جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موزه‌ای که در نوروز سرقت شد و آب از آب تکان نخورد!

یادمان

موزه‌ای که در نوروز سرقت شد و آب از آب تکان نخورد!

هر چه مسئول استانی تلاش دارد از شکست، پیروزی ساخته و وقوع دزدی در موزه را تکذیب کرده و سر و صدای به راه افتاده را مرتبط به کشفی بزرگ بداند، شواهد‌ حکایت از وقوع این رویداد دارد تا جایی که معاون میراث فرهنگی ضمن تأیید تلویحی ماجرا، از در دست بررسی بودن آن از طریق حراست سازمان سخن می‌گوید.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

این نه نخستین بار است که یک موزه در کشورمان مورد دستبرد واقع شده و برخی اشیای ارزشمندی که برای مراقبت در آنجا گرد آورده‌اند، به سرقت می‌رود و نه احتمالا آخرین بار آن خواهد بود، چراکه اوضاع حفاظتی بسیاری از موزه‌ها بسیار وخیم است؛ اینقدر وخیم که در روزهای پر بازدید نوروزی بشنویم موزه‌ای مورد دستبرد واقع شده است، ولی از آن عجیب‌تر، مسئولیت‌پذیری نسبت به اتفاقاتی از این دست است که در مورد اخیر، فاجعه‌آمیز بروز کرده!

به گزارش «تابناک»، درست در شلوغی‌های گشت و گذار نوروز و زمانی که انبوه مسافران برای بازدید از آثار، ابنیه و اشیای تاریخی نقاط گوناگون کشور صف می‌کشند، بلیت می‌خرند و از هم سبقت می‌گیرند، موزه تاریخی ـ فرهنگی شهرستان کنگاور در مجاور بقایای معبد معروف تاریخی این شهر از سوی افرادی ناشناش مورد دستبرد قرار گرفت.

در این موزه که ظاهرا از هیچ ابزار ضد سرقتی بهره نمی‌برد، شماری آثار تاریخی کشف شده در معبد آناهیتای کنگاور و پیرامون آن، دومین بنای سنگی ایران بعد از تخت جمشید و یکی از بی‌نظیر‌ترین معابد ساخته شده از این دست در کشورمان نگهداری می‌شود که قدمت برخی از آن‌ها به زمان اشکانیان و ساسانیان می‌رسیده و هنوز معلوم نیست که سارق یا سارقان کدام آثار را ربوده‌اند، چراکه مسئولان از پاسخ دهی در این باره سر باز می‌زنند.

فرشاد اسماعیلی، کسی که مدتی را به عنوان راهنمای این بنا مشغول به کار بوده، در شرح ماجرا می‌نویسد: یازدهم فروردین از این موزه تاریخی سرقت شده و آن طور که مطلع شدیم، نزدیک ۲۰ قطعه سفالی اشکانی ـ ساسانی ـ اسلامی سرقت شده است. از آنجایی که چند دوره راهنمای قراردادی این بنا بوده‌ام، می‌دانم که این موزه نه مجهز به دوربین است و نه مجهز به دزدگیر.

وی در ادامه به ابهامات ماجرا پس از چند روز از وقوع آن اشاره کرده و می‌نویسد: هنوز مشخص نیست سرمایه‌های ملی و تاریخیِ سرقت شده کجا رفته‌اند و در دست چه کسی است و اصلا این سرقت چگونه اتفاق افتاده؟ کدام سرمایه ملی را دزدیده‌اند؟ چقدر این قطعات مرمتی بوده و چقدرش غیرمرمتی؟ چقدر پیگیری قضایی شده؟ میراث فرهنگی تهران خبر دارد؟ ارزش تاریخی قطعه‌های سرقت شده چقدر است؟ ارزش پولی آن‌ها چقدر است؟

این ابهامات از آنجا نشأت گرفته که مسئولان محلی از یک سو به خبرنگاران اجازه بازدید و تصویر‌برداری از مجموعه را نمی‌دهند و از سوی دیگر، یا ماجرای سرقت را تکذیب می‌کنند و یا در اتفاقی بسیار عجیب، ماجرا را دیگرگون جلوه داده و مدعی می‌شوند،‌ نه تنها سرقتی رخ نداده، بلکه در نوروز به کشفی شگرف نائل آمده‌اند!

در حالی که برخی گزارش‌ها تعداد اشیای به سرقت رفته را بیش از بیست عدد ذکر می‌کند، پیمان زین الدینی، مسئول موزه کنگاور در گفت‌وگو با مهر، در این باره پاسخی نداده و هرگونه توضیحی را منوط به پاسخگویی مدیران استان دانسته است و پیرو آن، علی فعلی‌گری، رئیس اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه از در تکذیب ماجرا وارد ‌و مدعی شده که «هیچ سرقتی از موزه کنگاور انجام نشده، بلکه موضوعی که شایع شده مربوط به کشفیات آثار تاریخی بوده است.»

فعلی‌گری افزوده است: «در ‌ایام نوروز نمایشگاه صنایع دستی در کنار اداره میراث فرهنگی کرمانشاه برپا شده بود. یکی از غرفه‌داران در کنار صنایع دستی تعدادی شیء تاریخی نیز برای فروش گذاشته بود. نیروهای یگان حفاظت به این اشیا مشکوک شدند و از طریق نیروی انتظامی حکم ورود و بررسی منزل این غرفه دار را گرفتند که در ‌‌نهایت ۶۵ شی تاریخی از منزل وی کشف شد؛ پس از این کشف اتفاقی، اشیای تاریخی ثبت و ضبط و متخلف نیز دستگیر شد تا دادگاه برگزار شده و پس از آن، اشیای تاریخی به اداره میراث فرهنگی استان تحویل داده شود».

اما هرچه این مقام استانی می‌کوشد از شکست، پیروزی ساخته و وقوع سرقت در موزه کنگاور را تکذیب کند، شواهد ‌حکایت از وقوع این رویداد دارد تا جایی که محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در این باره مورد پرسش قرار گرفته و ضمن تأیید تلویحی ماجرا می‌گوید: «بحث سرقت از موزه مردم‌شناسی کنگاور از طریق حراست سازمان در حال بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات موارد به طور کامل اطلاع‌رسانی می‌شود‌».

بدین ترتیب درخواهیم یافت که با وجود گذشت حدود ده روز از ماجرا، هنوز همه چیز در دست بررسی است و نه تنها هیچ مسئولی نمی‌خواهد از چگونگی وقوع این سرقت ابهام زدایی کرده و انگشت تقصیر را به سمتی نشانه برود، بلکه حتی قرار نیست تعداد اشیای به سرقت رفته و شناسنامه‌شان اعلام شود، چراکه در آن صورت احتمالا ابعاد ماجرا وسعت یافته و لاجرم ممکن است دود این سرقت به چشم مسئولان هم برود؛ بماند که یک هفته است این دود چشم خیلی‌ها را سوزانده و در آینده نیز خواهد سوزاند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید