جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خطر بیخ گوش شاخص ترین اثر صفوی شیراز - نیم شمسه ایوان مدرسه خان شیراز ترک برداشت

یادمان

خطر بیخ گوش شاخص ترین اثر صفوی شیراز - نیم شمسه ایوان مدرسه خان شیراز ترک برداشت

نیم شمسه ایوان مدرسه خان شیراز ترک برداشته و هر روز در حال باز تر شدن است، مدرسه خان که از شاخص‌ترین آثار دوره صفویه در شیراز است، به دستور شاه عباس اول و توسط الله‌وردی خان حاکم فارس ساخته شد و بعدها توسط فرزندش امام قلی‌خان تکمیل شد، این اثر در محوطه بافت تاریخی شیراز و در نزدیکی حرم شاهچراغ است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Nike

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث: مدرسهٔ خان یکی از مدرسه‌های تاریخی شهر شیراز و بازمانده از دوران صفویان است . این مدرسه دارای صحنی به طول 51 و عرض 45 متر است و در هر چهار طرف آن جمعا 70 حجره‌ در دو طبقه ساخته شده است. در قسمت بالای ورودی این مدرسه نیز تالاری وسیع که ملاصدرا در آن تدریس می‌کرده وجود دارد.
 
از تزئینات این مدرسه مقرنس‌های زیبای سردر ورودی و همچنین کاشی کاری معرق راهروهای ورودی آن است. در کتیبه قسمت ورودی بنا نام معمار مدرسه حسین شماعی و سال ساخت آن 1024(ه .ق) ذکر شده است. مدرسه خان به شماره 75 و در تاریخ 15/10/1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
با وجود این اما در بالاترین قسمت مقرنس های سردر ورودی و نیم شمسه ایوان ورودی این مدرسه باشکوه  شکافی ایجاد شده است که در صورت عدم مرمت و علت یابی ممکن است به آسیبی جبران ناپذیر برای این بنای تاریخی بدل شود. شکاف ایجاد شده در این قسمت از بنا تزئینات و کاشی کاری های اثر را شکسته و تخریب کرده است.
 
 نیم شمسه به قسمتی از مقرنس کاری گفته می شود که در آن تزئینات ایوان به نوک طاق وصل می شود ، در معماری ایرانی به این قسمت اگر در زیر گنبد باشد شمسه گفته می شود و در ایوان و سردر ورودی نیم شمسه خوانده می شود.
 
این اتفاق در حالی رخ داده است که مسئولان اداره میراث فرهنگی استان فارس در اسفند سال 90 از پایان مرمت این بنای تاریخی با هزینه  دو میلیارد ریال اعتبار خبر داده بودند، بر این اساس گفته شد احیای پشت‌بام مدرسه، کف‌فرش ، تعمیرات داخلی و ساخت درب حجره‌های ضلع شمال و شرق، تعمیرات ضلع شمالی، تعمیرات آجرکاری و بندکشی در محل‌های مورد نیاز، تعمیرات کف‌فرش حیاط و ایوان ضلع جنوب، تعمیرات کاشی کاری طرفین ورودی، تعمیرات سنگ ازاره‌های ضلع شمالی از اقدامات مرمتی انجام گرفته در مدرسه خان بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه