جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احیاء و تخریب خانه‌های تاریخی کوچه سرتیپ پس از صد سال - چرت خانه‌های سرتیپ پاره شد

یادمان

احیاء و تخریب خانه‌های تاریخی کوچه سرتیپ پس از صد سال - چرت خانه‌های سرتیپ پاره شد

بیش از صد سال است خانه‌های سرتیپ نابسامان و سرگردانند و گویی به خواب عمیقی فرو رفته‌اند. معلوم نیست در چه سالی ورثه‌ سرتیپ تیغه میان مجموعه خانه‌هایش کشیدند، اما حالا صاحبانی پیدا شده‌اند که چرت تنهایی این خانه‌ها را پاره کردند؛ با این تفاوت که یکی قصد احیاء و دیگری قصد تخریب این خانه‌ها را دارند.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سال‌هاست کوچه سرتیپ در محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان درخواب فراموشی به‌ سر می‌برد. از خانه‌های صفوی این محله تنها 3 خانه آن هم در کوچه سرتیپ باقی‌مانده که هر کدام به‌نوعی بلاتکلیف تصمیم‌‌های مالکان، میراث ‌فرهنگی و شهرداری‌ هستند.
 
به‌گزارش CHN، سال 87 بودکه "کریم صِیرفیان" تصمیم گرفت یکی از خانه‌های سرتیپ را بخرد. نزدیک به 2 سال طول کشید تا این خانه با شالوده‌ای صفوی و تزئینات قاجاری در فهرست آثار ملی ثبت شود و خانه‌ای با نام صِیرفیان از تخریب روزگار و البته مالکان و نهادهای سودجو درامان بماند.
 
اما بشنوید از سرنوشت خانه‌ای که در جوار صیرفیان قرار گرفته‌است. این خانه  که مشهور به ریخته‌گران است تا سال 84 متروکه بود، تا اینکه به 3 مالک خصوصی که اتفاقا بساز و بفروش بودند واگذار شد.
 
میراث‌وارد عمل بشود...
یک ماه پیش که کارگران در حال تخریب سقف مقرنس‌کاری و نقاشی‌‌های بالاخانه ریخته‌گران بودند، خبر به گوش یگان حفاظت میراث‌فرهنگی رسید و مانع‌ تخریب این خانه شدند. هر چند که ‌گفته می‌شود حدود 40 درصد سقف خانه از بین رفت، اما با این‌ وجود یکی از مالکان خانه ریخته‌گران متقاعد شده دست از تخریب بردارد پای گفتگو بنشیند؛ گفتگو برای نجات خانه ریخته‌گران.
 
«کریم صِیرفیان» مالک خانه صیرفیان به خبرنگار CHN می‌گوید: «در کوچه سرتیپ 3 خانه تاریخی وجود دارد. خانه صیرفیان، خانه ریختگران و خانه بزرگان که 2 پلاک با ریختگران فاصله دارد. این‌ها معدود بناهای محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان هستند که هنوز تخریب نشدند.
 
به‌گفته وی، شواهد معماری‌‌ها نشان‌دهنده آنست که بنای ریخته‌گران و صیرفیان یک مجموعه بودند که توسط ورثه با تیغه جدا شده‌اند. درحال‌حاضر هرگونه تخریبی در خانه ریخته‌گران خانه صیرفیان را هم تحت‌شعاع قرار می‌دهد.
 
صیرفیان: خانه صیرفیان نیاز به حریم دارد، میراث‌فرهنگی کوتاهی نکند
مالک بنای صیرفیان معتقد است، سال 89 خانه صیرفیان را به ثبت رسانده‌است و هم‌اکنون درخواست تعیین حریم دارد. با اینکه نقشه‌ها تهیه شده و به تصویب هم رسیده اما به‌دلیل جابجایی مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان ابلاغ آن به شهرداری، مدام به تاخیر می‌افتد.
 
به‌گفته وی، نه‌تنها حریم خانه صیرفیان که حریم خانه ریخته‌گران هم باید حفظ شود. درحال‌حاضر یکی از مالکان این خانه موافق حفظ خانه است و طبق قولی که داده قرار است شرکایش را متقاعد به حفظ خانه کند. به‌طوری که میراث با در اختیار گذاشتن امتیازاتی به مالکان ریخته‌گران می‌تواند حوض‌خانه و 80 متر از خانه ریختگران را به مجموعه اصلی پیوند دهد.
 
کریم صیرفیان خانه صیرفیان را زمانی در فهرست آثار ملی به ثبت رساند که این خانه بیش از 30 ورثه داشت. هدف این مالک حفظ تاریخ و هویتی فرهنگی است که درحال‌حاضر با کم رنگ شدن‌ آن چالش‌هایی بسیاری را سبب شده است.
 
وی در رابطه با تغییر کاربری خانه صیرفیان گفت: «ایده‌های مختلفی در نظر دارم اما به دلیل کاهش گردشگر به مکان اقامتی تبدیل نمی‌شود. هدف من بیشتر روی بحث‌های فرهنگی، نگارخانه وموزه فرش دستباف متمرکز است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه