سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب بافت‌ تاریخی شیراز از ضلع شرقی شاهچراغ آغاز شد‌

یادمان

تخریب بافت‌ تاریخی شیراز از ضلع شرقی شاهچراغ آغاز شد‌

فعالیت گسترده بلدوزرها صبح امروز در ضلع شرقی شاهچراغ و در نزدیکی خانه تخریب‌شده پورنواب و خانه ثبت‌شده اکبری آغاز شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شورای عالی معماری شهرسازی اجرای طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ و تخریب‌ خانه‌های تاریخی و فاقد ارزش تاریخی محله اسکندری شیراز را لغو کرده است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Women's Nike Air Force 1 Shadow trainers - Latest Releases - IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بیش از یک هفته از ابلاغ نامه شورای عالی شهرسازی و توقف طرح توسعه 57 هکتاری حرم شاهچراغ به تولیت آستان شاهچراغ و تمامی دستگاه‌های شهری استان فارس نمی‌گذرد که صبح امروز لودرها دوباره به درون بافت خزیدند و بدون توجه به قوانین و نامه شورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت خود را در ضلع شرقی شاهچراغ و محله اسکندری آغاز کردند.
 
«سیامک بصیری»، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شیراز با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «درحالی صبح امروز بلدورزها فعالیت خود را در بخشی از بافت تاریخی شیراز آغاز کردند که از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی هرگونه مداخله و اجرای طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر شاهچراغ لغو شده است».
 
او گفت: «هرچند که در این محدوده بلدوزرها خانه‌های فاقد ارزش تاریخی را تخریب می‌کنند اما موضوعی که درحال‌حاضر اهمیت دارد بی‌توجهی به ضوابط موجود و دستور طرح توقف توسعه 57 هکتاری شاهچراغ است. نامه‌ای که رونوشت آن را به تمامی نهادهای شهری استان فارس و تولیت آستان شاهچراغ اعلام شده بود».
 
درحال‌حاضر فعالیت لودرها درحالی در ضلع شرقی بافت تاریخی شیراز با تخریب خانه‌های فاقد ارزش تاریخی آغاز شده که از سرنوشت سرنوشت خانه‌های ارزشمند تاریخی هیچ خبری نیست. این‌درحالی است که خانه تاریخی و ارزشمند شفیعی اردکانی در نزدیکی و تیرس فعالیت‌ بلدوزرها قرار دارد. خانه‌ای که پیش از این آستان شاهچراغ درصدد خریداری آن برآمده بود.
 
به‌گزارش CHN، درحال‌حاضر طبق پلاک‌گذاری‌های انجام شده بناهای تاریخی شهرام بهرامی، شمس سلیمی، یدالله منتصری، اکبر کبری، شفیعی اردکانی، حاج منصور طیوری، صدر جهرمی، حمام صدرآباد، یوسف سامان‌پور، شیرزاد بیات، و خانه خلیل پسند که قدمت آن‌ها از دوره زندیه تا قاجار تخمین زده می‌شود مهر تخریب خورده‌اند و در طرح توسعه شاهجراغ قرار گرفته‌اند. هر چند که گفته می‌شود در میان بناهای تخریبی قرار است مالکیت خانه منتصری و خانه اکبری توسط آستان گرفته شود و تخریبی در کار نیست. با این حال مالکان این بناهای تاریخی از آینده‌ خانه‌های خود به‌شدت نگران هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه