جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ارگ‌کریمخانی در تصرف اداره‌جات دولتی!

یادمان

ارگ‌کریمخانی در تصرف اداره‌جات دولتی!

پنج اداره دولتی در ارگ‌کریمخانی مستقر شد تا 2 اتاق برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باقی بماند. این درحالی است که طبق مصوبه دولت در سال ۷۶ قرار بود از ارگ‌کریمخانی به‌عنوان موزه منطقه‌ای فارس و در مقطعی دیگر تحت‌عنوان موزه تاریخ و هنر دوره زندیه بهره‌برداری شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ تخلیه وسایل پایگاه بافت تاریخی و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شیراز به ارگ‌کریمخانی شروع شد؛ آشفتگی‌های بیرون از ارگ‌کریمخانی و ساخت دکل و هتل و بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌حساب و کتاب کم بود، حالا مشکلی با جنس دیگر  به درون ارگ هم اضافه می‌شود.
 
استقرار 5 اداره دولتی در اتاق‌های ارگ‌کریمخانی درحالی صورت می‌گیرد که پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه در حال آماده سازی است. اما این موضوع تمام ماجرا نیست، یکی از کارشناسان پرونده مجموعه زندیه معتقد است، ورود نیروهای اداره‌جات دولتی در ارگ‌کریمخانی خارج از ضوابط تعیین شده است و تخلف محسوب می‌شود.
 
«مهدی‌ پارسایی»، مدرس دانشگاه و یکی از اعضای پرونده مجموعه زندیه در این‌باره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «تخلیله وسایل اداره‌جات دولتی در ارگ‌کریمخانی غلط و تخلف محسوب می‌شود چراکه طبق قوانین و ضوابط تصویب شده از ارگ کریمخانی باید به‌عنوان یک بنای تاریخی با کاربری موزه‌ای بهره‌برداری شود.»
 
پارسایی معتقد است، در سال 76 مصوبه‌ای تعیین شد مبنی بر اینکه از ارگ‌کریمخانی به‌عنوان موزه منطقه‌ای فارس استفاده شود و در سال‌های بعد قرار شد از این مکان تاریخی به‌عنوان موزه تاریخ و هنر دوره زندیه بهره‌برداری شود. اتفاقی که نه‌تنها به‌طور جدی محقق نشده که درحال‌حاضر شاهد تصرف این مکان تاریخی توسط اداره‌جات دولتی هستیم.
 
هم‌اکنون پایگاه‌ آماده‌سازی پرونده ثبت‌جهانی مجموعه زندیه، نیروهای کارگاه مرمتی آثار دوره زندیه، مدیریت ارگ‌کریمخانی و پایگاه بافت تاریخی شیراز و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شیراز در این مکان مستقر هستند.
 
آنطور که این پژوهشگر تاریخی می‌گوید: «با ورود اداره‌های میراث‌فرهنگی به ارگ‌کریمخانی‌ تنها 2 یا 3 اتاق برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باقی می‌ماند این درحالی است که دادن کاربری اداری به این مکان تاریخی دور از ضوابط مصوب محسوب می‌شود.»
 
پارسایی می‌گوید: «درحال‌حاضر وضعیت ارگ‌کریمخانی به‌نقطه‌ای رسیده که به جای آنکه هر روز یک قدم به وضع مطلوب نزدیک‌تر شود با مدیریت ناصحیح از شاخص‌های کارشناسان برای ثبت در فهرست آثار جهانی فاصله می‌گیرد. به مسئولان میراث‌فرهنگی پیشنهاد می‌شود برای اداره‌های میراث‌فرهنگی از بناهای تملک‌شده دیگر در بافت تاریخی شیراز استفاده شود. چراکه ارگ‌کریمخانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.»

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1392-05-21 20:52
ارگ کريمخاني در طول تاريخ سرگذشت و سرنوشت غم انگيزي داشته در دوره پیشین به زندان و امروز به کارگاه تبديل شده.
از طرفي با احداث هتل در منظر و حريم ارگ بخت ثبت جهاني اين اثر به حداقل کاهش يافته است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه