جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هجوم شبانه بولدوزرها به بافت ایلخانی شیراز

یادمان

هجوم شبانه بولدوزرها به بافت ایلخانی شیراز

لودرها و بیل‌های مکانیکی که برای تخریب بافت تاریخی دوره ایلخانی به محله اسکندری شیراز هجوم برده‌ بودند با تلاش حامیان میراث‌فرهنگی نتوانستند تخریب گسترده بافت تاریخی شیراز را به‌طور کامل عملی کنند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی شهر شیراز که بیشترین بناهای تاریخی‌اش به دوره‌ی ایلخانی تعلق دارد، درحالی دو سال قبل قربانی طرح توسعه‌ شهری بدون ارزیابی‌ کارشناسانه میراث‌فرهنگی شده بود که چند شب پیش نیز چند بنای تاریخی ارزشمند در این بافت بار دیگر تخریب شد.
 
به‌گزارش CHN، براساس گزارشی که به خبرنگاران حوزه میراث‌فرهنگی رسید چند شب پیش، تعدادی لودر و بیل مکانیکی در محله‌ی اسکندری، در قلب بافت تاریخی مربوط به دوره ایلخانی شیراز، قصد تخریب تعدادی از خانه‌های تاریخی این محله را داشتند که با خوابیدن تعدادی از حامیان میراث فرهنگی مقابل لودرهای اعزام شده برای تخریب این بافت، تنها یکی از خانه‌های ارزشمند تاریخی در محله اسکندری شیراز از تخریب کامل نجات یافت.
 
در هجوم شبانه بلدوزرها برای تخریب بافت تاریخی شیراز در ضلع شرقی شاهچراغ 5 خانه تاریخی تخریب شدند.
 
خانه «پورنواب» متعلق به دختر فتحعلی‌شاه که مساحتی حدود 2500 مترمربع داشت همان خانه‌ای است که از تخریب کامل نجات پیدا کرد. خانه تاریخی پورنواب نشانه‌هایی از معماری دوره‌های مختلف تاریخی را در خود داشت، که در طول سال‌های گذشته به‌ دلیل تحریب‌های انجام شده، تنها یک بخش 500 متری از آن باقی مانده است.
 
چند شب پیش نیز طی هجوم بلدوزرها برای تخریب بافت ایلخانی شیراز دو دیوار و هشتی ورودی خانه تاریخی پورنواب تخریب شد اما ضلع شمالی و غربی این خانه سالم مانده  که باید برای جلوگیری از تخریب کامل آن اقدام شود.
 
کارشناسان و حامیان میراث‌فرهنگی در شیراز می گویند، از سال 1373 تاکنون تخریب‌های زیادی با هدف ایجاد «بین‌الحرمین» در بافت تاریخی شیراز صورت گرفته و خانه‌های تاریخی زیادی که برخی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بودند، تخریب شده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه