‌های چوبی، پنجره‌های فرنگی، روزنه‌های (مشبک) تراشیده شده  درنورگیر زیر زمین‌ها و تراشکاری‌های زیبا بود. این خانه تاریخی در خرداد ماه ۱۳۸۲ درفهرست آثار ملی ثبت و در مهرماه سال ۱۳۹۳ تخریب شد.در پروندۀ ثبتی این بنا در بخش توضیحات ضروری چنین آمده است: «حفاظت و نگهداری از بنا».

«عبدالرضا نصیری» معاون حفظ و احیای اداره میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید خبر تخریب خانه تاریخی و ثبت شده «اصغرزاده» در بافت تاریخی شهر شیراز، گفت: این اتفاق در ادامه اجرای طرح گسترش حرم شاهچراغ رخ داده است، اجرای این طرح پیش از این نیز موجب تخریب خانه پورنواب شده بود.

وی افزود: اعتقاد شخصی من بر این است که باید فعالیت‌های خود را بیشتر در جهت حفظ دیگر خانه‌های نزدیک به حرم قرار دهیم و در کنار آن پیگیر مسائل حقوقی خانه‌های تخریب شده باشیم.

معاون حفظ و احیای اداره میراث فرهنگی استان فارس با تاکید بر اینکه اعتقاد ما نیز بر توسعه سهم حرم شاهچراغ(ع) است، ادامه داد: مشکل ما در شکل اجرایی شدن این طرح است اگر هماهنگی و اعتماد متقابل وجود داشته باشد می‌توانیم به طرحی برسیم که بدون تخریب این خانه‌ها، حرم حضرت شاهچراغ(ع) را توسعه دهیم.

نصیری در مورد متولی اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) اظهار کرد: متولی اصلی این طرح اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری است، همچنین بخشی از طرح توسعه را بنیاد مسکن بر عهده گرفته است.

وی در پایان هشدار داد: تمام خانه‌های سمت شرق مسجد جامع وکیل تا آستانه حرم و همچنین خانه‌های سمت شمالی حرم در معرض مداخله قرار دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه